“Waar je ze koopt, kun je ze kwijt.” Veel mensen kennen dit handige geheugensteuntje inmiddels. In alle winkels die batterijen (of producten met ingebouwde batterijen) verkopen, staat een inzamelmiddel van Stibat. In totaal zijn er ruim 25.000 inleverpunten; minstens één per tweeduizend inwoners.
Stibat is de organisatie die zich bezig houdt met de inzameling en recycling van lege batterijen in Nederland. En met succes. Zo worden ieder jaar bijna negen van de tien lege batterijen gerecycled.
Lever je lege batterijen in en maak elke maand kans op meer dan 100 prijzen! Je kent het vast wel: lege batterijen die overal rondslingeren. In de fruitschaal, de krantenbak, de keukenla of dat jampotje in de schuur.
Accu's & industriële batterijen
Wil je van je oude auto-, motor-, vrachtwagen- of recreatie-accu af? Lever deze dan eveneens in dan kunt u inleveren bij het bij het gemeentelijke KCA-depot. Uiteraard kan je de accu ook inleveren bij een nabijgelegen autogarage.
Als de batterijen gesorteerd zijn, gaan ze naar speciale recyclebedrijven. Deze bedrijven verhitten de batterijen in een oven, waardoor er stoffen (staal, lood, kwik en zilver) uit de batterijen kunnen worden gehaald.
Inleverpunten voor lege batterijen
U kunt uw lege batterijen inleveren bij alle winkels en supermarkten die batterijen verkopen. Maar ook bij veel basisscholen, campings, het gemeentelijk depot en de chemokar. Kijk voor inleverpunten voor batterijen bij u in de buurt op de website van Stibat (Stichting Batterijen).
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Actie jouw lege batterijen zijn geld waard
Wanneer je nieuwe batterijen nodig hebt, loont het de moeite om de lege batterijen in te leveren. In alle Handyman winkels krijg je namelijk 10% korting op de aanschaf van nieuwe batterijen wanneer je 10 gebruikte exemplaren inlevert. En dat is toch mooi meegenomen!
Lege batterijen, accu's en mobiele telefoons kun je inleveren in inzamelbakken bij winkels en supermarkten. Daarmee doe je het milieu een groot plezier: de meeste materialen in batterijen zijn namelijk goed te recyclen. Dat spaart veel nieuwe grondstoffen uit. Niet in de vuilnisbak, maar in de inzamelbak!
Inleveren van spaar-/ledlampen en/of kleine apparaten kan bij 2.500 vestigingen van de volgende supermarktketens: Agrimarkt, Albert Heijn, Attent, Boni, COOP, DEEN Supermarkten, DEKA Markt, Dirk Supermarkten, Emté, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, MCD supermarkt, PLUS, Poiesz, SPAR en Vomar.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Bij een auto op brandstof wordt de actieradius berekend per volle benzine- of dieseltank. Met een hybride auto kom je extra ver. Je kunt zowel rijden op benzine als op de batterij. De batterij drijft de elektrische motor aan.
Alles hangt af van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterijen van uw elektrische wagen. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische wagens van 10 uur tot een half uur.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Als auto's lang stilstaan, zeker bij lage temperaturen, kan de accu leeglopen. In dat geval raden pechverhelpers het gebruik van startkabels af. 'Als je ze verkeerd gebruikt, kan de plotse stroomstoot die startkabels uitlokken de elektronica in hedendaagse auto's beschadigen. '
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Schakel je toestel uit bij het minste vermoeden van zwelling en breng het apparaat meteen naar een servicecenter. Doe dat op een veilige manier! Wachten tot de batterij 'krimpt', heeft geen zin. Door de steeds toenemende druk kan je hele toestel beschadigd raken.
Lage of te hoge temperaturen kunnen een negatief effect hebben op de batterij van je smartphone. Het blootstellen van je toestel aan extreme tempraturen, kan het lithium-ion mengsel van je batterij scheuren waardoor de batterij opgezwollen gaat lijken.
Een vrachtwagen heeft een batterijpakket van 500kWh aan boord. Die batterij woog in 2020 ongeveer 3.500kg. In 20230 zal die ongeveer 1.750kg wegen. Op dit moment weegt die batterij 3.000kg.
Ga je voor een nieuwe fietsaccu? Dan kun je de oude accu inleveren bij de winkel waar je je nieuwe accu koopt. Producenten hebben namelijk de wettelijke plicht om hun op de markt gebrachte batterijen en accu's weer in te nemen en te recyclen. Oude accu's kun je ook inleveren bij de milieustraat van je gemeente.