Een kajuit is de verblijfplaats voor opvarenden aan boord van een schip of boot; ze wordt ook wel hut genoemd. Oorspronkelijk werd alleen het verblijf van de kapitein een kajuit genoemd. Bij de marine is het nog steeds zo dat de term uitsluitend gebruikt wordt voor de hut van de commandant.
De naam zegt het al: kajuitzeiljachten zijn zeilboten met een kajuit. Dat wil zeggen dat er een verblijfplaats voor opvarenden aan boord is van de boot.
Wist je dat je op een boot geen slaapkamer hebt, maar een hut? En de keuken noem je een kombuis.
Kooi - Een kooi is een bed aan boord van een boot.
Kajuitmotorjacht: dit type boot staat bekend als een pleziervaartuig dat zich onderscheid op het gebied van luxe en afmetingen met andere boten en daarbij alleen wordt aangedreven door een motor. Dit type boot beschikt over een verblijfplaats voor de opvarenden.
Motorboten is de oud-Hollandsche kunst waarbij een man of vrouw zijn/haar gelaat tussen de weelderige boezem van een vrouw steekt, zodat de jetsers tegen je wangen aan kletsen. Echte liefhebbers maken er ook nog geluid bij.
De bemanning of bezetting is het personeel van een vaartuig, vliegtuig of voertuig. Het is de groep mensen die aan boord werken van een boot, schip, vliegtuig of ruimtevaartuig, of die een militair voertuig of een stuk artillerie zoals een tank of houwitser bedienen.
Wat is het Roer? Een roer is een beweegbaar stuurvlak en bevindt zich onder- of achterop een schip/boot. Het roer wordt aangestuurd door het stuurwiel en heeft als doel om te kunnen sturen in het water.
Een platte achterkant van een boot of een schip noemt men de spiegel.
De Kajuit is gevestigd in een deel van de voormalige huishoudschool aan de Prins Bernhardlaan in Delfzijl. In het andere deel zit de wasserij van Fivelingo.
Een kombuis is een keuken op een schip. In de zestiende eeuw, ten tijde van de Hollandse glorie op de grote wereldzeeën, werd het woord veel gebruikt. Tegenwoordig noemen hobbyschippers hun kookplek aan boord nog wel eens kombuis, maar op de professionele binnenvaart wordt het niet meer gebruikt.
Boten zijn vaak kleinere vaartuigen die meestal alleen als pleziervaartuig worden gebruikt. Schepen, denk aan vracht- en zeilschepen, zijn daarentegen een stuk groter en kunnen ook voor de beroeps- en chartervaart worden gebruikt.
Beschikt je boot over CE-certificaat A (oceaan) of B (zee), dan staat officieel vast dat je boot zeewaardig is. Dit CE-merk is van toepassing op pleziervaartschepen. In totaal zijn er vier categorieën.
Kosten ligplaats
Onze boot heeft een lengte van rond de 8,5 meter. Een ligplaats in een kleinschalige haven in Hoorn kost EUR 1.139,- voor een heel jaar. Een losse zomerligplaats kost EUR 1047,- en een losse winterligplaats EUR 359,-. De box heeft een formaat van 9 meter X 3,85 meter.
Met redelijke wind, vaart een kajuitzeiljacht 3-6 knopen (dit zijn dus nautische mijlen per uur). Afhankelijk van de windrichting en windsterkte vaar je per dag zo'n 15-30 mijl.
De afstand van het water tot het hoogste punt van het schip staat bekend als kruiphoogte. De afstand tussen het water en de brug of het dak van de tunnel wordt doorvaarthoogte genoemd.
Het boeisel of boeiing van een schip is de bovenste rand van de zijkant van het schip, het boord. Het boeisel bevindt zich boven het berghout en onder het potdeksel. Het boeisel is geen onderdeel van de dragende constructie van het schip en dient om hoge golven buitenboord te houden.
Een schipper op een passagiersschip in de binnenvaart wordt kapitein genoemd. Ongeveer de helft van de Nederlandse schippers vaart op een eigen schip. De overige schippers zijn in loondienst, vaak bij een rederij. Vervoer over het water gaat minder snel dan over de weg.
Vrachtschepen: Als de stuurhut achterop staat zie je meteen hoe het schip reageert. Daarnaast wordt op die manier alle techniek makkelijker. De afstand tussen de motor, de besturing enz is korter wanneer de stuurhut achterop zit.
In principe is alle vaarwater rechts van het midden stuurboordwal. Kleine vaart moet voorrang verlenen aan grote/beroepsvaart en ruimte geven (indien mogelijk) aan een oplopend groot schip. De kleine vaart zal dichter aan stuurboordzijde van het vaarwater varen en de grote beroepsvaart zal dus meer in het midden varen.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Moet ik mijn plezierjacht opgeven voor de inkomstenbelasting? Een boot valt net als bijvoorbeeld auto, caravan, juwelen en uw inboedel onder de roerende zaken voor persoonlijk gebruik. Deze hoeft u niet op te geven voor de inkomstenbelasting: ze zijn vrijgesteld voor de vermogensbelasting (box 3).