U geeft schriftelijk akkoord als u bijvoorbeeld een handtekening zet onder een contract. Of als u een e-mail naar de ondernemer stuurt waarin u schrijft dat u akkoord gaat.
Voor een overeenkomst is een aanbod nodig en dit aanbod moet ook aanvaard worden. Dit kan schriftelijk, maar dus ook mondeling. De afspraken die u mondeling heeft gemaakt zijn dus rechtsgeldig.
Een schriftelijke overeenkomst dient als bewijs
Deze bewijsfunctie is een belangrijke reden om een overeenkomst op papier te zetten. Als partijen een schriftelijke overeenkomst tekenen, levert deze overeenkomst 'dwingend bewijs' op.
Schriftelijke afspraken zijn juridisch geldige afspraken die u maakt met anderen. U zet uw handtekening eronder. Hierbij heeft u de rechter niet nodig, wel soms een notaris of andere jurist.
Er zijn een aantal voorwaarden waar een rechtsgeldige overeenkomst aan moet voldoen. Zo moet er een aanbod zijn gedaan en moet deze ook aanvaard zijn. Daarnaast moeten alle partijen de wil hebben om de overeenkomst aan te gaan op grond van de gegevens, afspraken en voorwaarden die in het contract staan.
De totstandkoming van overeenkomsten is in beginsel geheel vormvrij. Dat kan dus mondeling en ook schriftelijk. Dit kan per mail, WhatsApp, op geprint papier, et cetera. Een handtekening is geen vereiste en is voor het sluiten van een overeenkomst niet nodig.
In het kader van de bewijsvoering dient de e-mail dient beschouwd te worden als zijnde een gewoon onderhands geschrift. Strikt gezien zou de e-mail zelfs enkel een niet-ondertekend geschrift betreffen.
Bijna álle overeenkomsten kunnen digitaal
Een overeenkomst kan zowel schriftelijk, mondeling als dus ook elektronisch tot stand komen, zolang er maar sprake is van aanbod en aanvaarding. Voor sommige overeenkomsten eist de wet echter dat deze op schrift moet.
Op grond van de Wet Van Dam wordt per 1 december het wettelijk toegestaan om op te zeggen via hetzelfde kanaal als waarop de overeenkomst is aangegaan. Als je dus per mail een contract kunt sluiten, moet je ook via dat kanaal kunnen opzeggen. Eisen dat men schriftelijk moet opzeggen, is dan verboden.
Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig
Ook zonder jouw handtekening te plaatsen kan je dus worden gehouden tot wat door de partijen werd overeengekomen.
De arbeidsovereenkomst kent geen bedenktijd. Als je hebt ondertekend zitten zowel de werkgever als de werknemer vast aan het contract. Het komt wel eens voor dat partijen nog geen arbeidscontract hebben getekend terwijl al wel gewerkt wordt. Dat is zeer onverstandig.
Er zijn verschillende voorwaarden voor een rechtsgeldige overeenkomst. Zo moet er een aanbod zijn gedaan die voldoende bepaalbaar is en moet dit aanbod zijn aanvaard. Alle partijen moeten de wil hebben om de overeenkomst aan te gaan volgens de besproken inhoud en voorwaarden. Deze wil moet ook zijn verklaard.
Heb je een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt die zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kun je de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, jouw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen.
Whatsapp is geen rechtsgeldige overeenkomst
De rechter beoordeelt een getekende koopovereenkomst als onderhandse overeenkomst en dus is deze overeenkomst niet rechtsgeldig, daar deze niet betekend is. Een Whatsapp bericht is op grond van artikel 156 lid 1 geen rechtsgeldige overeenkomst.
Overeenkomsten zijn vormvrij, tenzij de wet iets anders voorschrijft. Zij kunnen dus zowel mondeling, schriftelijk als stilzwijgend tot stand komen. En een mondelinge afspraak hoeft dus ook niet schriftelijk te worden bevestigd om geldig te zijn.
Schriftelijke communicatie is simpelweg communiceren via geschreven woorden. Alle manieren waarop woorden geschreven of getypt zijn en bedoeld zijn om informatie over te brengen, is geschreven communicatie.
Een digitale factuur moet voldoen aan dezelfde eisen als een gewone factuur en als bijlage (PDF) verzonden worden. Meer informatie over digitaal factureren vindt u op de website van de belastingdienst.
Toch zijn er ook verschillen tussen een brief en een e-mail. Omdat e-mails bijvoorbeeld sneller geschreven worden dan brieven en meestal van het scherm gelezen worden, is de inhoud vaak beknopter. De begroetingsformule in een e-mail is dikwijls ook wat minder formeel.
E-mails worden tegenwoordig in gerechtelijke procedures bijna steeds als rechtsgeldig (begin van) bewijs aanvaard. Tenzij de geadresseerde de ontvangst van de email betwist.
Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst kan op verschillende manieren: mondeling, per brief of fax, of per e-mail. De opzeggende partij moet wel kunnen bewijzen dat de opzegging de andere partij ook echt bereikt heeft. Daarom is het gebruikelijk en wenselijk om een arbeidsovereenkomst altijd schriftelijk op te zeggen.
Een document of brief zonder handtekening is volgens het Nederlands recht rechtsgeldig. Dit geldt ook voor e-mailverkeer.
In Nederland heeft de elektronische handtekening dezelfde rechtsgeldigheid als een natte (normale) handtekening. Maar let op: de wet zegt wel dat de elektronische handtekening 'voldoende betrouwbaar' moet zijn.
In de wetgeving is niets geregeld over de rechtsgeldigheid van een handtekeningstempel. Plaatst u uw eigen handtekening met een stempel, dan blijft deze ondertekening rechtsgeldig.
Artikel 8.1, 2° van het Burgerlijk Wetboek definieert de handtekening als "een teken of een opeenvolging van tekens, aangebracht met de hand, elektronisch of via ieder ander procedé, waarmee een persoon zich identificeert en waaruit zijn wilsuiting blijkt."