SIPOC staat voor Supplier, Input, Proces, Output, Customer. In het Nederlands hebben we het over een LIPOK: Leverancier, Input, Proces, Output, Klant. Je mag zelf weten of je liever met de Nederlandse of de Engelse variant werkt.
Een SIPOC doe je om de scope van jouw project te bepalen. Deze tool maakt inzichtelijk uit welke stappen een proces bestaat, wie de suppliers en customers zijn en welke input zij leveren c.q welke output zij ontvangen. Het helpt om een keuze te maken welke processtappen in jouw proces verbeterd gaan worden.
Ook heeft deze processtap weer zijn eigen inputs en outputs. Je kunt dus de SIPOC toepassen voor het verkrijgen van een overzicht van processtap 8.
Maar waarom een SIPOC? Met de SIPOC bepaal je het bereik van je project. Je krijgt hiermee inzicht in de stappen van een proces, wie de leveranciers en de klanten zijn en welke input zij leveren of output die zij ontvangen. Dit kan je helpen keuzes te maken in welke processtappen verbeterd gaan worden.
De CTQ-flowdown is een grafische weergave van de relatie van de KPI's van de strategische doelen naar de meetbare variabelen van het proces. Boven in de figuur staat het probleem of de uitdaging van de opdrachtgever op strategisch niveau.
Wat is het SIPOC model? SIPOC is een methode om het transformatieproces binnen een bedrijf dat producten en/of diensten maakt en levert, goed te kunnen beschrijven. Het is een hulpmiddel bij procesverbetering dat de in- en uitvoer van één of meerdere processen in tabelvorm samenvat.
De CTQ-boom staat in het Nederlands letterlijk voor 'kritiek voor de kwaliteit'. Met behulp van een CTQ-boom worden er namelijk kritische vraagtekens gezet bij de kwaliteit van de organisatie vanuit het oogpunt van de klant.
De doorlooptijd is de totale tijd die een product door een proces aflegt, van begin tot het einde. Het is de tijd tussen het plaatsen van een order tot en met het afleveren van de bestelling. De doorlooptijd wordt veelal uitgedrukt in uren of dagen, maar kan ook in minuten worden uitgedrukt.
Maar wat zijn nu precies de zeven verspillingen van Lean . Dit zijn ook wel de volgende: Transport, Inventory, Motion, Waiting, Over Processing, Over Production en Defects.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Een CTQ-boom helpt je om de vertaalslag te maken van klantwens naar concrete meetbare factoren. Klantwensen kunnen vanuit verschillende groepen in kaart worden gebracht. De belangrijkste zijn Voice of de Business (VOB) en de Voice of de Customer (VOC).
Takttijd = Beschikbare (productie) tijd / Klantvraag
Zo kom je tot de tijd die je beschikbaar hebt om een bepaald product of dienst aan een interne of externe klant te leveren. Hierbij wordt de beschikbare (productie) tijd gezien als het aantal beschikbare uren die je per dag hebt om te besteden aan werkzaamheden.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
De letters van Tim Woodt geven een categorie van verspilling aan. Het is eigenlijk een 'ezelsbruggetje' om de soorten verspillingen makkelijk te kunnen onthouden. Met Tim Woodt kan je verspillingen in je proces snel herkennen.
De kerngedachte is het maximaliseren van de klantwaarde en het minimaliseren van verspilling. De Lean filosofie betekent simpelweg meer waarde creëren voor klanten met minder middelen.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
De drie typen zijn Muda (verspilling), Mura (oneffenheden) en Muri (overbelasting). Deze drie vormen van lean verspillingen vereisen ieder een aparte aanpak.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
De wet van de Snelheid (Little's Law)
De snelheid van elk proces, is omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid WIP (werk-in-uitvoering). Als de hoeveelheid WIP omhoog gaat, gaat de snelheid omlaag. Als WIP omlaag gaat, gaat de snelheid omhoog.
Daarmee bereken je de gemiddelde doorlooptijd. Dit gaat als volgt: Gemiddelde doorlooptijd = gemiddelde onderhanden werk in het proces / gemiddelde output per periode.