Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter. Maar kwaliteit is niet alleen belangrijk voor de zorg zelf, maar ook als een strategisch middel om klanten te houden en te groeien in de markt.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) is een gestructureerd raamwerk dat organisaties helpt bij het waarborgen van de kwaliteit van producten en diensten. Het omvat beleid, processen en procedures die gericht zijn op het verbeteren van de klanttevredenheid en het verhogen van de operationele efficiëntie.
In dit kwaliteitsmanagementsysteem zorg worden processen vastgelegd en continu verbeterd, kwaliteit systematisch getoetst (in de vorm van audits en tevredenheidsonderzoeken) en geanticipeerd op cliëntwensen en nieuwe inzichten.
Het kwaliteitszorgsysteem kun je zien als de ruggengraat van je organisatie. Het biedt je de handvatten om de kwaliteit van je zorg op een structurele manier te verbeteren. Het helpt je daarnaast om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, externe eisen en interne eisen die je binnen je organisatie opstelt.
Het leveren van hoogwaardige zorg vereist dat organisaties een consistente en gecoördineerde aanpak hebben voor het beheren van kwaliteit die wordt toegepast van team tot bestuursniveau . Dit staat bekend als een kwaliteitsmanagementsysteem (QMS)
Kwaliteitsmanagementsystemen in laboratoria verzekeren de betrouwbaarheid van alle aspecten van de operaties . Daarom vereist QMS in medische laboratoria kwaliteit in alle praktijken, inclusief omgeving, kwaliteitsprocedures, administratie, human resources, reagentia en apparatuur en instrumenten.
Procesmanagement heeft als doel het verbeteren en optimaliseren van uw bedrijfsprocessen. Het doel van kwaliteitsmanagement is het waarborgen van de kwaliteit, zodat ze voldoen aan de eisen en verwachtingen van de klant.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Kwaliteit in een bedrijf wordt gewaarborgd door een systeem dat verschillende processen en procedures integreert. Bedrijven implementeren vaak meerdere onderling verbonden systemen in plaats van te vertrouwen op één enkele, zelfstandige aanpak.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (QMS) kan worden gedefinieerd als een verzameling bedrijfsprocessen die zich richten op het op consistente wijze voldoen aan de eisen van de klant . Het doel ervan is om ervoor te zorgen dat, elke keer dat een proces wordt uitgevoerd, dezelfde informatie, methoden, vaardigheden en controles op consistente wijze worden gebruikt en toegepast.
Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) is simpel gezegd het vastleggen van een reeks afspraken over het beleid en de bijbehorende maatregelen. Het doel van een KMS is om goede en betrouwbare zorg te leveren en om blijvend te voldoen aan wet- en regelgeving.
Een kwaliteitsstandaard is een richtlijn, module, norm, zorgstandaard of organisatiebeschrijving, die betrekking heeft op (een deel van) een zorgproces, vastlegt wat noodzakelijk is om vanuit het perspectief van de cliënt goede zorg te verlenen en in het Register is opgenomen.
Een kwaliteitsmanagementsysteem, vaak een QMS genoemd, is een set interne regels die worden gedefinieerd door een verzameling beleidsregels, processen, gedocumenteerde procedures en records . Dit systeem definieert hoe een bedrijf de creatie en levering van de producten en diensten die zij aan hun klanten leveren, zal bereiken.
Normen voor kwaliteitsmanagementsystemen houden rekening met acht principes voor kwaliteitsmanagement, namelijk klantgerichtheid, leiderschap, betrokkenheid van mensen, procesbenadering, systematische benadering van management, continue verbetering, feitelijke benadering van besluitvorming en wederzijds voordelige relaties met leveranciers.
Een kwaliteitssysteem is een manier van werken waarbij je op zoek gaat naar hoe je betere en veilige zorg kunt bieden. De basis van zo'n systeem is een kwaliteitshandboek. Dit is een gebundelde set aan documenten die jou als zorgaanbieder helpt om jouw kwaliteit van dienstverlening te verbeteren.
In de WGBO is geregeld dat de zorgverlener alleen mag handelen met uw toestemming als patiënt of cliënt. Om toestemming te geven moet u goede en begrijpelijke informatie krijgen. De behandelaar vertelt welke keuzes u heeft. Wat houdt de behandeling in, en wat gebeurt er als u niet behandelt.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht. Dat betekent: u krijgt zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is effectief.
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) De Zorgverzekeringswet (Zvw) De Wet langdurige zorg (Wlz)
De kwaliteit van zorg wordt gemeten met daarvoor ontwikkelde meetinstrumenten. Dit zijn bijvoorbeeld vragenlijsten zoals CQI en PREM. Deze worden afgenomen door een zorginstelling zelf of door een onafhankelijk bureau. De vragenlijsten verzamelen gegevens over gezondheid en ervaringen van het zorgproces.
De kwaliteit van de feitelijk verleende zorg meten. De kwaliteit toetsen aan de gestelde criteria en (zo nodig) verbete- ren. Kwaliteitszorg is een cyclisch complex van activiteiten gericht op het verbeteren of handhaven van de kwaliteit van zorg.
Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt organisaties om de kwaliteit van hun producten en diensten te beheersen en te verbeteren op basis van een kwaliteitshandboek. Het doel is om klanttevredenheid te waarborgen en te voldoen aan wettelijke eisen en regelgeving.
Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.