IEC 62196 Type 2, Type 2-connector of Mennekes, is een internationale standaard die een serie stekkerverbindingen en oplaadmodi beschrijft voor elektrische voertuigen. De norm wordt onderhouden en bijgewerkt door de International Electrotechnical Commission.
Om erachter te komen welk type laadkabel nodig is voor uw auto kunt u kijken in het instructieboekje van uw auto. U kunt ook kijken naar de aansluiting voor de kabel in uw auto. Als deze aansluiting 5 pins heeft dan is het een type 1 aansluiting en als de aansluiting 7 pins heeft dan is het een type 2.
De Type 2 laadkabels voor elektrische auto's is de Europese standaard. Europese autofabrikanten voorzien hun elektrische auto's met deze inlaat. Leveranciers van laadstations of laadpalen in Europa gebruiken deze standaard voor hun outlets; aansluitdoos). In België en Nederland is dit de meest gebruikte laadkabel.
de 5-polige Type 1 (J1772/Yazaki) stekkers worden gebruikt voor oa de Nissan Leaf (tm 2017) en de Mitsubishi Outlander. de 7-polige Type 2 ("Mennekes") stekkers zijn de officiele Europese standaard en worden gebruikt voor auto's van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes en ook voor de verschillende modellen van Tesla.
Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal.
Stel dat zo'n oplader 365 dagen per jaar, 24 uur per dag, ongebruikt in het stopcontact zit. Dan verbruikt die in dat jaar 1,84 kilowattuur. Met de hoge stroomprijzen van nu, 0,894 euro per kilowattuur (25 oktober 2022), verspilt de oplader dan zo'n 1,65 euro.
Een lader in het stopcontact laten zitten kost dus tussen de 0,3 en 0,5 cent per dag. Dat komt neer op € 1,- tot € 1,80 per jaar per oplader. Het hangt er dus maar naar net vanaf hoeveel opladers je hebt en wat het gemak je waard is. De prijs per kilowattuur kan overigens per stroom¬aanbieder verschillend zijn.
Type 1 komt vooral voor buiten Europa en is alleen geschikt voor 1-fase laden.Type 2 is het meest voorkomend in Europa en is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase laden. Je kunt geen laadkabel Type 1 voor een Type 2 auto gebruiken (of andersom).
Omdat er momenteel nog geen universele standaard is voor de connector van een elektrische auto, zijn laadpalen, laadkabels en connectoren er in vele soorten en maten. Deze kunnen per land, auto en laadpaal verschillen.
In elke elektrische auto ligt een laadkabel die geschikt is voor diezelfde auto. Er zijn kabels die geschikt zijn voor vermogens tussen de 3,7 en de 22kW. Kabels die geschikt zijn voor 22kW kunnen altijd op lagere vermogens gebruikt worden. Andersom zal de laadpaal nooit meer stroom leveren dan de kabel aankan.
Type 1 is een eenfasige stekker en is standaard voor EV's uit Amerika en Azië. Hiermee kun je de auto opladen met een snelheid tot 7,4 kW, afhankelijk van het laadvermogen van je auto en het vermogen van het elektriciteitsnet.
Een Type 2-stekker heet ook wel een Mennekes-stekker en is te herkennen aan de 7 contactpunten. Deze stekker is de standaardstekker in Europa. Dit aangezien het door de Europese commissie is aangewezen als standaard oplaadmethode voor elektrische auto's.
De laadkabel die gebruikt wordt voor de type 1 aansluitingen, is de J1772 laadkabel. Een type 1 aansluiting laadt maximaal 3,7 kW bij 16 ampère en 7,4 kW bij 32 ampère. Dit is aanzienlijk minder dan de maximale laadspanning van de type 2 aansluiting, die daarom in Europa favoriet is.
Let op de kabel
Je hebt dus een kabel nodig met usb C aan het ene uiteinde en aan de andere kant Lightning voor iPhone en usb C voor Android smartphones. Daarnaast kunnen niet alle kabels een hoog vermogen aan. Ga voor een oplader met een meegeleverde kabel als je zeker wilt zijn dat je de juiste kabel hebt.
Usb C is een multifunctionele kabel met een ovale aansluiting. Laad je smartphone snel op, zet data over of sluit een monitor aan op je laptop. Een usb C kabel ondersteunt verschillende protocollen, zoals Thunderbolt, Display Port, Power Delivery en Quick Charge.
Het kán eigenlijk niet dat een aangesloten laadkabel wordt gestolen. Op het moment dat de laadpaal is gekoppeld en de auto en laadpaal communiceren schiet er een borgingspennetje in de stekker die in de auto zit en ook in de stekker die in de laadpaal is gestoken. Die beveiliging blijkt zo lek als een mandje.
Wanneer u uw elektrische auto wilt opladen bij een publieke laadpaal heeft u een laadkabel met een Type 2 stekker aan de laadpaal zijde nodig. Welke type stekker u aan de andere kant van de laadkabel nodig heeft, hang geheel af van het merk en model auto dat u heeft.
Alle moderne en toekomstige auto's hebben een Type 2 aansluiting. Daarom raden wij u aan om een laadpaal met Type 2 socket te kopen. In de kofferbak van uw auto ligt waarschijnlijk al een laadkabel voor de publieke laadpunten met een Type 2 stekker. Daarmee kunt u uw auto ook op uw laadpaal aansluiten.
De meeste verlengsnoeren zijn simpelweg niet ontworpen om zoveel stroom te vervoeren.Naast een grotere kans op een elektrische schok, vergroten ze ook het brandgevaar. We raden daarom af om een verlengsnoer te gebruiken voor het laden van je elektrische auto.
We krijgen steeds vaker de vraag waarom er zoveel prijsverschil zit in netwerkkabels van dezelfde categorie (5, 5e of 6). Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel eenvoudig. Het is namelijk een strijd tussen (goedkope) imitatieproducten en (duurdere) volwaardige, marktconform geproduceerde kabelproducten.
Het laden van een elektrische auto via een laadpaal is veiliger dan het laden via een stopcontact. Dit komt omdat laadpalen zijn ontworpen om te voldoen aan specifieke veiligheidsvoorschriften en zijn getest om te garanderen dat ze veilig zijn om te gebruiken met elektrische voertuigen.
Voor 1 fase 32A laadpalen is dit een 3×6 YMvK of 2×6 YMvK-AS kabel tot 70 meter. Kies je voor een 3 fase 16A laadpaal, dan gebruik je een 5×2.5 YMvK kabel of 4×2.5 YMvK kabel tot 60 meter. Voor 3 fase 32A laadpalen heb je een 5×6 YMvK of 4×6 YMvK-AS kabel nodig met een maximale lengte van 70 meter.
Besparing van €100 per jaar
In Europa ligt dit percentage vermoedelijk iets lager, maar door stekkers uit het stopcontact te halen kan een gemiddeld huishouden desondanks al snel tot €100 per jaar besparen, zo becijfert Milieu Centraal.
Tientallen euro's per jaar. Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.
Een lader die niet aan het opladen is, verbruikt continu ongeveer 1 watt in het stopcontact. “De vuistregel was ooit dat een apparaat dat 1 watt verbruikt, 2 euro op jaarbasis aan elektriciteit kost. Tegen de huidige tarieven zal dat nu zo'n 5 euro zijn.”