Sommige kinderen leren het beste door te kijken. Ze begrijpen dingen beter als ze plaatjes of kleuren zien. Bij kinderen die visuele leerlingen zijn, kunnen plaatjes en kleuren ze helpen om dingen te onthouden. Anderen leren beter door te luisteren.
Help ze voorzichtig.Moedig ze aan, maar bekritiseer ze niet . En vergeet niet dat het maanden of zelfs jaren kan duren voordat ze bepaalde gewoontes aanleren. Vergeet niet dat je goede gewoontes niet van de ene op de andere dag hebt aangeleerd (en dat je dat misschien zelf nog steeds probeert).
Als de basisschool uw kind niet goed kan ondersteunen, kan deze er, samen met de ouders voor kiezen om de leerling te laten overstappen naar het speciaal (basis)onderwijs. Deze scholen hebben kleinere groepen en kunnen leerlingen meer hulp bieden.
U kunt kinderen helpen om te leren hoe ze rekening kunnen houden met anderen door ze eenvoudige, positieve gewoonten aan te leren, zoals het openhouden van de deur voor anderen die achter hen binnenkomen, het gebruiken van beleefde woorden als "alsjeblieft" en "dankjewel" wanneer u iets vraagt of ontvangt, en het maken van oogcontact wanneer u rechtstreeks met iemand spreekt.
Kleed je aan, borstel je haar, poets je tanden en maak je klaar zonder enige hulp . Gebruik eenvoudige gereedschappen, zoals een hamer, zelf. Teken, schilder, maak sieraden, bouw modellen of doe andere activiteiten die hun fijne motoriek gebruiken.
Het vergroot hun woordenschat, leert ze nieuwe woorden en uitdrukkingen en verbetert hun spreekvaardigheid. Ook lezen kinderen beter als ze vaker lezen. Daarnaast lezen kinderen die veel lezen ook beter. Ze leren beter spelling en grammatica en begrijpen makkelijker teksten in schoolboeken.
De meest effectieve manier is om elke dag een korte tijd aan elke les te besteden. De totale hoeveelheid tijd die je besteedt aan studeren zal hetzelfde zijn (of minder) dan één of twee marathon bibliotheeksessies, maar je leert de informatie dieper en onthoudt veel meer voor de lange termijn—wat je zal helpen om een A te halen voor het eindexamen.
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.
Huiswerk kan een handig hulpmiddel zijn bij het herhalen en inoefenen van reeds geziene leerstof of het automatiseren van bepaalde vaardigheden. Door het zelfstandig plannen van huiswerk mogelijk te maken, ontwikkelen kinderen en jongeren een attitude die in de toekomst nuttig kan zijn.
Tussen de 8 en de 10 jaar mag een kind maximaal anderhalf uur alleen thuis zijn. Dit geldt alleen overdag. Tussen de 11 en 12 jaar mag een kind – overdag – drie uur lang het fort bewaken. Tussen de 13 en de 15 jaar mogen kinderen alleen thuis zijn.
Op deze leeftijd kan je kind erg snel reageren met bijvoorbeeld computerspelletjes ed. Ook met sporten of ergens in klimmen heeft je kind nu een goed inzicht in zijn/haar snelle handelen. Cognitieve ontwikkeling: Lezen en schrijven gaat nu steeds beter, terwijl rekenen moeilijker begint te lijken.
Ze gaan met geld omgaan, klokkijken en met de lichamelijke ontwikkeling maken ze ook grote sprongen. Ze kunnen prima gooien, vangen en balanceren. De meeste kinderen van 8 jaar kunnen nu goed lezen waardoor hun interesses steeds uitgebreider worden.
Probeer samen een realistische planning te maken en niet te zeuren 'of ze toch niet beter nog iets voor school zouden doen' als ze op de bank hangen. Geef je kinderen ook vertrouwen in hun competenties. Een compliment is vaak de mooiste beloning én kost niets.
Kinderen leren tussen de 1 en 4 jaar al een beetje zich te concentreren. Een peuter begint bijvoorbeeld aan een puzzel, legt een stukje, maar wordt dan afgeleid en gaat iets anders doen. Voor kleuters is het meestal ook nog moeilijk om hun aandacht langere tijd op één ding te richten.
Neem liever veel korte pauzes dan één lange pauze
Om effectief te leren zijn veel korte pauzes net zo belangrijk als het bestuderen van de studiestof. Gebruik bij voorbeeld de Pomodoro techniek Opent extern, daar zijn ook veel smartphone apps Opent extern voor.
Voor Nederlanders zijn Japans, Chinees, Koreaans en Arabisch ingewikkelde talen om te leren. Alleen al het schrift van deze talen is ontzettend lastig omdat het uit tekens bestaat en niet uit letters zoals wij die kennen.