Natuurlijk willen we duidelijkheid krijgen over de vraag of een diesel- of benzinemotor beter geschikt is voor korte ritten. Maar dan beginnen we met de definitie van “de korte rit”. Een universele definitie bestaat momenteel niet. Men noemt afstanden van minder dan 10 km meestal korte afstanden.
In principe kan men zeggen dat korte afstanden een grote belasting vormen voor benzine- en dieselmotoren. Gebruik over korte afstanden veroorzaakt hoge slijtage en een hoger brandstofverbruik. Dit heeft een directe impact op uw portemonnee en komt beide voertuigtypes niet ten goede.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
3 maanden moet geen probleem zijn. Je kunt voor de zekerheid ervoor zorgen dat je accu goed vol is en dan afkoppelen zodat er geen stille gebruikers de accu helemaal leeg trekken en zo kapot maken. Als je weer weg wil, accu aankoppelen en starten.
Alleszins kun je de meeste moderne auto's enkele weken tot maanden probleemloos aan de kant laten staan, maar toch is het aangeraden om minstens elke twee weken een halfuurtje de weg op te gaan om problemen met de accu, banden en remmen te vermijden.
De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken. Vermogensverlies of verstoppingen van filters zijn meestal ook te wijten aan de diesel houdbaarheid.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Het roetfilter blokkeert als het geen kans krijgt om het roet te verbranden. Veel korte ritten maken geeft het roetfilter geen kans om te regenereren , en daarom hebben dieselmotoren op semi-regelmatige basis lange ritten nodig.
Verstrenging lage-emissiezones
Vanaf 1 januari mogen enkel nog dieselwagens met euronorm 6, 6dt, 6d en hoger de zones inrijden, bij benzinewagens is dat euronorm 3 en hoger. Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.
De beste en ook de eenvoudigste tip hier is om met bepaalde tussenpozen (bijvoorbeeld twee keer per maand ) een langere rit met het voertuig te maken. Hierbij raden we aan om ten minste 70-100 mijl non-stop te rijden met een constante snelheid. Het type brandstof dat wordt gebruikt is belangrijk om schade aan de motor te voorkomen of om afzettingen in de motor te voorkomen.
Euro 6-diesel tot wanneer duurt de overgang
Op dit moment is de Euro 6-norm verplicht voor alle nieuwe auto's die in de EU op de markt komen. Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een dieselmotor moeten uiterlijk in 2030 aan de Euro 6-norm voldoen.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Men noemt afstanden van minder dan 10 km meestal korte afstanden. Want zelfs moderne motoren hebben geen kans hebben om over deze afstanden de optimale bedrijfstemperatuur te bereiken.
Het omslagpunt voor diesel berekenen
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine.
Passieve DPF-regeneratie
Daarom wordt bestuurders aangeraden om hun dieselvoertuig regelmatig een goede 30 tot 50 minuten met constante snelheid op de snelweg of A-weg te laten rijden om het filter schoon te maken.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Benzineauto's : de feiten
Beter voor korte ritten: Benzinemotoren zijn efficiënter in stop-startverkeer en korte ritten. Stillere en soepelere rit: Benzineauto's bieden vaak een verfijndere rijervaring. Lagere emissies: Benzineauto's produceren minder schadelijke stikstofoxide (NOx)-emissies dan dieselauto's.
Een diesel auto zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 kilometers kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren. Hierdoor zijn ze zwaarder en ook van betere kwaliteit. Ook draait een diesel lagere toeren dan een benzine auto en ook dit speelt mee.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Over het algemeen kan dieselbrandstof tot 6 maanden tot 1 jaar worden opgeslagen zonder significante degradatie als het wordt opgeslagen in een schone, droge en koele omgeving. Als de brandstof echter wordt blootgesteld aan hoge temperaturen, vocht of andere verontreinigingen, kan de houdbaarheid aanzienlijk worden verkort.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.