Als je auto geen trekhaak heeft, dan kun je kiezen voor een fietsendrager zonder trekhaak, oftewel een dakdrager. Met de juiste fietsendrager kun je elke auto geschikt maken om fietsen mee te vervoeren. Een tweede aandachtspunt is het type fiets dat je wilt vervoeren.
Welke fietsendrager past op mijn auto
Je kan een trekhaak fietsendrager alleen monteren als je over een trekhaak beschikt. Dak fietsendragers kan je alleen monteren als je over dakdragers beschikt. Een achterzijde fietsendrager past vaak wel op de auto.
Een elektische auto mag niet trekken maar wel dragen. Daarom zijn er speciale trekhaken ontwikkeld voor elektrische voertuigen waar wel een fietsendrager op past maar bijvoorbeeld geen aanhanger.
Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
De accu zit in de weg
De accu is één van de kostbaarste en belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. Bij het monteren van een trekhaak zit hij alleen erg in de weg. Het grote risico is dat de accu tijdens de montage beschadigd raakt, waardoor er gevaarlijke stoffen kunnen lekken of er zelfs brand ontstaat.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Fietsen meenemen op de achterklep
Je kunt ook fietsen meenemen zonder trekhaak met een oplossing die er vaak een beetje op lijkt: een fietsendrager op de achterklep. Deze zijn ook vaak wat goedkoper en lichter dan een fietsendrager voor de trekhaak. Deze dragers zet je vast met een klemmechanisme of spanbanden.
Fietsendragers zonder trekhaak
Een fietsendrager voor op de achterklep kan perfect zijn voor vervoer van een of meer fietsen aan de achterkant van uw auto, vooral als uw auto geen trekhaak heeft. Ze zijn over het algemeen makkelijk te monteren en licht van gewicht.
Yakima FoldClick 2
De Yakima FoldClick 2 is een kostbare fietsendrager, maar wanneer budget geen probleem is, kies je hiermee wel voor de hoogste kwaliteit. Hij is zeer makkelijk in gebruik en je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig om je fietsen of e-bikes mee te nemen.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Een fietsendrager heeft meestal verstelbare houders waarop de wielen rusten, en voor de wielen zelf zijn er strak te trekken wielriemen. Eveneens elementair is dat de fiets of elektrische fiets op de drager beveiligd is tegen diefstal.
De montage duurt ongeveer twee tot tweeënhalf uur (€ 160 tot € 200). Een vaste trekhaak koop je voor € 150. De bijbehorende kabelset kost ongeveer hetzelfde. Een afneembare trekhaak kost circa € 300.
Regels in Nederland
De fietsen mogen aan beide kanten van de auto niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
De prijs voor een trekhaak ligt tussen de 100 en 600 euro. Daarnaast is er een elektrische kit (kabelset) nodig, die gemiddeld 100 euro kost. Tot slot moeten ook de arbeidskosten worden berekend als je voor inbouw achteraf naar een werkplaats rijdt.
Hoeveel weegt een elektrische fiets? Een elektrische fiets zonder accu weegt ongeveer tussen de 20-26 kg. Hier kun je het gewicht van de accu nog bij optellen, deze weegt ongeveer 2,5-3 kg. Al met al is een elektrische fiets zo'n 6-8 kg zwaarder dan een normale fiets.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Meestal zal de kogeldruk/verticale last van de auto overeenkomen met dat van de (fietsendrager) trekhaak. Wanneer dit niet zo is, moet u het laagste van de twee waarden aanhouden. Het gewicht van uw fietsendrager en fietsen bij elkaar opgeteld mag niet hoger zijn dan de kogeldruk/verticale last.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Op elke type en model auto kan een trekhaak gemonteerd worden. Bij auto's met een kleine motor en weinig vermogen is het niet altijd verstandig een trekhaak te gebruiken, omdat de trekkracht van de auto onvoldoende is. Wel is het altijd mogelijk een trekhaak te monteren voor het gebruik van een fietsendrager.
De elektrische modellen zijn: Hyundai Ioniq 5, Hyundai KONA 64 kWh, Kia EV6, Kia e-Niro 64 kWh, Audi Q4 e-tron, Audi Q4 e-tron Sportback, BMW i4, BMW iX, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQS, MG MG5 Electric, MG ZS EV, MG Marvel R, Volkswagen ID.
Er zijn elektrische auto's die tot maar liefst 2500 kilo kunnen trekken, bijvoorbeeld de BMW iX xDrive40 (en xDrive50) of de Tesla Model X Long Range (en Plaid). En hoeft het niet zo zwaar te zijn: de Kia e-Soul is de goedkoopste elektrische auto die een aanhanger kan trekken van 300 kilo, zowel geremd als ongeremd.