SMART is een acroniem voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een doelstelling is SMART wanneer aan alle letters van het acroniem wordt voldaan. Sinds de jaren 90 wordt het de methode gebruikt om onder andere doelstellingen en onderzoeks- en adviesvragen te formuleren.
Een voorbeeld van een persoonlijk SMART doel zou kunnen zijn: Specifiek: “Ik wil mijn fysieke fitheid verbeteren.” Meetbaar: “Ik wil mijn 5 kilometer looptijd verbeteren van 35 minuten naar 30 minuten in de komende 6 maanden.” Acceptabel: “Ik ga drie keer per week hardlopen en volg een specifiek trainingsschema.”
SMART-doelen: een uitgewerkt voorbeeld
Meetbaar: minimaal 3 oefengesprekken met collega's. Acceptabel: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt haalbaar. Realistisch: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt realistisch. Tijdgebonden: tussen week 20 en week 30 van 2023.
Met behulp van de SMART-methode kun je concrete, richtinggevende en haalbare (leer)doelen formuleren die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.
Doelen SMART formuleren met de SMART methode
Specifiek: wees zo gedetailleerd en specifiek mogelijk, meetbaar: maak het doel meetbaar met KPI's en data analyse, acceptabel: maak het doel acceptabel voor alle betrokkenen, realistisch: zorg dat het doel echt haalbaar is, en tijdgebonden: stel een concrete deadline.
Als je geen doelen hebt, maakt het niet zoveel uit wat je doet. Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.
SMART is een afkorting die staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden. Deze methode helpt je de juiste doelen te stellen en om een zo effectief mogelijke strategie te handhaven. Deze doelen moeten helder en duidelijk zijn voor iedereen die er ermee te maken krijgt.
De letters van SMART staan voor: Specifiek - Is de doelstelling eenduidig? Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt? Acceptabel - Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
Een goede onderzoeksvraag is concreet, relevant en goed afgebakend. Het moet duidelijk zijn wat er onderzocht wordt en wat het doel is van het onderzoek. De deelvragen moeten hierbij aansluiten en moeten specifiek genoeg zijn om beantwoord te kunnen worden binnen het onderzoek.
De onderzoeksvraag is de vraag waar je onderzoek daadwerkelijk om draait. In je scriptie ga je antwoord geven op deze vraag. Allereerst moet deze 'specifiek' zijn. Dat wil zeggen dat je het algemene probleem dat je in de aanleiding, de probleemstelling en de hoofdvraag hebt besproken, moet specificeren.
Een onderzoeksvraag bestaat uit twee of meer constructen waartussen een verband wordt verondersteld. Dit verband is bepalend voor het soort analyse (kwalitatief of kwantitatief) dat jij gaat uitvoeren. De structuur van je onderzoeksvraag is dus bepalend voor je onderzoeksmethode.
Om SMART-doelen te formuleren, moet je ervoor zorgen dat ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dit betekent dat je jouw doelen zo specifiek en meetbaar mogelijk moet maken, zodat je jouw voortgang kunt bijhouden en kunt beoordelen of je al dan niet op de goede weg bent.
Om je op weg te helpen, zijn dit een aantal voorbeelden van persoonlijke doelstellingen: Een promotie bereiken op je werk. Een bepaald aantal kilometer hardlopen achter elkaar. Je huis volledig opruimen en minimaliseren.
SMART doelen geven aan waar je heen wilt en wat je van collega's en medewerkers verwacht. Door doelen SMART te formuleren kunnen managers objectiever de resultaten beoordelen. Er kan objectief een oordeel worden vastgesteld doordat SMART doelen duidelijk meetbaar zijn.
Belangrijkste conclusies. Een SMART-doel omvat vijf elementen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. SMART-doelen zijn dus concrete en helder geformuleerde doelen.
Twee soorten doelstellingen
Voorbeeld: een organisatie ziet de klanttevredenheid voor het derde jaar op rij dalen. Doelstelling organisatie: eind [jaartal] is de klanttevredenheid gestegen van 5,3 naar 6,0. Er is een plan om de komende jaren de klanttevredenheid te laten groeien.
Hoofdvraag bestaat uit meerdere vragen
De onderzoeksvraag bestaat uit twee of meer vragen. Een hoofdvraag dient normaliter uit één vraag te bestaan. Het zou nog binnen de lijntjes vallen als de tweede vraag zeer nauw aansluit op de eerste, maar twee onderzoeksvragen met twee verschillende thema's is uit den boze.
✍️ Formuleer de vraagstelling helder en simpel, bij voorkeur op taalniveau B1.Laat taalgebruik specifiek voor jouw vakgebied ('jargon') achterwege. ð Vermijd negatieve woorden in de vraagstelling. Een positieve opdracht leidt tot betere uitkomsten en is, niet geheel onbelangrijk, leuker om over na te denken.
Je bepaalt pas wat je precies wilt gaan onderzoeken als je een onderwerp voor je profielwerkstuk hebt gevonden. Je stelt dan een onderzoeksvraag, ook wel hoofdvraag genoemd, op. Om zo'n hoofdvraag te kunnen stellen moet je goed weten wat je met jouw onderzoek wilt bereiken.