Van een medische indicatie is sprake als met de lenzen een grotere verbetering van het gezichtsvermogen (visus) kan worden bereikt dan met brillenglazen.
Wanneer krijg ik een medische indicatie? U krijgt een medische indicatie wanneer uw huisarts of specialist dit nodig acht. Met een medische indicatie raadt een huisarts of specialist namelijk specifieke gezondheidszorg aan. Een voorbeeld hiervan is een medische indicatie bij zwangerschap of de bevalling.
Een 'gewone' bril wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Hiervoor betaal je de kosten zelf, of je sluit er een aanvullende verzekering voor af. Alleen bij medische noodzaak kom je in aanmerking voor een vergoeding uit de basisverzekering voor een bril of lenzen.
Als je een aanvullende zorgverzekering hebt met een vergoeding voor een bril of lenzen, dan heb je jaarlijks, of één keer per twee of drie jaar recht op een tegemoetkoming. Onder de brilvergoeding vallen ook de kosten van de computerbril en zonnebril op sterkte.
Worden brillen en lenzen door de basisverzekering vergoed? Nee, meestal niet. Alleen bij medische noodzaak kom je in aanmerking voor vergoeding uit de basisverzekering. Het gaat dan om speciale lenzen of bijzondere optische hulpmiddelen.
De prijs van een complete bril ligt meestal tussen de 60 en 400 euro.
Helaas valt een brillenvergoeding niet onder de basisverzekering, dus je dient een aparte verzekering voor brillen hiervoor af te sluiten. Alleen in het geval van medische noodzaak kom je in aanmerking voor een vergoeding vanuit de basisverzekering. Advies: kies voor Ditzo.
Brilschade veroorzaakt door een kind
Is je bril beschadigd door een kind jonger dan veertien jaar? Dan zijn de ouders in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de kosten. Dit valt onder hun aansprakelijkheidsverzekering.
Onze opticiens hanteren volgende vuistregels op basis van leeftijd : - Jonger dan 18 jaar: 1x per half jaar. - Tussen 18 en 39 jaar: 1x per jaar. - Tussen 40 en 64 jaar : minstens 1x per twee jaar.
Is je bril beschadigd bij jou in huis? Dan is dit verzekerd op je inboedelverzekering. Ook als je de bril zelf liet vallen en de glazen zijn stuk. Mogelijk geldt er een eigen risico van € 100,-.
Een aanvullende verzekering is een verzekering voor zorg die niet in de basisverzekering zit. Bijvoorbeeld voor brillen of lenzen. Of voor meer fysiotherapie dan het basispakket vergoedt. Een aanvullende verzekering is niet verplicht.
Je bent al voor 2 jaar verzekerd vanaf €10. Je betaalt de premie in één keer, bij aankoop van jouw (zonne)bril*. Maak je binnen de verzekeringsjaren geen gebruik van je brilverzekering, dan ontvang je een waardebon ter waarde van de premie cadeau! Dan is je brilverzekering dus helemaal gratis.
'Medische noodzaak' op een recept betekent dat een arts het op medische gronden noodzakelijk vindt om een bepaald merk van een middel voor te schrijven. Dit ook in gevallen waarin dat merk niet het aangewezen merk is, bijvoorbeeld omdat een ander merk goedkoper is.
Een geneeskundige verklaring is een schriftelijke verklaring die een oordeel bevat over een patiënt en over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen.
Onder de gezondheidszorg wordt niet alleen het onderzoek en de kennis van gezondheid begrepen, maar ook de toepassing van deze kennis om de gezondheid van mensen te verhogen, ziekten te voorkomen (preventieve gezondheidszorg) of te genezen, en het lichamelijk en psychisch functioneren te verbeteren.
Brillenketen GrandVision (bekend van Pearle en EyeWish Groeneveld) houdt van de verkoopprijs van je bril 75 procent over als marge. Van jouw aanschafprijs gaat slechts 25 procent op aan de inkoopkosten voor een montuur en voor de glazen. Ruim 50 procent van de kosten wordt gemaakt voor verkoop en marketing.
Antwoord: Indien er geen klachten zijn is het verstandig eens in de 2-3 jaar de ogen te laten checken indien een bril gedragen wordt. Bij het dragen van contactlenzen moeten de ogen minimaal eens per jaar gecontroleerd worden.
Als je bril kapotgaat door een volwassene, is die persoon waarschijnlijk aansprakelijk voor de schade. Diegene kan dan een beroep doen op zijn of haar aansprakelijkheidsverzekering. Het hangt er echter wel vanaf hoe de schade aan je bril is ontstaan. Dat noemen verzekeraars 'de context van de situatie'.
Krasverwijderaar
Begin met het deppen van niet-schurende tandpasta op de plekken waar de krasjes zich bevinden en verspreid het voorzichtig met een watje. Verwijder daarna de tandpasta met koud water. Wanneer het een diepe kras is moet je dit proces een paar keer herhalen om hetzelfde effect te creëren.
Ben je per ongeluk op je bril gaan staan en heb je de dus schade zelf veroorzaakt? In dit geval raden we je aan om de polis van je zorgverzekering te raadplegen. Let op: je hebt hier vaak wel een aanvullende dekking voor nodig. Wel zal de verzekeraar in de meeste gevallen niet de aankoopprijs van de bril vergoeden.
Ja. Conform de Arbowet, ofwel de arbeidsomstandigheden, zijn werkgevers verplicht om vermoeide ogen te voorkomen of om verslechterend zicht zo veel mogelijk te beperken. Dit zorgt ervoor dat jouw werkgever jouw computerbril dient te vergoeden zodra alle voorwaarden zijn vervult.
Kalenderjaar = Een kalenderjaar is een periode van precies één jaar, beginnende op 1 januari en eindigend op de laatste dag van december, dit in tegenstelling tot het academisch jaar.
Ook zitten er grote kwaliteitsverschillen in de glazen en de gebruikte coatings (ontspiegeling, kraswerend). Dat verklaart bovendien een deel het prijsverschil. Een dure bril is niet automatisch beter dan een goedkope bril. Belangrijk is dat de oogmeting klopt en dat de glazen goed geslepen worden.
Uit de praktijkproef blijkt dat consumenten de grootste kans op een goede oogmeting hebben bij Specsavers en Eye Wish. Deze ketens lieten het minst vaak een meting zien die anders is dan de overige metingen. Eyelove kwam het vaakst tot een afwijkende oogmeting.