Een youngtimer is tussen de 15 en 40 jaar oud en een semi oldtimer heeft een leeftijd van tussen de 10 en 25 jaar oud.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder.
Of een auto een oldtimer is, verschilt per autoverzekeraar en automerk. Sommige verzekeraars behandelen een 15 jaar oude auto al als jonge oldtimer (youngtimer). Bij andere verzekeraars is een auto van 25 jaar en ouder pas een oldtimer.
Om te beginnen moet de auto minimaal veertig jaar geleden in gebruik zijn genomen. Het gaat hier dus niet om het bouwjaar van de auto maar om het moment waarop hij voor het eerst op de weg reed. Verder mag een oldtimer alleen privé gebruikt worden en moet de auto op naam staan van een persoon.
Je oldtimer wordt standaard verzekerd voor WA dekking vanaf € 38,- per jaar. Dit is inclusief Pechhulp Nederland. WA dekking is verplicht als je een voertuig op naam krijgt. De premie voor WA dekking is een vast bedrag.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
Verzekeraars stellen namelijk vaak een maximum aan hoeveel kilometers je per jaar mag rijden met de oldtimer. Het maximum verschilt per verzekeraar. Er kan een maximum gelden van 5.000 kilometers per jaar, maar 7.500 kilometers kan ook.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij; Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.
Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen. Na 50 jaar vervalt bovendien ook de APK plicht.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
1979 is voor liefhebbers van klassieke auto's en oldtimers een belangrijk jaar. In 2019 komen namelijk veel auto's die toen zijn gebouwd in aanmerking voor de oldtimerregeling. Deze oldtimerregeling geldt voor auto's van 40 jaar en ouder. Je krijgt dan vrijstelling en hoeft geen wegenbelasting meer te betalen.
De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling.
Voor een personenauto met een gewicht tot 3500 kilo die ouder is dan 15 jaar betaalt u €24,10 per jaar. Voor een auto jonger dan 15 jaar betaalt u €73,10 per jaar. Na een jaar vervalt de schorsing automatisch.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
U kunt bijvoorbeeld geld geven, aandelen of waardevolle spullen, zoals een auto of huis. Tot een bepaald bedrag hoeft de ontvanger van uw gift geen belasting te betalen over uw gift. De maximumbedragen voor belastingvrij schenken veranderen elk jaar.