Mocht je het met de beslissing van de zorgverlener niet eens zijn dan kun je hiertegen op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg een klacht indienen.
U heeft als patiënt ook plichten: U moet de huisarts duidelijk en volledig informeren. De huisarts kan u dan zo goed mogelijk onderzoeken en behandelen. U moet zo veel mogelijk meewerken aan onderzoek en behandeling door de adviezen en voorschriften op te volgen die de arts u geeft.
recht om een eigen verklaring aan uw medisch dossier toe te laten voegen; recht om gegevens uit uw medisch dossier te laten vernietigen; recht op privacy en geheimhouding van medische gegevens (beroepsgeheim); recht op een second opinion (tweede mening) van een andere arts dan uw behandelend arts.
Elke arts is verplicht om goede zorg te geven. Dit staat in de Nederlandse artseneed en in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Een arts moet iemand die ziek is in principe behandelen. Toch kan een arts besluiten om te stoppen met een behandeling.
U mag een behandeling weigeren. Als u geen toestemming geeft voor een medisch onderzoek of een behandeling moet de arts uw besluit respecteren. De arts moet u wel goed informeren over de medische gevolgen. Zijn die gevolgen nadelig voor u, dan kunt u de arts achteraf niet aansprakelijk stellen.
Een huisarts mag in bepaalde gevallen weigeren om een nieuwe patiënt aan te nemen. Huisartsen moeten deze keuze zelf maken. Ze mogen dus niet onderling afspreken om geen patiënten van elkaar over te nemen. Ook mogen huisartsen geen patiënten of gebieden onderling verdelen.
De zorg aan een individuele cliënt kan uitsluitend geweigerd of beëindigd worden indien er gewichtige redenen bestaan, verband houdend met omstandigheden die de cliënt betreffen en op grond waarvan de zorgverlening in redelijkheid niet van Thuiszorg Comfort kan worden verlangd.
Toestemming weigeren voor een onderzoek of behandeling
In de wet staat dat behandeling normaal gesproken alleen is toegestaan met toestemming van de patiënt. Uiteindelijk beslist de patiënt dus zelf of hij/zij wel of niet behandeld wilt worden. De hulpverlener is verplicht om deze beslissing te respecteren.
Een patiënt heeft recht op inzage in, en een afschrift van (een deel van) zijn medisch dossier1. Dit geldt ook voor elektronische inzage en een elektronisch afschrift van het dossier2. Als een patiënt verzoekt om zijn dossier in te zien of hier een afschrift van te krijgen, moet u aan dit verzoek voldoen.
De plichten van de arts of zorgverlener zijn bedoeld om u, als patiënt, betere zorg te geven. En omgekeerd hebt u als patiënt rechten en verplichtingen waardoor uw arts betere medische beslissingen kan nemen. Deze rechten en plichten zijn wettelijk geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
Uw zorgverlener mag uw medisch dossier inzien en gegevens uit uw medisch dossier bij een ander opvragen. Ook mag hij die gegevens met uw toestemming delen. Soms is hij verplicht uw gegevens te delen en is uw toestemming niet nodig.
Wat is de zorgplicht in de Zorgverzekeringswet? De zorgplicht is in het geval van een naturapolis een verplichting van een zorgverzekeraar om ervoor te zorgen dat een verzekerde de zorg krijgt die hij nodig heeft en waar hij wettelijk aanspraak op heeft.
Onder zorgweigering wordt verstaan het weigeren van zorg voordat de zorglevering is begonnen. redelijkheid niet van de zorgaanbieder kan worden gevraagd. Dit kan bijvoorbeeld op grond van eerdere ervaringen met de cliënt in de zorgverlening.
Een medische behandeling moet altijd gerechtvaardigd kunnen worden. Die rechtvaardiging moet liggen in een bepaald belang voor de patiënt. Als een behandeling niet (meer) in het belang is van de patiënt, is sprake van medisch zinloos handelen.
U kunt vragen om vernietiging van (een deel van) uw medisch dossier. Bijvoorbeeld als u niet wilt dat uw gegevens worden bewaard. Uw arts moet dit in de regel binnen 1 maand doen.
Als patiënt heb je recht op alle informatie die je een beter inzicht geeft in je gezondheidstoestand en de vermoedelijke evolutie ervan. De beroepsbeoefenaar moet je zo goed mogelijk inlichten over de diagnose, behandeling, geneesmiddelen, kostprijs, alternatieven… Je hebt recht op informatie in een duidelijke taal.
Als patiënt heb je recht op informatie over je ziekte, de behandeling en de mogelijke gevolgen daarvan. Je mag alleen worden onderzocht en behandeld met jouw toestemming. Ook heb je recht op inzage in je medisch dossier.
Een second opinion wordt alleen vergoed als je een verwijzing hebt. Het wordt vergoed uit de basisverzekering, dus het gaat wel eerst van je eigen risico af. Kies je ervoor om zonder verwijzing een second opinion aan te vragen? Dat kan, maar dan kan het zijn dat je zelf voor de kosten opdraait.
U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.
De huisarts geeft alleen een verwijzing als dit medisch nodig is. De huisarts weigert een verwijzing als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijsbrief wil geven.
Met ons toezicht beschermen wij de patiënten. Zo kunnen wij zorgverzekeraars aanspreken op hun verantwoordelijkheid om zorgnota's te controleren en fouten op te lossen. Ook kunnen we maatregelen nemen als zorgaanbieders zich niet aan de regels houden.