Ekoplaza blijft koploper in duurzaamheid
Het is niet verrassend dat Ekoplaza als meest duurzame supermarkt uit de bus komt. De supermarkt heeft als onderscheidend kenmerk enkel biologische producten te verkopen. Albert Heijn valt volgens Stichting Questionmark op door zijn transparante informatie over duurzaamheid.
Albert Heijn heeft het grootste marktaandeel in supermarktland en verkoopt dus ook de meeste biologische producten: zo'n 60 procent van het totaal in Nederland (natuurwinkels en biosupermarkten uitgezonderd).
Mede dankzij de duurzame keurmerken op de verpakkingen van onze producten is het ook voor u zichtbaar. Al een kwart van de omzet bij Lidl is afkomstig van producten met een duurzaamheidskeurmerk. Al onze koffie en chocolade is gecertificeerd met keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance, Biologisch en/of UTZ.
Zo beperken we onze impact op het milieu:
14.000 zonnepanelen op winkels, distributiecentra en kantoren. Elektrische en hybride Jumbo vrachtwagens en elektrische bezorgauto's. Verduurzamen van het assortiment; met aandacht voor natuur & milieu. Oog voor de bij, 40 telers telen bijvriendelijk!
Duurzaamste supermarkt
Aldi, Plus en Lidl zijn de zogenoemde middenmoters op de lijst. De drie supermarkten verkopen de meest duurzame vis, maar het plantaardige aanbod schiet nog tekort.
We streven ernaar, om middels biologische boodschappen een gezonde en duurzame wereld te creëren. Ekoplaza staat voor een klimaatneutraal en klimaatpositief landbouw- en voedingssysteem met schoon water, een vruchtbare bodem, een milieu zonder pesticiden en volop biodiversiteit.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Biologische groente en fruit bestel je online bij Gezondergroen.nl. ONBESPOTEN (geteeld zonder gebruik van chemie) fruit bij u op het werk? Ook dat is mogelijk. Laat uw wensen weten en we komen het bij u op de werkplek bezorgen.
Voor groente en fruit dat van ver komt, zijn we aangesloten bij het Sustainability Initiative Fruit and Vegetables (SIFAV) van het Initiatief Duurzame Handel (IDH). Binnen dit samenwerkingsverband werken we aan de verduurzaming van groente en fruit uit Zuid-Amerika, Azië en Afrika.
Al onze biologische producten worden onafhankelijk gecontroleerd door Stichting Skal. Omdat ze aan alle voorwaarden voldoen, verdienen ze het Europees Keurmerk. Dat herken je aan het groene 'EU-blaadje' op de verpakking.
Albert Heijn is voor het zesde jaar op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022, het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid*.
Er zijn veel producten die met duurzaam materiaal verpakt zijn. Zo is de verpakking van AH Puur wasmiddelen en AH Biologische melk gemaakt van suikerriet. Daarnaast kunnen producten ook van gerecycled materiaal gemaakt zijn.
Wij willen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Beter eten is eten met respect voor mens dier en natuur zonder het verspillen van voedsel, plastic en verpakkingen en onnodige CO2 uitstoot. Samen met vaste boeren, telers en leveranciers zetten wij stappen om het steeds een beetje beter te doen.
In de winkels wordt de 30% kortingssticker gebruikt, op producten die nog maar kort houdbaar zijn. Daarnaast maakt Lidl afspraken met leveranciers om bijvoorbeeld producten met afwijkende maten af te nemen bij abnormale weersomstandigheden.
Onze pijlers. We werken continu aan het verduurzamen van ons assortiment. Dit doen we samen met leveranciers, maar u kunt het ook zien aan de duurzame keurmerken op de verpakkingen van onze producten. Al een kwart van de omzet bij Lidl is afkomstig van producten met een duurzaamheidskeurmerk.
De verkoop van 'no name-producten' aan consumenten die het niets uitmaakte om artikelen uit dozen te pakken werd een succes. Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs.
Biologisch. Uiteraard hebben we ook een aanbod van biologisch gecertificeerde groente en fruit in ons assortiment.
Ekoplaza is de meest biologische supermarktketen van Nederland en voert een 100% gecontroleerd biologisch assortiment. Het Europees Biologisch keurmerk wordt onafhankelijk gecontroleerd door SKAL die erop toeziet dat er geen chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen gebruikt worden.
Ontwikkelingen marktaandeel biologisch
Melk, eieren en yoghurt zijn de meest verkochte biologische producten in de supermarkt in 2020. Waar in 2019 nog 78,7% van alle biologische aankopen in het supermarktkanaal werd gedaan, daalde dit percentage in 2020 naar 73,8%. vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn.
Ekoplaza staat voor biologisch. We zijn een biologische supermarktketen en willen jou ondersteunen in een gezonde, biologische leefstijl. We geloven dat de bodem de basis van alles is.
Van biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste bioketen van de Benelux. Alleen door duurzame samenwerking en een sterke visie op bewust lekker eten kon Ekoplaza de afgelopen jaren groeien naar een keten van circa 70 winkels.