Narratieve analyse bestudeert verhalen als object van studie én benut narratieven als een manier om geleefde ervaring te 'vangen' en begrijpen. Narratieve analyse is vaak een onderdeel van narratief onderzoek, maar wordt binnen uiteenlopende onderzoekstradities en -methoden benut.
De narratieve therapie stelt dat ieder mens een of meerdere verhalen heeft.De manier waarop mensen hun verhaal vertellen bepaalt hoe ze in het leven staan. Er zijn net zoveel waarheden als er verhalen te vertellen zijn. Het persoonlijk verhaal over onze identiteit is belangrijk bij de ontwikkeling van het geweten.
Narratief onderzoek kan je vanuit 3 invalshoeken inzetten: 1) het ophalen van inzichten in de belevingswereld van de doelgroep (onderzoek), 2) het luisteren naar de mensen in je organisatie (inclusiviteit) én 3) het betrekken van de mensen bij het ontwikkelen je organisatie (participatie).
Narratief onderzoek is een kwalitatieve onderzoeksmethode, wat wil zeggen dat er niet wordt gewerkt met cijfermatige data maar met het gesproken of geschreven woord en/of beeld.
Aanduiding voor het verhalende karakter van een tekst: narrativiteit is het specifieke kenmerk of geheel van kenmerken dat iets tot een verhaal maakt. Het vormt aldus het onderzoeksobject van de narratologie.
Een narratief is een set van boodschappen die betrekking heeft op bepaalde gebeurtenissen, situaties of ontwikkelingen in de wereld en daarvoor een zekere verklaring veronderstelt.
Een narratieve tekst vertelt een verhaal of drukt gevoelens en emoties uit; de zender wil de ontvanger ontspannen, raken of ontroeren. Bij dit soort tekst is het tekstdoel: entertainen, ontroeren, raken, ontspannen. Voorbeelden een (muur)gedicht, een griezelverhaal, een lied, een raptekst, een roman ...
Dat narratief denken is een denken dat verder gaat dan het verwerken van vastgelegde facts & figures, maar gaat over het verkennen en delen van wat zou kunnen zijn. Niet het feitelijke, maar wel het mogelijke. Het rationeel en logisch-sequentieel denken volstaat dan niet.
Middels Narratieve gespreksvoering reconstrueert de hulpverlener samen met de cliënt(en) dit levensverhaal op basis van herkenning en erkenning. Er ontstaat een dialoog waarbij de cliënt(en) leert op een nieuwe, meer constructieve, manier tegen de problemen aan te kijken.
Narratief redeneren: Redeneren vanuit het levensverhaal van de cliënt over de betekenis van taken, gewoonten en rollen van die cliënt in verleden, heden en toekomst. Conditioneel redeneren: Redeneren over een mogelijk toekomstbeeld en de acties die nodig zijn om deze te realiseren.
De vragen worden 'narratieve prikkelvragen' genoemd. Dat zijn vragen die verhalen oproepen. Het helpt daarbij om naar iets concreets te vragen en naar zaken die een emotie oproepen. Neem me eens mee naar een gebeurtenis waarop jij dacht..
Een narratief interview
De interviewer stelt alleen een inleidende vraag, waarna de respondent zelf het verhaal vertelt zonder sturing. Na afloop van de vertelling kan de interviewer nog vragen stellen, bijvoorbeeld als iets nog onduidelijk of juist heel interessant is.
Overtuigen met een narratief werkt beter dan het geven van feiten en statistische informatie. Hoe persoonlijker het verhaal, hoe beter. Dat blijkt uit recent onderzoek naar lobby-strategieën van het Kennisplatform Integratie & Samenleving.
Het narratief is de rode draad van de verhaalopbouw. Hieronder vallen de verhaalopbouw, de verhaalontwikkelingen, het ontstaan van eenheid of juist gaten, op basis van conventies en keuzes, met als doel emoties, spanning, verrassingselementen en nieuwsgierigheid bij de kijker te creëren.
Narratieve communicatie betreft het samenspel van verschillende communicatieniveaus. Deze kunnen in een concentrisch model worden weergegeven met aan de linkerkant de bron of zender en rechts de ontvanger van het bericht. Het model is een aanpassing van het communicatiemodel.
De narratieve therapie gaat ervan uit dat de mens wordt bepaald door zijn/haar verhaal over zichzelf, over een verzameling van ideeën, gedachten en gevoelens, over relaties en over het probleem dat hij of zij ervaart: zijn/haar verhaal over de persoonlijke belevingswereld.
Een narratief bestaat uit een of twee zinnen over een wens of verandering, waarmee we betekenis geven aan een initiatief, denkwijze of ontwikkeling. Het is onze eigen formulering van de werkelijkheid, met als doel om ook anderen op die manier ernaar te laten kijken.
Jouw narratief
Je levensverhaal rijgt zich aaneen door de tijd heen en door de relaties die je, met anderen en de omgeving, aangaat. Je leven laat zich vertellen als een verhaal. Dat is je narratief.
Narratieve strategie-ontwikkeling
Je gaat ermee op zoek naar echte gebeurtenissen waarover verhalen kunnen worden verteld: gebeurtenissen die al een concreet beeld geven van wat je in de toekomst zou willen zijn en doen.
Een verhalende tekst of narratieve tekst (Lat narrare = vertellen) is een tekst met een betekenisvolle dosis narrativiteit. Dat betekent o.m. dat een vertellende instantie, gewoonlijk aangeduid als de verteller, verslag uitbrengt over een gebeurde geschiedenis, die historisch of verzonnen is.
De 7 tekstdoelen
Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
Een narratief daarentegen, is de gehele belevingswereld van het personage waar het boek over gaat. Terwijl je leest wordt je meegenomen in de volledige gedachtegang van het personage. Het personage heeft een eigen mening, een eigen ideologie en een eigen denkbeeld.
Storytelling prikkelt veel van de 5 zintuigen: horen, proeven, ruiken, voelen en zien.Daarmee roept het een emotionele reactie op. Zo wordt een verhaal een memorabel beeld voor de toehoorder. En dat memorabele is exact de aantrekkingskracht van Storytelling.