Het heeft de berger veel moeite gekost om de auto 'netjes' te bergen. De Ferrari Enzo is een bijzondere auto: in Nederland staan er maar drie op kenteken. De auto werd exact twintig jaar geleden verkocht voor 909.000 euro.
Ferrari Enzo
Heeft net als de F50 een uiterlijk waar je van moet houden. Uiteindelijk zijn er 400 van gemaakt.
De Enzo is een zeer exclusieve auto, waarvan maar 400 stuks zijn gemaakt. Hij geldt als de opvolger van de Ferrari F50 uit de jaren 90 en werd later zelf opgevolgd door de Ferrari LaFerrari.
Maar hoeveel staan er op Nederlands kenteken? Hoeveel Ferrari's zijn er in Nederland? Het wagenpark van Ferrari in Nederland is groter dan we kunnen achterhalen, want niet alle auto's van het merk met het steigerende paard staat geregistreerd. In totaal hebben 2.867 auto's een Nederlands kenteken.
Ferrari verkocht de Enzo in 2002 voor ongeveer € 700.000, iets meer dan € 810.000 vandaag. Een enorme prijs, maar de investering waard: de waarde van de Enzo is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Een model in goede staat met niet te veel kilometers wisselt vandaag voor ongeveer € 1,5 miljoen van eigenaar.
Oorspronkelijk werden er 349 exemplaren geproduceerd. Later besloot Ferrari om er nog eens vijftig te produceren. In 2005 werd speciaal voor Paus Johannes Paulus II een laatste Enzo Ferrari gemaakt, wat het totaal op 400 bracht.
Deze Ferrari 250 GTO is de duurste auto die ooit geveild werd. Zijn nieuwe eigenaar hoestte maar liefst 48 miljoen euro op… Onlangs hadden we het over de 10 duurste auto's die ooit geveild werden.
1. Ferrari Mondial 8 2+2 - € 38.750. De Mondial is de goedkoopste Ferrari die momenteel op de AutoWeek occasionzoeker staat. Dat treft, want bij zijn introductie in 1980 was de Mondial het nieuwe instapmodel.
Een Ferrari rijden in Nederland kan vanaf 255.995 euro. Voor dat geld rijd je in de Ferrari Roma 3.8 456kW aut, de goedkoopste Ferrari van Nederland. Helemaal aan de top van het gamma staat de Ferrari 812 Competizione A 6.4 610kW aut wat daarmee de duurste Ferrari van Nederland is.
Ze behoren namelijk tot een eigenaar die zich op Instagram 'Ferrari Collector' noemt en bekend staat om zijn fraaie collectie Ferrari's en met name het tweetal LaFerrari's. Aan Alexandra Mary Hirschi – beter bekend als Supercar Blondie – de eer om een kijkje te nemen bij deze bijzondere verzameling aan auto's.
De F40 werd gebouwd tussen 1987 en 1992 en is in beperkte oplage verschenen: iets meer dan 1300 exemplaren. En aan zo'n iconische bolide hangt helaas een aardig prijskaartje. Voor een Ferrari F40 occasion moet je minimaal 1,5 miljoen aftikken.
Ralph Lauren mag dan bekend staan als groot autoliefhebber en verzamelaar, de collectie van Tommy Hilfiger is ook niet mis. Toch doet de eigenaar van het luxe modelabel zijn Ferrari Enzo in januari van de hand.
De Ferrari Testa Rossa J van de hand van Little Car Company is geen koopje. De fabrikant vraagt 93.000 euro voor de miniatuurauto en dat bedrag is exclusief belastingen en afleveringskosten. De prijs kun je laten oplopen door nog even wat hokjes in de carconfigurator aan te vinken.
Ferrari koos namelijk zelf hun allerbeste klanten uit om de 349 beschikbare exemplaren te verdelen.
Vermogen: 800 pk 0-100 km/u: 2,9 seconden Topsnelheid: 340 km/u Enzo Ferrari zei ooit: 'Als je een Ferrari koopt, betaal je voor de motor en krijg je de rest er gratis bij.
De enige vereisten zijn dat je minimaal 21 jaar bent en minimaal drie jaar je rijbewijs hebt. En natuurlijk dien je te beschikken over een goedgevulde portemonnee aangezien het niet goedkoop is om een Ferrari te huren in Maranello. De goedkoopste Ferrari is te huur voor 100 euro voor 10 minuten rijden.
Reken dus op gemiddeld 3.000 tot 5.000 euro kosten per jaar, wat redelijk blijft voor een Ferrari. Dit budget omvat het jaarlijkse onderhoud en de afschrijving van bepaalde onderdelen.
Onderhoud en herstelling
De gemiddelde preventieve onderhoudskosten van de California T liggen rond de $1,200-$2,000. Dit is uiteraard fors, maar als iemand van plan is om een auto van $200.000 te kopen, dan moet het betalen van deze rekening geen probleem zijn.
Galliera noemt een indicatie van vijf jaar. Maar zoals bekend komt niet iedereen zomaar in aanmerking om een van Ferrari's one-offs te kopen. Op internet gaan allerlei verhalen rond wat de minimumvereisten zijn. Zo zou je bijvoorbeeld al een x-aantal Ferrari's in bezit moeten hebben (sommigen zeggen vijf stuks).
Ferrari kon er zelf ook niet aan tippen want de F50 die bijna tien jaar later werd ontwikkeld, kon niet in de schaduw staan van de F40. Van de 1337 geproduceerde exemplaren zijn er nu nog 1311 over, sommigen beweren 1315, dus dat rekenen we voor het gemak ook goed.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De duurste Ferrari in onze lijst is de Ferrari 250 GTO. Van deze Ferrari zijn 39 exemplaren gebouwd en het was in 1962 Ferrari's topmodel in de racerij. Experts en verzamelaars beschouwen de 250 GTO dan ook vaak als de ultieme Ferrari.
Rij-impressieDe Ferrari 812 Superfast is het krachtigste en snelste model uit de historie van het merk. Dat laat de auto merken ook, want op vochtig wegdek slippen de achterwielen nog door wanneer je gas geeft bij 120 km/u.
De Tata Nano is sinds 2008 de goedkoopste auto ter wereld. Voor zo'n 2.000 euro had je al een instapmodel. Een geheide verkoophit zou je denken. Maar vorige maand werd er slechts één gefabriceerd.