De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
Uw Renault Captur 0,9 TCE met 66 kW motor beschikt over een distributieketting en géén riem. Renault geeft om die reden daarom ook geen vervangingstermijn op.
Elke Renault Kadjar met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Renault Kadjar. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
Distributieriem vervangen Renault Captur kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Ook bij de Renault Clio en Renault Captur worden de TCe 100's nu vervangen door de TCe 90 GPF. De toevoeging 'GPF' staat voor Gasoline Particulate Filter en dart betekent natuurlijk dat de TCe 90's over een nieuw partikelfilter beschikken. Dit heeft alles te maken met het verder terugdringen van de uitstoot.
Hoewel de EDC onder de noemer 'automatische versnellingsbak' valt, bestaat dit systeem eigenlijk uit twee halve, parallel geplaatste traditionele versnellingsbakken en twee koppelingen: De eerste koppeling is bedoeld voor de oneven versnellingen (1e, 3e en 5e).
Conclusie. De Renault Captur is goed afgestemd op gezinsgebruik. Ondanks zijn kleine buitenmaten is er aardig wat binnenruimte voor handen. Zaken als een verschuifbare achterbank en afritsbare bekleding maken hem bovendien lekker praktisch.
Renault schrijft in de meeste gevallen voor om de distributieriem eens per 120.000 km of elke 5 jaar te vervangen (afhankelijk van welke limiet als eerste wordt bereikt).
Qua gemiddeld brandstofverbruik moet de Captur het in zijn klasse doen met een plaatsje achter in de middenmoot. Bij de test verbruikt de auto gemiddeld 6,4 l/100 km.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Er zijn drie benzinemotoren en één diesel. De 0,9 liter driecilinder turbo-benzinemotor levert 66 kW/90 pk en dat vermogen is terug te zien in de typeaanduiding TCe 90. Dat geldt ook voor de TCe 120, die inderdaad 88 kW/120 pk levert, in dit geval uit een 1,2 liter viercilinder.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De Renault Captur TCe 90 en het milieu
De kleinste benzinemotor is een 0,9 liter driecilinder, goed voor 90 pk. De 1.2 viercilinder wekt 120 pk op. De dieselmotor is een viercilinder, goed voor 90 pk. De driecilinder benzinemotor en de diesel zijn voorzien van een start/stop-systeem.
We rijden de Captur met de 130 pk sterke viercilinder en handgeschakelde zesbak. Dat is een fijne combinatie: schakelen en koppelen verlopen soepel, de motor is stil en biedt prima prestaties. Van 0 naar 100 km/h sprinten kost 10,6 seconden en de topsnelheid ligt 65 km boven het landelijk maximum.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 3,60 liter per 100 km en hij weegt 1145 kg. De APK is geldig tot 18-07-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 281,83 per kwartaal.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Distributieriem vervangen Renault Clio kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Distributieriem vervangen Renault Megane kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
lichtere Captur TCe 155 met een 155 pk sterke turbomotor en een automatische transmissie met dubbele koppeling, zit in 8,6 seconden op de 100 km/h. En gaat door tot 202 km/h. Toch voelt de Captur E-Tech best vlot aan en dat komt doordat-ie elektrisch start en optrekt.
De nieuwe Captur wordt gekenmerkt door zijn internationale karakter. De nieuwe generatie komt op alle continenten onder dezelfde naam op de markt, ook in Zuid-Korea, en zal tevens in China geproduceerd worden – een strategisch belangrijke regio voor Groupe Renault.
De Renault Captur is een échte compacte SUV. De auto heeft een fijne, hoge zit wat een stevig gevoel voor veiligheid geeft. Een hoge zit betekent ook een hoge instap. Makkelijk en snel instappen dus.
De eerste automatische transmissie van Dacia heet “Easy-R” en is leverbaar voor de Dacia Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway. Het is geen volwaardige automaat, maar een gerobotiseerde vijfversnellingsbak, zoals dat in autotermen heet.