Bij elk feest moet er een leba aanwezig zijn. De leba speelt een grote rol binnen de Winti cultuur, omdat hij de contacten legt tussen de winti's (geesten) en de mens. Bovendien beschermt de leba de mensen tegen kwade geesten.
De echtgenoot van Aisa heet Loko. Meestal heeft een Bere-Aisa een Tapu-Kromanti als man, en de gron-Aisa (godin van de Aarde) een god, die zich manifesteert als een slang, de mannelijke Papasneki. Deze slang woont in een Loko-boom en wordt in de liturgie bezongen in het Gron-wintipantheon.
De hoogste Winti is Mama Aisa (Moeder Aarde), ook wel Wanaisa of Maisa genoemd.
Centraal staat het geloof in een opperschepper (Keduampon), de voorouders en de winti (wind) van de aarde, lucht, water en bos. De winti van de aarde, lucht, water en bos zijn door Keduampon geschapen om de mens bij te staan in zijn groei en ontwikkeling op aarde.
Ampuku: Deze behoren tot de groep entiteiten van het bos ( busi winti).Ze zijn de boodschappers van de hogere entiteiten. Ampuku komt veel voor bij vrouwen. Deze entiteiten is vooral verantwoordelijk voor problemen rond de voortplanting en seksualiteit zoals: onvruchtbaarheid, schijnzwangerschap etc.
Hij vertelt dat winti's hun voorkeur hebben voor speciale drank. De bosindiaan houdt van cognac. Aisa houdt van jenever, Ampuku houdt van zwart bier en pimba (witte aarde) en de Indiaan houdt van kassiri, rode stroop en sweet sopie.
Winti was tot 1972 verboden in Suriname. Hoewel niet iedereen die in winti gelooft er openlijk over praat, zijn er wel steeds meer mensen die de winti-rituelen uitvoeren.
Veel mensen hebben niet één, maar meerdere winti, hoewel dit niet wil zeggen dat mensen door al hun winti in trance worden gebracht. Winti kunnen zich namelijk ook op andere manieren manifesteren, zoals in dromen.Ook uit bepaalde neigingen, bijzondere vermogens of divinatie kan blijken dat iemand een winti heeft.
Elke winti heeft iemand waarover hij vaardig wordt. Elke winti heeft een asi, een boi. Als de persoon in die toestand spreekt, dan is het de winti die dat doet. En de winti spreekt dan over 'mi asi', mijn paard.
In Suriname is het traditie dat je een mattenklopper ring krijgt van een geliefd persoon. Je krijgt de ring uit vriendschap of uit liefde. Je mag de ring alleen zelf dragen en je mag hem niet aan iemand anders schenken. Uit respect voor de vriendschap van wie je hem gekregen hebt, hoor je hem altijd te dragen.
Jorka of Joroka betekent: spook; na iemands dood kan zijn jorka rondwaren. Het woord wordt algemeen geacht van Karaïbische oorsprong te zijn. Zo b.v. in de Encyclopaedie van Ned. West-Indië, waarbij wordt aan getekend, dat dit woord spoedig na de invoer der Negers in hun taal werd overgenomen.
Een obia is een spirituele kracht die volgens animistische geloofstradities uitgaat van de ziel/geest van een mens, dier, plant of een ander natuurlijk fenomeen. Obia komt voor als medium of magisch medicijn in de marroncultuur en de Surinaamse winti.
Surinaamse winti-aanhangers geloven, net als voodoo-gelovigen, in geesten en voorouders. In plaats van dat ze door een voodoo, een geest, in trance raken, neemt een winti, een wind, bezit van hun geest en lichaam. Want zo voelt het volgens winti-gelovigen als er een geest in de buurt is. Alsof er een briesje blaast.
Deze glaskralen zijn één voor één handgemaakt en ook in andere maten, vormen en kleuren verkrijgbaar. Deze kralen voor Surinaamse sieraden in de kleur rood hebben een witte binnenkant en een gekleurde buitenkant. De kleur van de kralen in deze afbeelding kan een klein beetje afwijken van de werkelijkheid.
Met 'Kromanti winti' of 'Kumanti winti' wordt ook wel specifiek verwezen naar de geesten (goden) van het element lucht (het luchtpantheon) binnen deze religie.
Masha deed onderzoek in Suriname. Ze ging daar heen vanwege pimba, eetbare kalk. De inname hiervan is een spiritueel gebruik in Suriname. Binnen de traditionele religie Winti gelooft men dat het eten ervan ze in contact brengt met hun voorouders.
Nalatigheid of gierigheid van een persoon tegenover een andere kan ook koenoe verwekken, wanneer geacht wordt, dat de dood van de veronachtzaamde persoon het gevolg van deze of andere ondeugden is geweest.
De verzorging van de moeder houdt o.a. in dat zij ongeveer 40 dagen lang op warm of lauw water met kruiden (meestal 07 soorten medicinale bladeren) moet zitten om zich te reinigen. En ze krijgt een 'band' (de zogeheten bere banti) om haar buik plat te houden.
Door het horen van ritmische muziek kan de leba in trans raken, en drinkt dan malasi om te kalmeren. Het donkerbruine drankje is gemaakt van suikerriet en hoort uit een kalebas te worden gedronken, maar in een plastic flesje is het aanzienlijk makkelijker mee te nemen naar het Oosterpark.
Over het algemeen lijkt het voor je gezondheid niet uit te maken of je bier, wijn of sterke drank drinkt. Het schadelijke effect wordt immers veroorzaakt door de alcohol (ethanol) in de dranken en ieder standaardglas alcohol bevat 10 gram pure alcohol.
Gospel Barrel Aged Piet Honingh Genever werd bekroond tot 'World's Best Genever'. De distillatentak van Jopen heeft, net als de craft brouwerij, kwaliteit hoog in het vaandel staan. Gospel Barrel Aged Piet Honingh Genever mag zich de beste jenever ter wereld noemen.
Een obia is een spirituele kracht die volgens animistische geloofstradities uitgaat van de ziel/geest van een mens, dier, plant of een ander natuurlijk fenomeen. Obia komt voor als medium of magisch medicijn in de marroncultuur en de Surinaamse winti.
Een bakroe (bakru in Sranantongo, baccoo in Guyana en bakulu of bakuu in Saramaccaans) is een figuur uit de Surinaamse en Guyanese Folklore. Een bakroe heeft een groot hoofd en bestaat voor de helft uit hout en voor de helft uit vlees.
De Bakroe is een brutale slechte geest, die elke opdracht uitvoert, waarmee iemand kwaad kan worden gedaan. Maar hij doet dit niet voor niets. Later komt hij zijn loon ophalen. Dit loon is essentieel voor hem.