Kinderen en jongeren krijgen soms te maken met ingrijpende veranderingen, trauma's of moeilijke (thuis)situaties. Als ze daar problemen van ondervinden, of als dit invloed heeft op hun gedrag, spreken we van sociaal- emotionele problemen of gedragsproblemen.
Emotionele stoornissen kunnen gepaard gaan met lichamelijke klachten, verhoogde prikkelbaarheid, eetproblemen, slaapproblemen, concentratietekort, verminderd zelfvertrouwen, motivatieverlies en slechte schoolprestaties. Emotionele stoornissen hebben een grote impact op het functioneren van de kinderen en hun omgeving.
De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap ...
De sociaal-emotionele ontwikkeling is feitelijk de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid, overeenkomstig de verwachtingen en gedragingen uit de sociale context. Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind.
Kenmerken emotioneel onvolwassen gedrag
Je toont je niet graag kwetsbaar en schaamte wil je vermijden. Je ergert je continu aan anderen. Weigeren te bekennen dat je zelf ook iets fout hebt gedaan. Niet openstaan voor het leren van nieuwe dingen.
Slachtoffers van emotionele verwaarlozing en mishandeling hebben meer moeite om veilige, gezonde en liefhebbende relaties met anderen aan te gaan en kampen met een negatiever zelfbeeld. Ze zijn extra gevoelig voor sociale dreiging, uitsluiting en afwijzing.
Emotionele volwassenheid verwijst naar ons vermogen om met ons eigen gedrag en emoties op een effectieve manier om te gaan. Het geeft je de mogelijkheid om te begrijpen: Hoe wij als mens functioneren. Wat voor gedrag er van ons wordt verwacht.
De ESSEON-R is een instrument waarmee het sociaal-emotionele ontwikkelingsniveau in kaart kan worden gebracht bij kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 14 jaar. Op basis van de resultaten kunnen specifieke zwak en sterk ontwikkelde kanten van het sociaal-emotionele gedrag aan het licht komen.
Algemeen. De wereld van kinderen van 4 tot 12 jaar wordt steeds groter. Doordat ze buitenshuis in contact komen met andere volwassenen, kinderen en leeftijdsgenoten, leren ze zichzelf steeds beter kennen. Ze gaan zichzelf vergelijken met anderen waardoor ze inzicht krijgen in waar ze goed in zijn.
Het sociaal-affectieve aspect bestaat uit twee verschillende aspecten. Het sociale aspect en het affectieve aspect. Bij het sociale aspect gaat het erom hoe het kind omgaat met de mensen om hem heen. Het affectieve aspect betekent hoe het kind tijdens het omgaan met mensen, omgaat met de gevoelens die hij heeft.
Het gaat om: zelfvertrouwen en weerbaarheid opbouwen, eigen gevoelens en die van anderen leren kennen en leren inleven in anderen. En ook om waarden en normen eigen maken, leren omgaan met sociale conflicten en relaties aangaan in de vorm van vriendschappen (zie voor relaties ook themapagina Seksuele ontwikkeling).
Emotioneel gezonde volwassenen zorgen voor zichzelf en zorgen voor jou. Dit betekent dat ze voor hun fysieke gezondheid zorgen, geen alcohol of marihuana gebruiken om te vluchten, maken ze gezonde voedingskeuzes, nemen ze genoeg rust en zijn ze ook afgestemd op hun eigen emotionele behoeften.
Sociale interactie
Samen spelen moeten kinderen leren. Tot 2 jaar spelen de meeste kinderen nog niet echt samen met andere kinderen, maar tussen de 3 en 4 jaar gaan kinderen echt met elkaar spelen. Ze gebruiken hetzelfde speelgoed, houden (een beetje) rekening met elkaar en reageren op elkaar.
Wat? GES+ voorzieningen bieden aangepaste opvang aan jongeren met extreme gedrags- en emotionele problemen (GES+).
Een kernprobleem is namelijk het niet voldoende kunnen reguleren van emoties. Mensen met een Emotie Regulatie Stoornis: • zijn zeer gevoelig voor emotionele prikkels; • reageren heel sterk op emotionele prikkels • keren langzaam terug naar een emotioneel 'basisniveau' (rust)'.
Emotieregulatie is het adequaat omgaan met je emoties en het kunnen uiten van je emoties.
Dit kan en doet je kind: 2 – 3 jaar
Je peuter snapt door jouw lichaamstaal hoe jouw humeur is. Hij kan zich steeds beter inleven in de gevoelstoestand van anderen. Je peuter herkent kleuren en vormen en kan die ook sorteren.
Emotioneel sociaal functioneren
In deze fase richt de jongere zich naar binnen en kan de jongere overkomen als extreem op zichzelf gericht. Na een tijd is er terug meer wederkerigheid. De jongere heeft meer extreme en meer vluchtige emoties en kan daardoor erg humeurig zijn.
Cognitieve ontwikkeling
Tussen 6 jaar en 7 jaar maakt je kind een grote sprong in zijn cognitieve ontwikkeling, omdat hij concreet leert denken. Hij denkt nog wel in plaatjes: wat hij leert, moet hij voor zich kunnen zien. kan getallen herkennen en schrijven en heeft begrip voor 'erbij' en 'eraf'.
Vanaf de leeftijd van 2 jaar speelt emotioneel begrip een grote rol in empathisch gedrag. Hoewel emotioneel begrip al langzaam ontwikkelt tijdens de eerste levensjaren, is het pas rond het derde levensjaar zodanig ontwikkeld dat gesproken kan worden van begrip.
Tijdens een sociaal-emotioneel onderzoek bekijkt onze specialist de sociale en emotionele ontwikkeling van jouw kind. De oorzaken kunnen in het kind zelf liggen (persoonlijkheid) of de omgeving waarin het kind opgroeit (sociale omgeving) of een combinatie daarvan.
Hou je vast: volgens een nieuwe studie is een man pas emotioneel volwassen op een leeftijd van 43 jaar. Vrouwen daarentegen zouden op 32 al volledig volwassen zijn op dit gebied.
Excuseer je even en neem letterlijk een pauze en afstand van de omgeving en situatie waar je in zit. Geef hiervoor een neutrale uitleg. Een koffie halen, iets anders halen,... Dit geeft je de nodige tijd om je emoties even de ruimte geven en zo af te koelen.
Mensen met het schema Verstrengeling/ Kluwen/ Onderontwikkeld zelf, hebben een weinig ontwikkeld identiteitsgevoel. Ze zijn sterk verstrengeld in relaties met anderen (meestal de ouders).