Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
De politie waarschuwt via social media: hoe snel wordt het (te) warm in een auto? Al binnen tien minuten stijgt de temperatuur in je auto met zo'n tien graden. Is het buiten 21 graden, dan is het na 10 minuten al 31 graden in je auto. Na een half uur zelfs al 40 graden.
Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
De motorolie is pas na 15 tot 20 minuten op de optimale temperatuur. Olie zorgt voor de smering van de motor en is eigenlijk de reden dat de motor heel blijft. Als de motor nog koud is, is de olie relatief dik, de smering niet optimaal en treedt er slijtage op.
U meldt een hogere motortemperatuur bij uw Peugeot 106. Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Dat kan met gemak rond de 100 graden zijn en onder zware omstandigheden ook 20 tot 30 graden oplopen. Een belangrijke taak van de motorolie is tenslotte ook koelen. Met andere woorden: een voorbeeldige temperatuur van zowel de motorolie als het koelsysteem.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Zonder het gas aan te raken of veel gas te geven, geef je de motor een goede kick om hem op te starten. Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan. Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen.
Vooropgesteld dat het laten opwarmen of warm draaien niet persé slechter is voor de motor. De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Natuurlijk slijt een auto meer van (flink) hard rijden. Omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid moet je motor veel meer vermogen leveren. En dus kost dat ritje meer energie (dus ook brandstof) met een hogere sneljheid. En dat levert meer slijtage op.
Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
Dit betekent dat de componenten met verschillende snelheden uitzetten als ze warm worden. De zuigers worden bijvoorbeeld zeer snel opgewarmd door de verbranding die in de cilinder plaatsvindt, waardoor ze sneller uitzetten. De cilinderwanden, die deel uitmaken van het motorblok, hebben hier meer tijd voor nodig.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de temperatuur in een auto die in de zon staat in een uur tijd op kan lopen naar maar liefst 47 graden! Daarbij was het buiten de auto 35 graden. Ook wanneer het buiten 25 of 30 graden is, kan het in je auto 40 graden worden.
Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Stationair betekent: op de plaats blijvend, stilstaand. Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden.
'Het is voor een auto belangrijk dat hij zo snel mogelijk op temperatuur komt. De auto wordt het snelst warm als je ermee gaat rijden,' aldus Van Der Drift. 'Als je de motor stationair laat draaien dan hoeft de motor bijna geen inspanning te leveren. Hierdoor duurt het veel langer voor de auto warm is.
Herken een koude motor
Als de thermometer op het dashboard aangeeft dat de motor warm is, duurt het zeker nog 10 minuten tot je volledig het gaspedaal kunt indrukken zonder motorschade op te lopen. Dit komt omdat de koelwatertemperatuur geen goede graadmeter is om te bepalen of de motorolie op temperatuur is.
Olie en smeermiddelen zijn brandbaar, maar uiteraard zijn bepaalde producten brandgevaarlijker dan andere. De meeste producten hebben een vlampunt hoger dan 100°C en hoeven daarom niet voorzien te worden van het gevaar symbool ontvlambaar op de verpakking.
Als je begint op 150 graden dan wordt de olie te koud als je de koude of bevroren patat in de olie laat zakken.
Olie kookt pas bij een veel hogere temperatuur - afhankelijk van de oliesoort zo rond de 180 °C. Toegevoegd na 4 minuten: Een vloeistof die wordt verwarmd, wordt warmer en warmer - tot het kookpunt wordt bereikt. Op dat moment gaat de vloeistof koken. De temperatuur neemt niet meer toe, maar blijft gelijk.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.