Bij een mild hybrid zijn de startmotor en de dynamo één en hetzelfde onderdeel. Deze is een stuk zwaarder uitgevoerd dan een normale dynamo en kan daarom ook meer energie omzetten in elektriciteit.
Daaronder zijn Ford, Kia, BMW, Volkswagen, Skoda, Fiat, Mercedes-Benz en Renault. Maar ook kleinere merken zoals Suzuki, Mazda en Volvo bieden hun nieuwe modellen met milde hybride aandrijflijn aan. Inmiddels zijn er ook al jonge occasions leverbaar met MHEV-techniek.
Een stapje hoger op de ladder staat de Hybride. Hybride auto's zijn uitgerust met een grotere elektromotor. Deze elektromotor kan nog meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. Het grote verschil met een Mild Hybrid is dat een Hybride in staat is om ook volledig elektrisch te kunnen rijden.
Dankzij de mild hybride-technologie bespaar je tot 0,4 liter brandstof per 100 gereden kilometer. Respectievelijk scoren de drie motoriseringen daarmee een gemiddeld verbruik van 5,3, 5,7 en 5,8 liter per honderd kilometer.
Het Mild Hybrid-principe maakt gebruik van een apart 48 Volts-circuit in de auto, waar ook andere stroomvretende onderdelen (naast de elektromotor ook bijv. airco, elektrische turbo, stuurbekrachtingspomp) elektrisch op aangesloten kunnen worden.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Voordelen mild-hybrid
De voordelen van deze techniek zijn dat met gebruik van het bestaande stroomnet van de auto er toch gezorgd kan worden voor een lager brandstofverbruik. Een reductie in het verbruik van tot wel 10% is haalbaar door toepassing van deze techniek.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.