Private label wordt toegepast in een groot aantal marktsegmenten, zoals kruidenierswaren, cosmetica, mobiele telefonie, webhosting etc. De producten worden vaak aangeboden als lager geprijsde alternatieven voor bekende merkproducten. Een voorbeeld van de toepassing van private label is een huismerk van een supermarkt.
Private label is niets meer dan een concept waarbij jouw producten of diensten worden geproduceerd door een ander bedrijf: in de meeste gevallen jouw leverancier in China. De producten die door jouw leverancier worden geproduceerd, gaan door jouw bedrijf op de markt gebracht worden met jouw eigen merknaam erop.
Door een private label te gebruiken, creëer je je eigen merk. Consumenten kunnen jouw product hieraan herkennen. Wanneer klanten tevreden zijn over jouw product, zullen zij vaker terugkeren naar jouw merk. Hierdoor krijgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid.
Een private label is niets zonder een brand identity. Waarom moeten potentiële klanten jouw private label producten kopen, en niet die van een ander (A-)merk? Kies als eerste je specifieke doelgroep en bedenk vervolgens een kloppend en inspirerend verhaal wat jouw doelgroep aanspreekt.
Private label is een concept waarbij producten of diensten worden geproduceerd door een bepaald bedrijf, om op de markt te worden gebracht door een ander bedrijf onder diens eigen merknaam.
Wat zijn de kosten van een private label? De kosten voor het aanvragen van een merkregistratie in de Benelux voor 10 jaar bedragen € 248 (vrijgesteld van btw). De procedure voor het aanvragen en registeren van een merk duurt gemiddeld drie maanden.
Een label geeft aan dat een product of dienst is uitgewerkt overeenkomstig bepaalde kwaliteitscriteria of -normen. Het is ook een symbool dat naar waarden verwijst. Op die manier kan het richting geven aan de voorkeuren van de consumenten.
Bij een white label heb je geen exclusieve verkooprechten, waardoor iedereen het product mag verkopen onder zijn eigen merknaam. Een white label product betreft vaak een product dat massaal in een fabriek wordt geproduceerd. Vanuit de fabriek wordt het product merkloos verkocht.
De Engelse term white label betekent dat een product, of dienst, dat door een bepaald bedrijf wordt gemaakt, door iemand anders wordt gepresenteerd als een eigen product. In het geval van white labeling voor de nieuwsbrief software, betekent dit dat je onze software als een eigen product kan presenteren aan klanten.
Hiervan is sprake wanneer verschillende producten onder dezelfde merknaam op de markt worden gebracht. Een voorbeeld van een paraplumerk is de naam merknaam Philips.
Branded House (paraplumerk of familiemerk)
Denk bijvoorbeeld aan Philips of Samsung. Die laatste heeft smartphones, maar ook ijskasten en stofzuigers. Voordelen: een paraplumerk is vooral kostenefficiënt. Wanneer je een nieuw product op de markt wil brengen, moet je geen tijd en geld investeren in een nieuw merk.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.
In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen. Kwaliteit is voor deze consumenten minder belangrijk en merkbeleving en naamsbekendheid speelt nauwelijks een rol.
Een B-merk is een merk dat minder bekendstaat, niet noodzakelijkerwijs onderdoet voor de kwaliteit van een A-merk, en meestal goedkoper is. Met name bij voedingsproducten wordt een B-merk vaak in dezelfde fabriek of produktielijn geproduceerd als het A-merk van die producent.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Lidl is een supermarktketen waar je terecht kan voor je dagelijkse boodschappen. Je vindt er een uitgebreid assortiment food en non-food artikelen van kwalitatieve huismerken zoals Silvercrest, Parkside, Florabest, Crivit en Powerfix. Naast de lokale winkels kan je de Lidl producten ook kopen in hun online shop.
Betekenis: A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.