Parallelimport is feitelijk niets meer of minder dan het importeren van gebruikte auto's, vaak ook relatief jonge auto's. In 2019 zijn er 267.000 auto's geïmporteerd onder de noemer parallelimport. Nagenoeg al deze auto's worden voor de BPM als 'gebruikte auto' gekwalificeerd.
Als een geneesmiddel wordt geïmporteerd uit andere Europese landen, wordt dit parallelimport genoemd. Bij parallelimport wordt het medicijn in Nederland op de markt gebracht door een importeur die niet door de oorspronkelijke vergunninghouder is aangewezen.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Zo bespaart u geld bij het importeren van een auto uit Italië: De nieuwprijzen van auto's in Italië zijn één van de laagste van Europa. Zeker in vergelijking met de nieuwprijzen in Nederland. Als lid van de Europese Unie hoeft u bij het importeren van een auto uit Italië geen invoerheffingen te betalen.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
In sommige gevallen is een geïmporteerde auto inderdaad minder waard. Dat komt omdat de historie buiten Nederland niet op dezelfde manier wordt bijgehouden als in Nederland. Daarom geeft de RDW ook geen oordeel over de kilometerstand.
Hier betaal je €107,20 voor RDW leges en tenaamstelling en ongeveer €39,50 excl.btw voor de productie van kentekenplaten met opzetletters. Je dient hier wel de nodige tijd voor uit te trekken want de RDW heeft een beperkte capaciteit. Vervolgens ga je naar de Douane voor de BPM-aangifte en afdracht.
Antwoord van Jos. U vraagt hoe je kunt achterhalen of een auto geïmporteerd is. U kunt het kenteken invoeren op de website van de RDW en vervolgens krijgt u de voertuiggegevens te zien.
Das Import is een betrouwbare, professionele organisatie met goede referenties en ruim twintig jaar ervaring op het gebied van auto import uit Duitsland. Wij begeleiden het importeren van uw volgende Duitse auto van A tot Z. Das Import maakt deel uit van een aantal door Job Das opgerichte bedrijven.
Als een schade-auto wordt geïmporteerd, mag de rest-BPM worden vastgesteld op basis van de huidige waarde van de auto. Als dat een auto is waar op dat moment schade aan is, dan is de waarde van de auto ook lager, dus ook de rest-BPM.
Importeren zonder toestemming heet parallelimport en dat is verboden. De straffen op parallelimport (parallelhandel, nevenhandel, nevenimport) kunnen zijn: schadevergoeding.
Een distributeur kan ook een CAP in de handel brengen.Dit kan hij onafhankelijk van de handelsvergunninghouder van de CAP. Dit heet paralleldistributie. In het geval van paralleldistributie verandert de handelsvergunninghouder niet en hij blijft ook verantwoordelijk.
Het voordeel van een parallelschakeling ten opzichte van een serieschakeling is het feit dat wanneer 1 component stuk gaat, de andere componenten nog wel een gesloten stroomkring vormen en dus blijven werken.
Een importauto kan een eerlijke en oprechte auto zijn, zegt Van der Drift. Maar naast de goede auto's wordt er volgens de ANWB-expert ook “rommel” verkocht. “Auto's met teruggedraaide kilometertellers of die met schade zijn geïmporteerd. Het kaf en van het koren scheiden is van belang.”
De Bugatti Chiron die dit jaar de duurste Nederlandse auto is, werd in 2023 geïmporteerd. Het bouwjaar van de hypercar is 2022. De auto heeft een catalogusprijs van 3.161.975 euro. De koper van de duurste Nederlandse auto kunnen we wel bedanken als Nederlanders.
Hoe lang duurt het om een auto te importeren? Een auto importeren neemt doorgaans een week of twee in beslag. De aankoop inclusief controle documenten, facturatie en controle kost enkele werkdagen. Soms moet de auto bij de dealer nog worden nagekeken, dit kan enkele dagen in beslag nemen.
Met import auto zelf naar RDW en Douane
Het RDW bekijkt of de auto wordt toegelaten tot Nederland. Als de auto de keuring van de RDW doorstaat, kunt u met ons BPM aangifte formulier aangifte van de BPM doen bij de Belastingdienst Douane. U kunt dan zelf de BPM betalen die voor de import van de auto moet worden voldaan.
Exportprijzen zijn lager dan de Nederlandse prijzen omdat een buitenlandse klant de BPM-belasting niet hoeft te betalen. Dit voordeel gaat enkel op voor buitenlandse klanten die een Nederlandse auto, van na de eerste tenaamstellingsdatum 16 oktober 2006, willen uitvoeren.
Een auto met een buitenlands verleden hoeft niet minder waard te zijn dan een 'NL-auto', maar er moet wel een aantoonbaar verleden zijn.
Gebruikte Volvo's uit Zweden zijn vaak goedkoper dan eenzelfde model uit Nederland. Daarnaast zijn ze beter uitgerust op strenge winters en worden ze over het algemeen goed onderhouden. Koopt u uw auto liever dichterbij huis? U kunt een Volvo ook prima vanuit Duitsland importeren.
U betaalt invoerrechten om een auto uit Dubai te importeren. Dubai ligt buiten de EU, waardoor u geen gebruik kunt maken van vrij verkeer van goederen. In plaats daarvan dient u kosten te maken. Het gaat voor een personenauto jonger dan 30 jaar bijvoorbeeld standaard om 10 procent invoerrechten.