Een project is een geheel van activiteiten buiten de gewone bedrijfsvoering om waarbij het gaat om het realiseren van iets nieuws voor een duidelijke opdrachtgever binnen duidelijke kaders door een team van meerdere verschillende specialisten. Projecten zijn per definitie spannend: je gaat iets nieuws maken.
Een project is een unieke opgave, begrensd in tijd en middelen en afgesloten met een projectresultaat. Een project is een tijdelijke inspanning met als doel het creëren van een uniek product of een unieke service.
Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting. Deze vijf fases zijn de leidraad voor jou en je team, zodat de planning van al jullie projecten een fluitje van een cent wordt.
Een definitie van een project is: een resultaat wat je bereikt met een team binnen een afgebakende tijd. Bij programma's denk je veel groter: een tijdelijke organisatie met daarbinnen een aantal projecten en andere activiteiten waarmee men “waardevolle uitkomsten” probeert te realiseren.
Wat is het verschil tussen een projectplan en een plan van aanpak?
Een projectplan (ook wel plan van aanpak genoemd) is het basisdocument voor de uitvoering van een project. Je beschrijft hierin per fase zo concreet mogelijk welke producten of resultaten het team op moet leveren, hoe dat moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn.
Zo worden in het projectplan afspraken gemaakt tussen de opdrachtgever en de projectleider. De afspraken gaan onder andere over welke feiten, situaties en bovenliggende organisatiedoelen de opdracht te maken heeft (achtergrond), de ongewenste situatie (probleem) en welke uiteindelijk opgelost moet gaan worden (doel).
De structuur is het tastbaarste stuk van het project. Aan de HET-kant staan bijvoorbeeld de gemaakte afspraken over de resultaten, de organisatiestructuur van het project, de procedures, tijd en geld. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen.
Een project is geconcentreerd rond het resultaat. Al degenen die bij het project betrokken zijn, moeten het beoogde resultaat kennen en als leidraad voor hun handelen accepteren. Eén aspect van het resultaat is bijvoorbeeld kwaliteit.
Scope is een term waarmee de aard, omvang en beperkingen van een project worden aangeduid. Met de scope wordt bepaald wat het project wel en niet is en wat het project wel en niet moet bewerkstelligen. De scope is een omschrijving van dat wat gedaan moet worden.
Wat is het verschil tussen een draaiboek en een projectplan?
Het verschil tussen een algehele planning en een draaiboek is dat een planning over meerdere maanden verspreid is en de aanloop naar het event toe weergeeft en een draaiboek het evenement van uur tot uur beschrijft.
In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken. Hieronder worden de verschillende onderdelen van een plan van aanpak besproken. Ook vind je onder aan de pagina tips bij het schrijven van een plan van aanpak.
wat doet een projectmanager? Een projectmanager is iemand die een project goed begeleidt en aanstuurt. Je adviseert klanten, stelt teams samen, maakt planningen, houdt het overzicht, lost problemen op en geeft leiding aan het team.