Een snelheidscontrole is een controle op het overschrijden van de maximumsnelheid in zowel het wegverkeer als de scheepvaart. Wanneer een snelheidsovertreding wordt geconstateerd, wordt een (digitale) foto genomen van de kentekenplaat, en in sommige landen ook van de bestuurder.
Het apparaat zendt continu een radarsignaal uit op een vaste frequentie. Het verkeer rijdt door deze radarbundel en reflecteert het signaal. De frequentie van het teruggekaatste signaal is een maat voor de snelheid van het voertuig (dopplereffect).
Slimme flitsers die bellende en appende automobilisten fotograferen en beboeten. Een primeur voor Nederland, zelfs voor Europa.
Radarcontroles. Deze controles worden uitgevoerd met behulp van een radar die meet of passerende auto's harder rijden dan toegestaan. Als dat zo is, geeft de radar een signaal aan het fototoestel en die maakt een foto van het kenteken van de auto.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien. Als je een auto van je bedrijf of een leaseauto hebt, kun je daar ook terecht en uiteindelijk met je DigID de foto opvragen.
Aanhouding. Een lasergun registreert geen informatie over de bestuurder en/of het voertuig. Met informatie wordt bedoeld dat er geen fotografische- of videoregistratie wordt genoteerd, waaronder bijvoorbeeld het kenteken. Daarom gaat de politie meestal over tot staandehouding.
Juridisch gezien is er geen bezwaar tegen het verbaliseren op kenteken bij gebruik van de lasergun. Omdat echter bij het gebruik van de lasergun meestal geen fotografische- of videoregistratie van de gedraging of overtreding plaatsvindt, moet in beginsel tot staandehouding worden overgegaan.
Het boeteproces bij trajectcontroles gaat automatisch, dus je zou verwachten dat de envelop binnen enkele dagen binnen is. Vaak kun je de boete (inclusief foto) nog eerder al zien op de website van het CJIB. Deze boete kwam echter pas binnen in december 2021 – dat is bijna twee jaar later.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
De politie heeft echter ook andere auto's die je met een flitser langs de kant van de weg kunt aantreffen. Dat kunnen andere typen bestelauto's zijn, maar ook SUV's en gewone personenauto's. Die kunnen hun controles zowel uitvoeren als ze langs de weg staan geparkeerd, als met een radar op een statief vanuit de berm.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Een agent kan je buiten zijn normale diensturen en als hij in burger is toch verbaliseren. Hij mag dit in gans België doen. Wil je een proces-verbaal van een politieagent betwisten, dan is dat niet zo eenvoudig. Zo'n PV heeft namelijk een bijzondere bewijswaarde als het tijdig aan jou werd bezorgd.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete op kenteken opzoeken.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
De politie mag niet laseren vlak achter een bord dat een snelheidslimiet aangeeft. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot vrijspraak. Als verkeersrechtadvocaat stond ik een client bij die op een provinciale weg was gelaserd met een snelheid van bijna 100 kilometer per uur waar 50 was toegestaan.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.
U bent in vijf minuten tijd drie maal geflitst. Het is toegestaan om meerdere flitspalen op dezelfde rechtdoorgaande weg te plaatsen. U kunt niet meerdere malen bekeurd worden voor eenzelfde overtreding, maar in dit geval kan gesteld worden dat er drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd.
De politie vordert uw rijbewijs in bij overschrijding van de plaatselijke maximumsnelheid met 50 km per uur door u staande te houden. Maar als u bent geflitst met een overschrijding van (meer) dan 50 km van de toegestane snelheid, kunt u achteraf uw rijbevoegdheid kwijtraken.
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.