Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Bij de overdracht tekent u de leveringsakte en de hypotheekakte. De leveringsakte wordt ook getekend door de verkoper en de notaris. En de hypotheekakte door uw bank en de notaris. Vaak wordt een medewerker van de notaris gemachtigd om te tekenen namens de verkoper en de bank.
Het is de bedoeling dat u als verkoper zo spoedig mogelijk na de overdracht uw geld overgemaakt gaat krijgen. 010Notaris streeft ernaar om alles binnen twee dagen op uw rekening bij te schrijven. Omdat we echter afhankelijk zijn van het Kadaster en hun openingstijden, zal er soms meer tijd nodig zijn.
Het geld van de notaris ontvang je binnen enkele dagen na het passeren (juridische levering) van je huis. Na ondertekening moet de notaris eerst nog controles uitvoeren voordat je het geld ontvangt.
In het koopcontract bepaal je samen met de koper een datum waarop aan de ontbindende voorwaarden moet worden voldaan. Is dat allemaal gelukt? Dan wordt de woning officieel overgedragen, meestal minimaal 6 weken na het tekenen van het voorlopige koopcontract.
Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
Voor de eindinspectie of oplevering van een huis wordt in de meeste gevallen een half uur gerekend tenzij het een grotere woning betreft. Dit is zonder de tijd die je nodig hebt om bij de notaris te komen. Ook is de tijd voor de inspectie afhankelijk van hoe groot een woning is.
Wat je direct moet regelen
Post laten doorsturen naar je nieuwe adres. Verzekeringen zoals opstalverzekering en inboedelverzekering. Leverancier van gas, water en stroom. De provider van telefonie, televisie en internet.
Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht heeft de notaris al ontvangen. Volgens traditie worden de sleutels van de woning na de ondertekening bij de notaris overhandigd, dus vergeet deze niet mee te nemen.
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
Overwaarde op spaarrekening
Stel je gaat na de verkoop van je koopwoning een woning huren, dan krijg je de overwaarde in de oude woning als euro's uitbetaald. Je kunt dat geld op een spaarrekening zetten of gaan beleggen, maar je bent ook vrij om dit geld uit te geven.
Omdat de koper betaalt, is hij ook degene die bepaalt welke notaris het gaat worden. Als verkoper kunt u in dit geval hooguit een voorkeur opgeven, de koper hoeft hier echter niet op in te gaan.
Verlijden van de koopakte
Na het tekenen van de verkoopovereenkomst krijgt de eigenaar van de woning maximaal 4 maanden de tijd om de akte te laten verlijden. Dat betekent dat de akte officieel wordt gemaakt. Het verlijden van de akte is een handeling die door de notaris wordt uitgevoerd.
De aanvaardingsdatum ligt over het algemeen binnen 3 tot 4 maanden na het uitbrengen van de hypotheekofferte. Er zit vaak een geldigheid vast aan een hypotheekofferte. Tegenwoordig is dat rond de 6 maanden. De hypotheekverstrekker is vaak snel met leveren.
Transportakte en hypotheekakte
Bij de notaris tekenen jullie als koper en verkoper gezamenlijk de transportakte (ook wel de leveringsakte genoemd). De verkoper overhandigt je vervolgens de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht een feit: je bent nu de juridische eigenaar.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Ze kunnen kiezen voor dezelfde notaris of ze kunnen elk een aparte notaris aanstellen. Als er twee notarissen worden aangeduid brengt dat overigens geen verhoging van de kosten voor de koper met zich. De beide notarissen verdelen het wettelijk vastgestelde ereloon onder elkaar. Ook de verkoper moet niets extra betalen.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Ga nog even langs. Ga vervolgens vlak voor het verlijden van de notariële akte samen met de verkoper langs in het verkochte pand. Je kan dan vaststellen of de woning wel leeg is en je kan meteen de meterstanden opnemen. Is de woning niet leeg dan kan je de overeengekomen vergoeding opeisen.
Gemiddeld geven 8 van de 9 hoofdbewoners 2 sleutels aan derden. Denk daarbij aan (uitwonende) kind(eren) (46%), buren (37%) en (schoon)ouders (41%). Bij een verhuizing komen die dus veelal niet altijd allemaal retour”, aldus Coen Staal, voorzitter van de Nationale Inbraakpreventie Weken. “
Betaling in schijven
Concreet dicteert de Wet Breyne dat je enkel hoeft te betalen voor de werken die al effectief uitgevoerd zijn. Met andere woorden, na elke voltooide bouwfase zal je een factuur ontvangen voor de desbetreffende werken en zal je jouw woning dus in schijven betalen.
De datum van oplevering wordt over het algemeen twee weken van te voren definitief bekend gemaakt. Hierdoor kan het voorkomen dat Vereniging Eigen Huis, of een dergelijke partij, op dat specifieke moment geen beschikbaarheid meer heeft.
Als een huis wordt opgeleverd, is het 'gereed voor bewoning' is. Dat betekent dat het water is aangesloten, dat alle ramen geplaatst zijn en dat de cv-ketel werkt. Blijkt tijdens de controle dat het huis nog niet gereed is voor bewoning, dan mag je de oplevering weigeren.