De meest gebruikte methode om de afschrijving te berekenen is de zogenoemde lineaire methode. U schrijft dan per jaar een vast percentage af van het verschil tussen de aanschafkosten en de restwaarde.
Degressieve afschrijving is een stelsel waarbij vaste activa jaarlijks degressief of afnemend worden afgeschreven op basis van een vast percentage op de nog af te schrijven waarde of residuwaarde.
Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet u afschrijven. Dat houdt in dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken.
Een afschrijvingstabel bevat alle informatie over de afschrijving van je investering. Het geeft je de totale waarde, hoeveel je elk jaar zal afschrijven, het saldo en hoeveel je in totaal al afgeschreven hebt per jaar. Om te beginnen moet je weten hoeveel je gaat afschrijven.
De formule voor deze berekening van de afschrijving luidt: afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur.
De afschrijving is elk jaar maximaal 20% van de aanschafkosten. Anders gezegd, je moet bedrijfsmiddelen in minimaal vijf jaar afschrijven. Investeringen in goodwill moet je in minimaal 10 jaar afschrijven.
Aflossen is het terugbetalen van de financiering vanuit de cashflow.Afschrijven is de boekhoudkundige waardevermindering. Meer afschrijven dan aflossen geeft op korte termijn financiële ruimte.
De kosten rekening is de debet kant. De kosten afschrijving rekening is de credit kant.
Wat zijn vaste kosten? Vaste kosten zijn kosten die een onderneming maakt, ongeacht of er nu veel of weinig verkocht wordt. Ze komen elke maand weer terug. Voorbeelden van deze constante kosten zijn huur, salarissen van vast personeel, verzekeringen en afschrijvingen van machines en gebouwen.
Afschrijvingen worden gedaan om waardeverminderingen van vaste activa aan te geven op de balans. Deze waardeverminderingen leiden tot zogenaamde afschrijvingskosten, die weer van invloed zijn op de winst van een onderneming.
Degressieve afschrijving is mogelijk voor alle belastingplichtigen die de aftrek van hun werkelijke beroepskosten vragen. Het stelsel van de degressieve afschrijvingen moet toegepast worden vanaf het jaar waarin het goed is verkregen of tot stand gebracht.
Dat betekent dat je elk jaar op de balans registreert dat je laptop minder waard geworden is. Stel dat je de laptop volledig wilt afschrijven in 4 jaar. Dat betekent dat de komende 4 jaar je laptop elk jaar 250,- minder waard wordt. Zodra je afschrijft, maakt je bedrijf kosten.
De winst geeft de verhouding tussen je opbrengsten en kosten weer. Afschrijvingen zijn geen directe uitgaven, maar wel grote kostenposten die je winst verminderen. Daarom tel je de afschrijvingen bij je nettowinst op voor het berekenen van je cashfow.
De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20% per jaar. Je schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Er zijn twee uitzonderingen: Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10% per jaar.
Het banksaldo kan zowel positief als negatief zijn. Een positief saldo of creditsaldo betekent dat jij van de bank geld te goed hebt. Een negatief saldo of debetsaldo betekent dat jij 'rood' staat en dus een schuld aan de bank hebt.
Debet en credit zijn simpelweg de twee zijdes van de balans. Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken.
U betaalt voor uw hypotheek of lening een vast bedrag aan aflossing. Omdat u een deel van uw lening aflost, betaalt u gedurende de looptijd minder rente. Uw totale lasten (aflossing en rente) worden hierdoor steeds lager.
Afschrijvingen worden gerekend als kosten en verminderen dus het eigen vermogen.
De vaste afschrijving is waardevermindering door het ouder worden van een auto. Die kan worden uitgedrukt in een bedrag per tijdsperiode. Variabele afschrijving is de waardevermindering door gereden kilometers.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Niets te maken met btw
Afschrijven heeft géén invloed op je btw-aangifte. Als je de btw op je uitgaven mag terugvragen, dan doe je dat dus zoals je gewend bent: in één keer, in het tijdvak van de aankoop.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde. Het is belangrijk om vooraf in te schatten hoe lang je van een bepaald product gebruik wenst te maken.