Als er iets mis is in het systeem, springt een sein altijd op rood.
Principes van spoorwegsignalering
De signaallichten hebben meestal vier indicatoren: Groen: vrij om te gaan. Dubbel geel: nog steeds vrij om te gaan, maar geeft aan dat het volgende signaal een waarschuwing kan zijn. Geel: waarschuwt dat het volgende signaal rood kan zijn. Rood: betekent stoppen of gevaar verderop .
Net als bij een verkeerslicht betekent een rood sein stoppen. Oranje is langzaam rijden en bij groen is het baanvak vrij. Op de stations staat een wit licht met de letter V eronder, dat aangeeft dat een trein mag vertrekken (eerstkomende baanvak is vrij).
Een bediend sein toont in rusttoestand altijd een Rood lichtbeeld. Automatisch seinen (P-seinen) kunnen in rusttoestand ook het Seinbeeld Geel of Groen (eventueel ook Geel + cijfer) tonen.
Hoe weet je als machinist waar je moet stoppen? De treinmachinist kent het spoor goed.Als dat nog niet het geval is, loop je met iemand mee die het wel kent.Bovendien weet je hoe lang de trein erover doet voordat deze tot stilstand komt.
Het salaris van een machinist
Doe je de opleiding tot treinmachinist, dan krijg je van ons een maandelijks salaris van €2492,- op basis van 36 uur per week. Heb je het leertraject afgerond, dan klim je omhoog op de loonladder. Je salaris, op basis van diezelfde 36 uur, kan dan oplopen tot €3548,- per maand.
Sinds ruim een jaar kan de Inspectie Leefomgeving en Transport een machinist persoonlijk een boete opleggen. De NS heeft nog geen protocol voor zo'n situatie en vindt de boete te zwaar. Daarom betaalt de NS het bedrag voor de medewerker.
Treinen mogen alleen rijden als het sein dat toestaat, of met toestemming van de verkeersleiding. Meestal is het sein dan groen of geel. Als het sein rood is, mag de trein er niet voorbijrijden.
Een Waarschuwingsinstallatie bij UitzichtBelemmerende Objecten (WUBO) is een waarschuwingsinstallatie ten behoeve van de persoonlijke Veiligheid.
Hooggeplaatst knipperend groen licht of laaggeplaatst groen licht: Voorbijrijden toegestaan met een snelheid van ten hoogste 40 km/h.
Het geeft aan of het volgende blok vrij is. Als het vrij is, kan de trein inrijden zonder dat er iets gebeurt. Want het principe geldt: per blok hoogstens één trein. De blokseinen geven daarom alleen stoppen of rijden aan.
Blauwnet geldt voor alle regionale treintrajecten in Overijssel. Hoe herken ik Blauwnet? Heel simpel: alle regionale treinen die bij Blauwnet horen, zijn blauw. Zo zie je op welke trein je kunt overstappen zonder opnieuw te hoeven in- en uit checken.
De huidige vertrekseinlichten op de perrons bestaan uit een wit licht. Het vertreklicht gaat branden als de trein mag vertrekken. De hoofdconducteur kan pas als het vertreklicht gaat branden de vertrekprocedure opstarten.
Shuntsignalen hebben drie lichten in een driehoekige vorm. Een dubbel wit aspect (Proceed) vertelt de bestuurder dat de route vrij is tot het volgende signaal en dat ze kunnen doorrijden met de maximumsnelheid, terwijl ze indien nodig bij het volgende signaal kunnen stoppen .
De treinen die de overweg passeren, toeteren om te waarschuwen dat ze eraan komen. Want soms zijn er mensen die ongeduldig worden en bestaat de kans dat ze onder de spoorbomen door willen gaan.
Mensen met een rode gedragsstijl zijn te herkennen aan hun doel- en resultaatgerichte manier van handelen. Zij zijn ambitieus en willen graag winnen. Om vooruit te komen, nemen zij snel het voortouw en durven hun mening te geven. Zij zijn besluitvaardig en willen snel resultaten behalen.
Ziet de rijdende machinist iemand een ronddraaiende beweging met één arm maken (gevaarsein), dan brengt hij de trein zo snel mogelijk tot stilstand. Is er gevaar voor aanrijding tijdens het diagnosticeren/opheffen van materieelstoringen, dan brengt de machinist dit materieel eerst over naar een veilige plaats.
Als een langdurig ziekte medewerker niet kan terugkeren binnen de eigen organisatie, dan wordt gekeken naar mogelijkheden om te re-integreren bij een andere werkgever. Dit wordt spoor 2 of tweede spoortraject genoemd.
Spoorstaven worden in allerlei lengtes gemaakt. Zo kan voor een reparatie een meter al voldoende zijn en kan een nieuw spoor wel 360 meter tellen!
Het rode licht in een verkeerslicht vertelt bestuurders om te stoppen . Wanneer het verandert van een rood licht naar een groen licht, kunnen bestuurders gaan.
Storingen op het spoor Wisselstoring
De mechanisch beweegbare delen moeten foutloos en volledig in de juiste positie zijn ingesteld. Als dat niet lukt, is er een wisselstoring.
Zo worden mensen met rood vaak omschreven als risicovol, agressief of fel wanneer het niet gaat zoals ze willen. Ook kunnen ze egocentrisch en een tikkeltje egoïstisch zijn door moeiteloos over lijken te gaan als dat van hen wordt verwacht. Daarnaast kunnen ze soms moeilijk uit een tunnelvisie op de werkvloer komen.
Het gemiddelde salaris van een Treinmachinist in Nederland in 2025 is € 2.894 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.714 en de bovengrens bij € 3.073. Lees meer over de salarisontwikkeling, bij welk bedrijf en in welke stad je het meeste loon krijgt en of omscholen tot Treinmachinist de moeite waard is.
Als je bij een spoorwegovergang staat te wachten, is dit de klassieke regel. Maar een schrikbarend groot aantal mensen houdt zich hier niet aan, blijkt uit een experiment met flitscamera's in Bussum. Per 1 mei 2024 kun je op verschillende plekken in Nederland een boete krijgen, als je te vroeg oversteekt.
Een machinist wordt ook wel treinbestuurder genoemd, maar eigenlijk klopt dat niet. Een machinist stuurt niet, zoals in een auto. De trein gaat vanzelf in de goede richting, doordat de wielen over rails rijden.