Het is een persoon die een substantiële invloed heeft op de strategische beslissingen die genomen worden binnen die onderneming.
Een strategisch profiel is een momentopname van de geschiedenis van een organisatie, haar huidige producten en diensten . Pagina 4.en haar plannen voor de toekomst . Het gebruik van een SWOT-analyse (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen) om het strategische profiel te ontwikkelen, is een nuttig hulpmiddel om de richting te begrijpen die a.
Betekenis: strategisch denken houdt in dat vooruitkijkt en plannen maakt voor de lange termijn. Voorbeeld: je bent strategisch als je beslissingen inspelen op je uiteindelijke doelen.
Strategische competentie komt voort uit kennis over deze drie dingen: mensen (elementen zoals motivatie), processen (zoals hoe middelen te gebruiken) en projecten/plannen (inclusief weten wanneer het tijd is om van koers te veranderen).
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Het verwijst naar een aantal praktijken die een bedrijf in staat stellen om zijn inputs beter te benutten door bijvoorbeeld defecten in producten te verminderen of sneller betere producten te ontwikkelen . Strategische positionering daarentegen betekent het uitvoeren van andere activiteiten dan rivalen of het uitvoeren van soortgelijke activiteiten op verschillende manieren.
Het Strategisch, Tactisch en Operationeel (STO)-model biedt een nuttig kader voor het managen van informatie op verschillende niveaus binnen de organisatie.
Volgens Ten Heuvelhof spreek je van strategisch gedrag als een actor op slimme of sluwe wijze en wel erg eenzijdig zijn eigen belang dient. “De strategische actor opereert op het randje.” Bovendien is de actor er zich bewust van dat hij met zijn gedrag zijn eigen belang dient en mogelijk andere belangen schaadt.
De overgang van tactische rollen naar strategisch leiderschap is een uitdagende maar lonende reis. Door de verschillen tussen tactisch en strategisch denken te begrijpen, carrièreontwikkeling te ondersteunen, strategische planning en uitvoering te benadrukken en mensen te steunen , kunnen leiders deze verschuiving succesvol navigeren.
Of het nu op de lange of korte termijn is, een strategische mindset kan ontwikkeld worden door zelfonderzoek, kritische vragen en formele training . Het voordeel van een strategische mindset is dat je leert hoe je moet denken in plaats van wat je moet denken.
Betekenis van strategisch in het Engels
op een manier die helpt om een plan te bereiken, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven of de politiek : Centraal-Azië is een kwetsbare regio, politiek zwak maar strategisch belangrijk. Haar sjaal was strategisch geplaatst om een scheur in haar shirt te verbergen.
strategisch (bn) : doordacht, tactisch.
Onder strategische goederen vallen militaire goederen, dual-use-goederen, en sanctiegoederen. Om ongewenst eindgebruik tegen te gaan, geldt een vergunningplicht voor de uitvoer van strategische goederen en daaraan gerelateerde diensten.
Strategisch handelen betekent onder meer dat je je bewust bent van het belang dat je primair dient met een beslissing die je neemt. Er spelen belangen een verschillende 'plekken' in de organisatie, en jouw beslissing heeft niet alleen impact op de 'plek' waarvoor je hem neemt, maar – vaak onbedoeld – ook op andere.
Strategisch niveau
Op strategisch niveau gaat het om zaken die belangrijk zijn voor de lange termijn. Denk hierbij aan een financiële investering of verandering in de beleidsvoering. Er worden keuzes gemaakt over de richting waarin een organisatie zich ontwikkelt.
Hiervoor zijn de drie strategische disciplines (3 A's) nodig: scherpzinnigheid voor het ontwikkelen van waardevolle inzichten, allocatie voor het verstandig gebruiken van middelen en actie voor het uitvoeren van strategische plannen . De beste route naar zakelijk succes is 'differentiatie' en niet prijsverlaging.
Zoek naar mogelijkheden om deel te nemen aan strategische vergaderingen met het management en raak vervolgens betrokken bij het stellen van doelen om zowel het grote geheel als de details te zien . Uiteindelijk is de beste manier om iets te leren door het te doen. Wees gedurfd en heb een vooruitziende blik op hoe de zaken waarschijnlijk zullen aflopen als een bepaalde keuze wordt gemaakt.
Strategisch denken is niet alleen een vaardigheid voor leiders; het is een essentiële competentie voor iedereen die zijn of haar carrière wil ontwikkelen. Door deze vaardigheden te cultiveren, kun je een duidelijk pad uitstippelen naar succes en effectief navigeren door de complexiteit van moderne organisaties.
Strategisch gedrag is in principe beslissingen die rekening houden met de mogelijke reacties van anderen . Om strategisch gedrag te begrijpen gebruiken we de speltheorie. Economen hebben ontdekt dat veel voorbeelden van strategisch gedrag kunnen worden begrepen door te vertrouwen op de kernconcepten van prikkels en informatie.
Als strategisch leider ben je continu bezig met de strategische processen. Iedere keer weer wanneer er nieuwe gebeurtenissen zijn die de wereld of de organisatie opschudden: denken, delen en doen. Verbinden - Meer dan ooit is de strategische leider een verbinder. Tussen ideeën, mensen en processen.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Een strategie is een weloverwogen plan om een doel te bereiken. Een tactiek is een handeling om het plan te realiseren. Het verschil tussen lange en korte termijn. Een strategie gaat vaak over meerdere jaren.
De instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers vormen drie belangrijke componenten van het personeelsbeleid van een organisatie.
Strategische vergaderingen zijn gericht op de lange termijn. In dit overleg gaat het vooral om visie en identiteit. Waar moet het bedrijf over 2 jaar staan? Hoeveel procent van de markt wil je in handen hebben?