De steekassen zorgen ervoor dat er een stijver geheel ontstaat, waarbij de krachten die vrij komen beter overgebracht kunnen worden. Hedendaags kom je deze combinatie nauwelijks nog tegen in de fietsenwinkel.
De thru axle is een ijzeren staaf die door de voorvork of het frame en het wiel heen steekt om deze vervolgens in je frame vast te draaien. In tegenstelling tot de quick release as van 29 inch wielen en anderen hoef je niet meer een klem los te trekken om vervolgens je wiel uit het frame te kunnen halen.
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
Steekassen en snelspanners voor fietstrainers zijn speciaal gemaakt om je racefiets of mountainbike aan je fietstrainer te koppelen. Bij fietsen met een steekas is een aparte fietstrainer steekas vaak zelfs essentieel.
Achter zit de steekas altijd van links naar rechts (van achteren gezien), voor kan van beide kanten. Schroef de as los van het wiel dat je eruit wilt halen. Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen.
Wat heb je nodig? Voor steekassen heb je een inbussleutel (12mm, 15mm) nodig. Voor snelspanners alleen je handen.
Een twaalf millimeter lange steekas houdt de rit veilig. A twelve millimeter floating axle keeps the drive safe.
Tacx heeft een andere oplossing bedacht: je gebruikt een vervangende extra lange steekas die je in jouw fiets monteert. Voor een 135x12 mm steekas heb je adapter type T1706 nodig. Voor een 135x12 mm steekas heb je adapter type T1708 nodig.
De steekas van een auto zorgt voor de aandrijving van de wielen. Deze worden doormiddel van de steekas aangedreven vanuit de versnellingsbak. Op het moment dat je gas geeft wordt er energie vanuit de motor, met behulp van de zuigers, naar de versnellingsbak toegestuurd.
Door de hechtende werking vermindert het aandraaimoment met 30%, waardoor beschadigingen tot een minimum worden beperkt. Het minimaliseert krassen, bijvoorbeeld bij het verstellen van een zadelpen. Montagepasta voorkomt ook het verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Smeerolie is een vloeibaar smeermiddel dat in sprayvorm of in een oliebusje komt. Je smeert er bewegende onderdelen mee in. Teflonolie is ideaal voor het smeren van je fiets. Zo verhinder je mechanische geluiden en bescherm je de mechanische onderdelen van je fiets tegen slijtage.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Boost is eigenlijk de naam voor de nieuwe inbouwbreedte voor naven. De voornaaf is 110mm breed in plaats van de 100mm en de achternaaf is 148 mm breed in plaats van 142mm, wat tot voorheen de standaard was. Om een boost naaf te monteren heb je een specifiek boost frame nodig met een bredere achterbrug en voorvork.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Het voordeel van steekassen is dus dat ze stijver zijn dan de quick release / snelsluiters. In eerste instantie betekent dit dat er minder kans is dat de assen breken. Dat de steekas stijver is betekent ook dat er minder energie die jij levert verloren gaat, kortom een directere overbrenging.
Als het achterwiel vast zit met een snelpanner (quick release) zet je hem op de Tacx fietstrainer vast met de meegeleverde snelspanner. Als je een fiets met steekassen hebt, gebruik je de steekas uit je eigen fiets. Daarmee zet je de fiets vast op de trainer. Er worden steekasadapters voor de trainer meegeleverd.
Een fiets bestaat uit twee wielen, een stuur, een zadel, kettingkast en trapas met pedalen, gebouwd op een frame. Traditioneel gezien zijn dit de belangrijkste onderdelen op hoofdlijnen.
Verwijderen achterwiel
Plaats de ketting op het kleinste achtertandwiel. Draai de snelspanners los en ontkoppel de remmen zodat het wieluit de fiets kan worden genomen. Verwijder het wiel door met één hand het frame vast te houden en met de andere hand het wiel uit het frame te trekken.
Ooit zal elk schroefje en elk boutje op iedere fiets een torx-bout zijn. Dat is onze voorspelling. Veel merken gebruiken al, zoals bijvoorbeeld Campagnolo, maar ook SRAM dat doet in zijn XX groep doet en FSA voor zijn bladbouten. Drie maten dekken alles wat je nodig hebt: T-10, T-25 en T-30.