Een platte organisatiestructuur verwijst naar een organisatie met weinig tot geen tussenliggende managementlagen tussen de werknemers en de managers.
In organisaties met platte structuren lukt het vaak beter om toppresteerders aan te trekken en te behouden. Werknemers kunnen sneller hun goede ideeën implementeren omdat ze die kunnen uitvoeren zonder goedkeuring nodig te hebben van een manager. Is is geen vertraging.
We onderscheiden de lijnorganisatie, de lijn-staforganisatie, de matrixorganisatie en de projectorganisatie.
Als de functies in het organogram van het BewonersBedrijf vooral boven elkaar staan, heet dit een steile organisatie. In zo'n organisatie is veel hiërarchie. Dat betekent dat er veel leidinggevenden zijn in het bedrijf.
Zodra een organisatie een product of dienst gaat aanbieden wordt het een bedrijf. Een organisatie is geen bedrijf, maar een bedrijf is wel een organisatie. Een onderneming is een bedrijf met een winstoogmerk.
De term organisatie wordt in de praktijk meestal gebruikt als synoniem of hyperoniem voor specifiekere termen als instituut, instantie, bedrijf, vennootschap, stichting of vereniging. Ook een eenmansbedrijf, Vof of BV zonder personeel in dienst wordt vaak een organisatie genoemd.
Een verticale of hiërarchische structuur is de traditionele, formele top-down benadering. De directeur, bestuurder of CEO staat aan de top en heeft veel macht en invloed op de besluitvorming. Medewerkers in alle lagen van de organisatie hebben duidelijke taken en verantwoordelijkheden.
Een matrixorganisatie is een werkstructuur waarin teamleden aan meerdere leiders rapporteren. In een matrixorganisatie rapporteren teamleden (op afstand of intern) aan een projectleider en ook aan hun afdelingshoofd.
Van een product–indeling (P–indeling) is sprake wanneer eenheden ingedeeld worden naar verschillende producten zoals auto's en motoren of productassortimenten zoals consumentenproducten en professionele apparatuur.
Een andere vorm van een organisatieschema met meerdere divisies is de structuur met meerdere divisies. Het is ook bekend als M-vorm.
Deugdelijk betekent allereerst dat de organisatiestructuur volledig en eenduidig is. Volledig betekent dat je verder kijkt dan het organogram. Het gaat om het complexe afsprakenstelsel gericht op het verdelen van taken, afstemming tussen die taken en de manier waarop besluiten worden genomen.
Een organogram is een schematische weergave van de interne organisatie en de afdelingen die in deze interne organisatie horen. Hierin wordt de formele aansturing en onderlinge gezagsverhouding tussen personen en afdelingen weergegeven. Zodoende wordt een organogram ook wel organisatiestructuur of organigram genoemd.
Een lijnorganisatie waaraan één of meer stafafdelingen zijn toegevoegd. De stafafdelingen hebben gespecialiseerde krachten. Anders omschreven wil een lijnorganisatie zeggen dat er hiërarchische lijnen van boven naar beneden lopen.
In een zuivere lijnorganisatie is het lijnmanagement verantwoordelijk voor invulling van alle drie de bazenrollen, terwijl dit in de zuivere projectorganisatie geldt voor het projectmanagement.
Bij een horizontale taakverdeling deelt een organisatie divisies of afdeling in op basis van doelgroep ('markt'), product of geografie.
Mintzberg maakt onderscheidt tussen horizontale en verticale taakspecialisatie. Horizontale taakspecialisatie kent een spectrum dat loopt van taakspecialisatie tot taakverbreding. In geval van verticale taakspecialisatie gaat het om de mate van controle over het eigen werk.
Horizontale arbeidsdeling of horizontale differentiatie houdt in dat er voor een uitbreiding op gelijkwaardig niveau voor de uitvoering van taken wordt gekozen.
Een scale-up is volgens het Britse Scale-up Institute 'een bedrijf met minstens tien medewerkers dat gedurende drie jaar minimaal 20% per jaar groeit'. Deloitte voegde daaraan toe dat een onderneming na vijf jaar minimaal 10 miljoen dollar omzet moet boeken.
Organisatiestructuur is de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand is gebracht. Het heeft dus te maken met de verdeling van activiteiten over afdelingen en de taken van de werknemers.