Nederlandse radiozenders verkopen doorgaans radioreclame in 5 seconden eenheden. Daarom zijn radiospots dus vaak precies 5, 10 of 20 seconden. Voor radioreclame van 22 seconden moet namelijk 25 seconden worden afgerekend, vandaar dat adverteerders er goed aan doen om precies binnen de gewenste tijd uit te komen.
Allereerst duren de meeste radiospot tussen de 10 en 30 seconden; 20 seconden is dus gemiddeld. Wanneer je reclame langer dan 30 seconden zou duren, stop je waarschijnlijk teveel informatie in de boodschap. Dit verslapt de aandacht van de luisteraar.
Wat kost radioreclame? Radioreclame kost tussen de €1.500 en €12.500 voor 1 week adverteren op een Nederlandse radiozender. Dat is het korte antwoord. Het lange antwoord is dat het bedrag afhankelijk is van het aantal reclameseconden of spots per dag en het bereik van de radiozender.
Een van de voordelen van radioreclame is dat radio een heel direct medium is. Adverteren op de radio kan dus snel resultaat opleveren. Een kortingsactie die je in een radiocommercial communiceert kan dezelfde dag al extra klanten opleveren.
Uit grondig onderzoek naar tientallen jaren radioreclame blijkt dat radioreclame keer op keer per bestede euro een grotere invloed uitoefent dan tv-reclame. Kortom, radioreclame is en blijft een effectieve marketingtool voor veel adverteerders.
Historie. In 1965 werd de SUR (Stichting tot Uitzenden van Reclame) opgericht, maar omdat men de naam niet prettig in het gehoor vond liggen, werd deze in 1967 veranderd naar Ster.
Loeki de Leeuw is een pop die van 1972 tot 2004 dagelijks, en later tijdelijk in 2019, en sinds 2021 de reclame van de Ster op de televisie opvrolijkte in korte filmpjes.
Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld €3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje laten vertonen op een moment dat er veel kijkers het spotje te zien krijgen kunnen de kosten oplopen tot ongeveer €40.000 tot €50.000,-.
Wat kost de productie van TV reclames? De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt.
Kosten radioreclame op Qmusic (tarieven indicatie)
De kosten van 5 werkdagen lang adverteren met radioreclame op Qmusic bedraagt ca. € 11.000 euro. Hiervoor gaan we uit van een gemiddeld seconden tarief van € 44,- met een radiospot die 10 seconden duurt en 5x overdag op Qmusic wordt uitgezonden.
Kosten radioreclame op Radio 538 (tarieven indicatie)
De kosten van één week lang adverteren (5 werkdagen) met radioreclame op Radio 538 bedraagt ca. €11.250 euro. Hiervoor gaan we uit van een gemiddeld seconden tarief van € 45,- met een impact volle radiospot die 10 seconden duurt en 5x overdag wordt uitgezonden.
Adverteren op instagram kosten.
De Instagram advertentie kosten liggen op dit moment tussen de € 1,26 en € 6,30 per duizend weergaven. Als je het Instagram advertentie link type kiest, betaal je tussen de € 0,10 en € 2,00 per klik. De Instagram adverteren kosten kunnen dus verschillen per type advertentie.
Er zijn geen officiële uitspraken gedaan over hoeveel een commercial uitzenden tijdens Super Bowl LVI kostte, maar de schattingen zijn zo'n 6,5 miljoen dollar voor een reclame van 30 seconden. In 1967, tijdens de eerste Super Bowl, kostte zo'n spotje nog 37.500 dollar.
Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.
Als klein of middelgroot bedrijf wil je natuurlijk ook gebruik maken van social media campagnes of adverteren. Het creëren en lanceren van een effectieve campagne die zijn doel bereikt vraagt om een financiële investering. De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand.
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.
Het plaatsen van een tv aan de muur kost tussen €162 en €366 en gemiddeld €264. De kosten lopen meestal uiteen van €100 tot €600 , hoewel je al klaar kunt zijn voor €80 en bij een ingewikkelde klus €1.150 kunt betalen.
Hoelang een ster op de hoofdreeks verblijft, hangt af van de massa van de ster: naarmate een ster massiever is, gaat het fusieproces sneller en is de waterstof sneller opgebruikt. De zon blijft circa tien miljard jaar in deze situatie en heeft daarvan ongeveer de helft (ruim 4,5 miljard jaar) al achter de rug.
Loeki de Leeuw keerde rond het Eurovisie Songfestival na een afwezigheid van zo'n 17 jaar terug op televisie. Het befaamde figuurtje onderbrak de Ster-reclames tussen 1972 en 2004. Vaak ging er in de filmpjes iets mis waarbij Loeki steevast 'asjemenou' riep.
1972 – 2004
Meer dan 7000 filmpjes van 4 seconden worden geproduceerd door Geesink Filmproductie, later Toonder Studio's, in Nederhorst den Berg. Zie het hoofdstuk Over Loeki.
In 1967 staat in zeven van de tien Nederlandse huiskamers een televisie. Omdat er zoveel mensen naar de televisie kijken, willen bedrijven graag op de televisie hun spullen aanprijzen. Dat mag voor het eerst op 2 januari 1967. Dan is de eerste reclame op de Nederlandse televisie te zien, een spotje voor een krant.
Volgens de algemene regels in de NRC mag reclame niet: in strijd zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen. in strijd zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden. onnodig kwetsen of een bedreiging zijn voor de volksgezondheid.
Hoeveel reclame mag een televisiezender uitzenden? Televisiezenders mogen tussen 6 uur 's ochtends en 18 uur 's avonds maximaal 144 minuten reclame uitzenden. Televisiezenders mogen tussen 18 uur 's avonds en middernacht maximaal 72 minuten reclame uitzenden. De openbare omroep mag geen reclame uitzenden op tv.
30 seconden zendtijd kost om en bij de 6 miljoen dollar. Klein detail: de artiesten zouden niet betaald worden voor hun optreden tijdens de Super Bowl, al is de aandacht voor dat evenement natuurlijk onbetaalbaar.
Welk merk voerde hoe reclame in de Super Bowl 2022? Maar wanneer je een robothond in een reclame voor een elektrische auto verwerkt, dan snap je het helemaal. Deze reclame van Kia is wat dat betreft echt top en een heerlijke Super Bowl-commercial.