Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen.
Wat is het verschil tussen koude en warme acquisitie? Bij warme acquisitie bied je je diensten of producten aan bij mensen die je al kent, bij koude acquisitie benader je mensen die je nog niet kent. Zie het als een potentiële klant die nog niet eerder warm gemaakt is voor jouw product of dienst.
Warme acquisitie betekent dat je een bestaande klant benadert. Bijvoorbeeld iemand die ooit interesse heeft getoond of iets van je gekocht heeft. Jullie zijn dus geen vreemden van elkaar. Warme acquisitie pleeg je door een warm contact iets aan te bieden, zoals een nieuw product of een dienst.
Zoals eerder benoemd zijn er verschillende soorten acquisitie: koude, lauwe en warme acquisitie. De warme variant richt zich op bestaande relaties; je bedrijf biedt zijn diensten en/of producten aan bij mensen die het bedrijf al kennen.
Iemand die voor zijn of haar beroep klanten probeert te krijgen voor een bedrijf.
De term 'acquisitie' is afkomstig uit het Latijn. Letterlijk betekent het 'verwerven'. Doorgaans heeft acquisitie betrekking op het verleiden van een nieuwe klant om een product of dienst af te nemen. De term wordt echter ook gebruikt in de context van een bedrijfsovername of juist een bedrijf verkopen.
Koud bellen is de telefoon pakken naar bedrijven of contactpersonen die je nog nooit gesproken of gezien hebt. Dus ook niet via Linkedin of andere social media kanalen.
Is koude acquisitie verboden? Koude acquisitie is niet verboden. Maar er zijn wel regels en wetten over hoe je potentiele klanten wel of niet mag benaderen. Sinds 1 juli mag je niet zomaar koud bellen naar eenmanszaken, VOF's of maatschappen.
Wat is warm bellen? Warm bellen betekent dat je gaat bellen met mensen die je kent. Als je bedrijf al een poos bestaat kunnen dat je voormalige klanten zijn. Dat is een interessante manier om klanten op te volgen zodat je ze iets nieuws kunt verkopen.
1 - Wat is koud prospecteren? Koude prospectie bestaat al veel langer dan vandaag en de betekenis is heel simpel: je spreekt iemand aan die je nog niet kent en je doet hem of haar een bod. Zowat de snelste manier om aan klantenacquisitie te doen.
Een normaal acquisitiegesprek duurt wellicht maximaal 5 minuten, tussen begroeting en afspraak plannen.
Dat betekent: 'We stellen het niet op prijs als bedrijven reageren om hun diensten aan te bieden. ' De zin 'Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld' staat vaak in personeelsadvertenties en onder vacatureteksten.
We kunnen een heel simpel antwoord geven op deze vraag: er is geen verschil. Cold canvassing is gewoon de Engelse term voor koude acquisitie.
Indirecte acquisitie. De indirecte acquisitie betekenis is waarbij er geen sprake is van direct sales en ook niet van direct marketing en ook niet van netwerken met persoonlijke acquisitie. Deze drie marketinginstrumenten zijn van de directe acquisitie categorie.
Telefonische acquisitie betekenis
Telefonische acquisitie is het benaderen van potentiële klanten of partners door middel van een telefoongesprek.
E-mail, internet en de post. Dat zijn de middelen waarmee u consumenten het beste kunt benaderen. Tips om dat zo effectief mogelijk te doen. Uit het eerste 'Trendonderzoek Dialoogmedia' van brancheorganisatie DDMA komt naar voren dat consumenten het liefst per e-mail, post of internet contact hebben met adverteerders.
De beste tijd om leads te benaderen is tussen 14-18 uur, de beste tijd daarna is tussen 8-10 uur. De slechtste tijd om leads te benaderen is tussen 11-14 uur. De beste dag om te bellen is donderdag, gevolgd door woensdag. De slechtste dag om te bellen is dinsdag, gevolgd door maandag.
Lauwe acquisitie is acquisitie die volgt op een eerder contact met de prospect. Het verschil met koude acquisitie is dat er vooraf een contactmoment is geweest. Dit contactmoment kan op verschillende manieren hebben plaatsgevonden: per brief, e-mail, LinkedIn of netwerken.
Schrijven van een belscript: Stuur aan op een afspraak
Het doel van uw gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen. Voorbeeld: “Om u te kunnen laten zien wat ons product precies inhoudt, maak ik graag een afspraak met u.
Een acquisitiegesprek is een gesprek tussen jou en een potentiële opdrachtgever, waarin je met elkaar kennismaakt.
Je probeert actief in contact te komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Zo kun je bijvoorbeeld iemand opbellen of mailen met de vraag of er interesse is in wat jij als ondernemer te bieden hebt. Een acquisitieplan maken helpt je om sterk van start te gaan en de juiste klanten te vinden.