Wat is een reservering? Een reservering is een betaaltransactie die niet meer kan worden ingetrokken, maar nog niet volledig is verwerkt. Het saldo van jouw Betaalrekening is al met het bedrag van de reservering verlaagd (afschrijving) of verhoogd (bijschrijving).
Een reservering betekent niet dat het geld in rekening wordt gebracht. De bank reserveert het geld op het tijdstip van de aankoop en dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er genoeg geld aanwezig is om de betaling te voltooien.
Een reservering is een afboeking die al wel in het overzicht is opgenomen, maar die nog niet is verwerkt. Anders gezegd: de valutadatum ligt nog in de toekomst. Meestal wordt zo'n reservering de eerstvolgende bankdag verwerkt; soms vindt de verwerking pas op de dag daarna plaats.
Reservering: Een reservering op je creditcard is een betaaltransactie die nog niet volledig verwerkt is, en die niet meer kan worden ingetrokken. Het saldo van je creditcard is al met het bedrag van de reservering verlaagd (afschrijving) of verhoogd (bijschrijving).
Zelf regelen in Mijn ING
Log in op je app. Tik op de afschrijving van de betreffende Betaalrekening. Kies onderaan 'Terugboeken' en volg de stappen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Hoe lang blijft een reservering staan? Bedragen die op jouw creditcard worden gereserveerd, verlagen je bestedingslimiet tijdelijk. Als een reservering niet wordt omgezet in een betaling, komt deze na 20 dagen automatisch te vervallen. Er wordt niets afgeschreven.
Een bedrag kan langer gereserveerd worden. Het dient als waarborg voor de handelaar tegen eventuele andere kosten (bijvoorbeeld: kosten minibar, autoschade, boete, enz.). Het is aan de handelaar om de reservering te annuleren, anders vervalt deze automatisch na 30 kalenderdagen.
Als je er toch niet uitkomt met de verkoper, dan kun je je wenden tot jouw bank of creditcardmaatschappij en een formulier invullen om de betaling terug te draaien. Hoe dit formulier precies heet verschilt per bank. Verzoek middels dit formulier om een terugstorting.
Een gereserveerd bedrag of pre-autorisatie is geld dat een verkoper blokkeert, bijvoorbeeld bij een online aankoop, of als je een hotel boekt, auto huurt of tankt. Op dat moment betaal je nog niet, maar wordt het geld bevroren.
Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.
Gereserveerd: deze status komt voor bij een spoed betaalopdracht. Die verwerken we op werkdagen tot 16.30 uur. Doe je de spoed betaalopdracht na dat tijdstip of in het weekend, dan krijgt de betaling tot de volgende werkdag 08.00 uur de status 'Gereserveerd'.
Bij het boeken van een hotel of huren van een wagen wordt een deel van uw beschikbare saldo door het bedrijf “gereserveerd”. U kan dit bedrag dus tijdelijk niet aanwenden voor andere betalingen. Check met uw bank of uitgever van uw kaart welke limiet u hebt voor transacties in het buitenland.
Het annuleren van een transactie met uw Mastercard® Debit is niet mogelijk. U kan een transactie enkel betwisten.
De bank die uw kaart heeft uitgegeven, probeert namens u het geld terug te krijgen van de bank van de retailer. Chargeback is geen wettelijk recht, maar als u de transactie heeft verricht met Visa, kunt u een terugboeking aanvragen bij de bank die uw kaart heeft uitgegeven, en uw geld misschien terugkrijgen.
Direct. Visa, MasterCard en Maestro Binnen 2 werkdagen. American Express binnen 3 werkdagen. Diners Club binnen 5 werkdagen.
Dan kun je gebruik maken van de GeldTerugService. De GeldTerugService is te gebruiken als: een onterecht bedrag is afgeschreven van je Creditcard of Platinumcard. je 30 dagen na de betaling je aankoop nog niet hebt ontvangen.
Terugboekingen zijn geen wettelijk recht, maar als u heeft betaald met een Visa-debet- of creditcard, kunt u met de bank die uw kaart heeft uitgegeven, overleggen of deze optie beschikbaar is. Vervolgens kunnen zij een verzoek indienen bij de bank van de retailer.
Openstaand. Dit is het totale bedrag van creditcardbetalingen dat nog afgeschreven wordt van je betaalrekening. Als je een creditcardbetaling doet, wordt dit bedrag meestal binnen een dag opgeteld bij je openstaande saldo.
Terugboeken via de ABN AMRO app
Tik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven. Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken. Klopt de afschrijving niet? Tik op 'Terugboeken'.
Heb jij de betaling voldaan via iDEAL? Dan storten wij het automatisch terug naar hetzelfde rekeningnummer als waar mee betaald is. Dit duurt circa vier tot vijf werkdagen voordat het bedrag terug op de rekening zichtbaar is.
Als je de regels voor veilig bankieren volgt, is iDEAL een veilig betaalmiddel. De betaling zie je direct in je rekeningoverzicht. Je hoeft geen rekeningnummer en andere gegevens over te typen. Makkelijk betalen via je tablet of smartphone met mobiel iDEAL.