Algemeen. De wereld van kinderen van 4 tot 12 jaar wordt steeds groter. Doordat ze buitenshuis in contact komen met andere volwassenen, kinderen en leeftijdsgenoten, leren ze zichzelf steeds beter kennen. Ze gaan zichzelf vergelijken met anderen waardoor ze inzicht krijgen in waar ze goed in zijn.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
De sociaal-emotionele ontwikkeling is feitelijk de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid, overeenkomstig de verwachtingen en gedragingen uit de sociale context. Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind.
Sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling
Om bijvoorbeeld bepaalde sociale belangen te kunnen behartigen, maken kinderen gebruik van het uiten van emoties. Een kind kan bijvoorbeeld lachen en handkusjes geven om in de gratie te komen bij de ouder.
Kinderen doorlopen fases in de ontwikkeling van het aangaan van relaties, het leren verplaatsen in en omgaan met anderen. Ze ontwikkelen zich in conflicthantering, het reflecteren op eigen gedrag, het maken van eigen keuzes, het vergroten van zelfvertrouwen en persoonlijke weerbaarheid binnen de groep.
De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap ...
Emotioneel sociaal functioneren
In deze fase richt de jongere zich naar binnen en kan de jongere overkomen als extreem op zichzelf gericht. Na een tijd is er terug meer wederkerigheid. De jongere heeft meer extreme en meer vluchtige emoties en kan daardoor erg humeurig zijn.
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Je kind van 9 jaar: kan rekenen tot tienduizend en maakt de eerste berekeningen tot honderdduizend. kan de tafels van 1 t/m 10 foutloos en snel uit het hoofd. heeft begrip voor hoeveel een 'miljoen' is en weet dat dit een getal is met zes nullen.
Bij emotioneel volwassenheid sta je meer open voor aanwezig zijn bij de ervaring van dit moment, hoe die ook is en laat je je minder leiden door verlangen en afkeer. Het wordt dan niet nodig om hard van minder fijne gevoelens af te komen. Je ontwikkelt gelijkmoedigheid.
Je kind moet zijn eigen gevoelens en die van een ander leren herkennen, begrijpen en er vervolgens goed mee leren omgaan. Door je kind het goede voorbeeld te geven, grenzen te stellen en zijn zelfvertrouwen te stimuleren, leg je thuis een stevige basis.
Kenmerken emotioneel onvolwassen gedrag
Je toont je niet graag kwetsbaar en schaamte wil je vermijden. Je ergert je continu aan anderen. Weigeren te bekennen dat je zelf ook iets fout hebt gedaan. Niet openstaan voor het leren van nieuwe dingen.
In de peutertijd krijgt je kindje door dat er ook andere mensen zijn in de wereld. Hij wordt zich bewuster van zichzelf en zijn relatie tot anderen. Dit noem je de sociaal-emotionele ontwikkeling.
De sociale ontwikkeling is het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid en het leren omgaan met andere mensen. Desociale ontwikkeling wordt vaak beschreven aan de hand van bepaalde mijlpalen, dit zijn vaardigheden die een kind gemiddeld op een bepaalde leeftijd aanleert.
Er is een lichamelijke ontwikkelingsstoornis waarbij een kind veel eerder dan normaal in de puberteit komt: pubertas praecox. Een meisje ontwikkelt dan bijvoorbeeld al voor haar achtste jaar schaamhaar en borsten. Ook kan ze veel te vroeg beginnen met menstrueren. Bij jongens ligt de grens op de leeftijd van 9 jaar.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
4-6 jaar: 18.30 - 19.15 uur. 7-8 jaar: 19.30 - 20.00 uur. 9-10 jaar: 20.00 - 20.30 uur. 11-12 jaar: 21.00 uur.
De meeste kinderen leren lopen aan de hand tussen 8 en 15 maanden. Gemiddeld zet een kind zijn of haar eerste losse stapjes rond 14 à 15 maanden. De leeftijd waarop een kind zelfstandig begint te stappen, verschilt enorm. Het is niet abnormaal als je kind pas alleen loopt als hij of zij 18 maanden is.
Wat is DCD? Developmental Coordination Disorder of DCD is een coördinatie-ontwikkelingstoornis. Kinderen met DCD hebben een achterstand in de ontwikkeling van motorische vaardigheden en moeite met het coördineren van bewegingen.
Het Kleefstra syndroom is een zeldzame genetische aandoening. Mensen met het Kleefstra syndroom hebben een algehele ontwikkelingsachterstand en een lage spierspanning die maakt dat het kind vaak wat slapper aanvoelt en dat er op jonge leeftijd problemen kunnen zijn met de voeding.
13 jaar. Als je 13 bent mag je betaalde klusjes doen buiten schooltijden en een baantje hebben op zaterdag en in de schoolvakanties. Je kunt lid worden van de medezeggenschapsraad op school. Je kunt een eigen account aanmaken op Facebook.
Cognitieve ontwikkeling
Kinderen van deze leeftijd worden goed in abstract denken en logisch redeneren. Maar let op: hoewel ze dus wat leren betreft steeds meer kunnen, gaat dat niet op voor emoties. De prefrontale cortex (daar waar de impulsen gecontroleerd worden) moet zich de komende jaren nog verder ontwikkelen.
Dit kan en doet je kind: 2 – 3 jaar
Je peuter snapt door jouw lichaamstaal hoe jouw humeur is. Hij kan zich steeds beter inleven in de gevoelstoestand van anderen. Je peuter herkent kleuren en vormen en kan die ook sorteren.