Een velg kan links of rechts zijn. Als je het ventielgat boven houdt, bevindt bij een linkse velg het eerste nippelgat voor het ventielgat zich aan de linkerkant. Bij een rechtse velg bevindt het eerste nippelgat zich aan de rechter kant.
Dit is een spaakgat in een holle profielvelg. Het gat is versterkt met een ingeklonken ringetje, dat heet (enkel) gebust. Het velgbed is ook doorboord, anders krijg je de nippels niet in de spaakgaten. Nadeel is wel dat je de spaaknippels bij montage in de velg kunt laten vallen!
Een velg is de buitenrand van een wiel waar de band op ligt.
Welke band past op welke velg? De binnendiameter van de band moet met de schouderdiameter van de velg overeenkomen. Een bandbreedte 37-622 past bijvoorbeeld op een velg van 622 x 19C. Verder moeten de bandbreedte en de velgbedbreedte op elkaar afgestemd zijn.
De spaaklengte die gebruikt wordt is afhankelijk van de velgdiameter op de plek waar de nippels in de velg steken, de flenshoogte van de naaf, het spaakpatroon en de mate waarin het wiel 'paraplu'gespaakt wordt. De ideale lengte van de spaak is zodanig, dat het draadeinde onder de bovenkant van de spaaknippel ligt.
15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
Een smalle band past niet op een brede velg en andersom. Bij velgen wordt de inchmaat nog steeds gebruikt; 26, 27.5, 28 en 29 inch. 28 inch betekent dus een diameter van 28 inch = 28 x 2,54 = 71,12 cm.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
28” velgen zijn de standaard geworden. Zoals gezegd zijn de velgen sterker geworden en is de bandenkeuze groter dan voor 26 inch. Samen met de mogelijkheid van bredere banden, rollen fietsen met deze wielmaat een stuk makkelijker, ook over onverhard terrein.
De velgen van de auto maken deel uit van de wielen van het voertuig waar de banden op liggen. De functie van de velgen is om de banden op hun plaats te houden. Afgezien van de band, wordt over het algemeen de naam velgen voor het gehele wiel gebruikt.
De begrippen 'velgen' en 'wielen' worden bijzonder vaak door elkaar gebruikt, terwijl dit eigenlijk niet kan. De velg is namelijk het metalen gedeelte waar de band op gemonteerd is en de velg is samen met de band het wiel. Wanneer het om velgen gaat, gaat het dus uitsluitend om het metalen gedeelte van het wiel.
Velgen kunnen zowel uit staal als uit aluminium -en in zeer uitzonderlijke gevallen magnesium- gemaakt worden. Kunststof is wel eens overwogen, maar kent veel praktische problemen, waardoor dit materiaal nooit is toegepast bij autovelgen.
De stalen velgen worden gemaakt van lange stroken staal die in het juiste velgprofiel geperst wordt. De uiteinde van de strook worden in het velgbed gelast. Van dit profiel wordt een lange spiraal gewikkeld met de juiste velgdiameter. Deze spiraal wordt in hoepels geknipt en de uiteinden aan elkaar gelast.
De inchaanduiding (b.v. 28 x 1.40) geeft ongeveer de buitendiameter (28 inch) en de bandbreedte (1,40 inch) aan. De inch-maat wordt ook nog in de aanduiding 28 x 1 5/8 x 1 3/8 (ongeveer de buitendiameter x bandhoogte x bandbreedte) gebruikt.
700C is de Franse maat voor standaard racefietsen. 650C is de Franse aanduiding voor racefietsen met kleinere wielen met een diameter van 571mm, in gebruik bij kleine wielrensters en jeugdige wielrenners.
De steekmaat speelt vooral een rol als je nieuwe wielen of velgen wilt kopen. Als je dezelfde steekmaat gebruikt, dan weet je dat het wiel met de bouten gemonteerd kan worden. Let er wel op dat als je wisselt tussen stalen, en lichtmetalen wielen, erop moet letten dat de bouten goed in de naaf komen te zitten.
Elke band heeft last van cuppen, aan het cuppen kan je zien welke draairichting die band heeft gehad. voel maar even op aan de banden die nu op de auto zitten en vergelijk dat met de winterbanden .
De officiële bandenmaten die u mag monteren op uw auto, vindt u terug in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de fabrikant. Andere bandenmaten zijn toegelaten als de diameter (velg + band) binnen een tolerantie van - 2 % tot + 1,5 % van de diameters van de officiële bandenmaten ligt.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.
Meestal is een slag in je wiel eigenlijk een probleem met je band. Soms veroorzaakt het harde gedeelte van het ventiel rond je ventiel tussen je velg en band klem zit. Hierdoor vormt er een bobbel. Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost.