Het is gebruikelijk om een voorbeeld te geven van een item (oftewel een vraag) en de bijbehorende antwoordschaal. Vermeld ook de Cronbachs alfa, een maat voor de betrouwbaarheid van psychometrische tests en vragenlijsten.
De Item Respons Theorie (IRT) is een verzameling modellen die het gedrag van personen die antwoorden geven op vragen (items) uit psychologische en onderwijskundige meetinstrumenten beschrijven en verklaren. Meetinstrumenten zijn bijvoorbeeld testen, vragenlijsten of studietoetsen.
Een valide en betrouwbare enquête is een enquête die op consistente wijze heeft gemeten wat gemeten moest worden. Zo kunnen op basis hiervan ware conclusies worden getrokken en zullen bij een herhaling van het onderzoek dezelfde resultaten naar voren komen.
Met een gestructureerde vragenlijst vergroot je de betrouwbaarheid. Zorg ervoor dat de vragenlijst gestandaardiseerd en duidelijk is, zodat elke respondent dezelfde vragen op dezelfde manier beantwoordt. Structureer de beantwoording en de antwoordcategorieën duidelijk.
Vragenlijsten, registratieformulieren, schalen, beoordelingslijsten, protocollen: in onderzoek zijn dit allemaal meetinstrumenten. Ze zijn bedoeld om de realiteit op de een of andere manier om te zetten in iets meer formeels, een concept, een code, een cijfer, een reeks getallen, verbanden, al of niet gekwantificeerd.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.
Twee belangrijke criteria voor een goed meetinstrument zijn de reproduceerbaarheid en validiteit.
Verschillen tussen een enquête en een vragenlijst
Kort gezegd vormen vragenlijsten een onderdeel van enquêtes. Het zijn de vragen waarop u een antwoord wil krijgen in uw marktonderzoek. Als u een enquête wil maken, kunt u dus niet om een goede vragenlijst heen.
In marktonderzoek worden de foutenmarges over het algemeen berekend op een betrouwbaarheidsniveau van 95%. Dit betekent dat een onderzoeksuitkomst in 19 van de 20 gevallen conform de realiteit is. Een hoger betrouwbaarheidsniveau (bv 99%) vereist logischerwijze een grotere steekproef.
Een onderzoek is intern valide als je het onderzoek zodanig goed hebt opgezet en uitgevoerd dat je conclusies voor waar kunnen worden aangenomen. Interne validiteit wordt ook wel methodologische validiteit genoemd. Het zegt dus iets over de kwaliteit van je methode, dataverzameling en analyse.
De enquête moet niet te lang worden. Uit onderzoek blijkt dat de meeste respondenten gemiddeld 10 minuten voor een enquête willen uittrekken. Dit betekent in de praktijk maximaal een vraag of 20. Bij een enquête is het belangrijk dat de vragen goed te begrijpen en te beantwoorden zijn.
Een instrument is valide als het daadwerkelijk het begrip meet dat het beoogt te meten.
Onderzoek kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën: verkennend, beschrijvend en causaal. Elk type onderzoek heeft een ander doel en kan alleen op bepaalde manieren worden gebruikt.
Bij betrouwbaarheid gaat het om hoe consistent een methode iets meet. Hierbij is het van belang dat de uitkomsten hetzelfde zijn als je de meting of het gehele onderzoek op exact dezelfde wijze nog een keer uitvoert (reproduceert of repliceert).
De foutmarge wordt bepaald, door te beslissen welke percentage foutieve enquêtes als acceptabel wordt gezien. Dit kan 3%, 5% of 7% zijn.Vaak wordt er gekozen voor een foutmarge van 5%.
Een foutmarge berekenen
Bereken de vierkantswortel van de steekproefgrootte en deel deze door de standaardafwijking van de populatie.
5% is de meestgebruikte foutmarge maar u kunt een marge gebruiken van 1-10%, afhankelijk van uw enquête. We raden niet aan om een foutmarge te nemen die hoger is dan 10%. Hoe zeker moet u ervan zijn dat de steekproef een nauwkeurige afspiegeling van uw populatie vormt? Dit is uw betrouwbaarheidsinterval.
Bedankt voor je medewerking aan deze enquête. Met jouw hulp kunnen we [onderzoek doel]. Graag houden wij u op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek. Als u dit interessant vindt kunt u hieronder uw e-mailadres invullen en ontvangt u te zijner tijd het rapport.
Eens je de accuraatheid van je steekproefdata hebt bepaald, is het tijd om te berekenen hoeveel respondenten je nodig hebt (een respondent is iemand die je enquête volledig invult).
Een kwantitatief onderzoek kenmerkt zich door een gestructureerde vragenlijst, met vooral gesloten vragen. Om de resultaten te kunnen kwantificeren krijgen alle respondenten in de doelgroep in principe dezelfde vragen voorgelegd.
De nauwkeurigheid van een meetinstrument is de maximale grootte van de afwijking tussen de werkelijke waarde en de afgelezen waarde in procenten van de meetbreedte. Bijvoorbeeld bij ijking van een manometer blijkt dat de ijkmanometer 5 bar aanwijst, terwijl de manometer die getest wordt 5,2 bar aangeeft.
Bij het doen van onderzoek wordt gebruik gemaakt van meetinstrumenten om de resultaten valide en betrouwbaar te maken. Het kan bij data verzamelen efficiënt zijn om een onderzoeksinstrument te gebruiken. Je resultaten worden waardevoller wanneer deze volgens een gestandaardiseerde manier objectief zijn onderzocht.
Onderzoeksmethoden zijn specifieke benaderingen om data te verzamelen en te analyseren (i.e., de dataverzamelingsmethoden en de data-analysemethoden), zodat je je onderzoeksvraag kunt beantwoorden.