Gemiddeld is een response rate tussen de 35% – 50%. Alles hierboven is uitstekend.
Voor een online enquête is een responspercentage van 20 procent erg goed. Wil je dus 400 ingevulde enquêtes ontvangen, dan zul je je bevraging naar ongeveer 2.000 mensen moeten sturen.
De verhouding deelnemers/niet-deelnemers moet voldoende hoog zijn. Als je bijvoorbeeld 100 klanten hebt uitgenodigd om deel te nemen en 40 hebben daadwerkelijk deelgenomen, dan heb je een respons van 40 procent. Dit is vrijwel in alle gevallen voldoende om de resultaten als representatief te kenmerken.
Wat precies een 'goede' responspercentage is, kan verschillen. Maar over het algemeen ligt een acceptabel responspercentage van een enquête tussen de 5% en 30% . Alles boven de 30% wordt als uitstekend beschouwd. Nogmaals, het is belangrijk om te benadrukken dat er geen universeel gedefinieerde drempel is voor een 'goede' responspercentage.
Voor online enquêtes waarbij u geen relatie hebt met de ontvangers, wordt een reactiepercentage van 20-30% als zeer succesvol beschouwd. Een reactiepercentage van 10-15% is een conservatievere en veiligere keuze als u uw populatie niet eerder hebt ondervraagd.
Als vuistregel geldt dat 200 reacties een redelijk goede nauwkeurigheid van de enquête opleveren, onder de meeste aannames en parameters van een enquêteproject. Zelfs voor een marginaal acceptabele nauwkeurigheid zijn waarschijnlijk 100 reacties nodig.
In het algemeen is de vuistregel: Hoe groter je steekproef, hoe betrouwbaarder en nauwkeuriger de uitkomsten die je krijgt uit je enquête. Deze regel voelt iedereen wel aan: uitkomsten van een onderzoek onder 10 respondenten zullen minder serieus genomen worden dan de mening van 1.000 ondervraagden.
Factoren die hierop van invloed zijn, zijn onder andere hoe betrokken uw klanten zijn bij uw merk en of u enquêtes op een manier levert die voor hen gemakkelijk is. Niettemin ligt een goede responspercentage van een enquête tussen de 5% en 30%. Een uitstekend responspercentage is 50% of hoger .
Over het algemeen wordt een responspercentage van 20-25% als acceptabel beschouwd voor online enquêtes . Voor interne enquêtes ligt een acceptabel responspercentage tussen de 10% en 30%. Interne enquêtes zijn bedoeld om feedback te krijgen van mensen binnen uw bedrijf, zoals werknemers, over zaken als werktevredenheid en bedrijfscultuur.
Responspercentages van ongeveer 60% voor de meeste onderzoeken zouden het doel van onderzoekers moeten zijn en zijn zeker de verwachting van de redacteur en adjunct-redacteuren van het tijdschrift. Voor enquêteonderzoek dat bedoeld is om alle scholen en hogescholen voor farmacie te vertegenwoordigen, wordt een responspercentage van ≥ 80% verwacht.
Een voorbeeld ter indicatie: als je een uitspraak wil doen over de gemiddelde Nederlander, met een foutenmarge van 2% en 95% betrouwbaarheidsniveau, heb je 2.401 respondenten nodig.
Maar er is gelukkig wel een stelregel: volgens wetenschappers heb je minimaal tussen de 12 en 30 respondenten nodig voor een representatieve steekproef. In de praktijk merken we dat je bij vijftien interviews binnen een klantgroep de meeste belangrijke inzichten kunt ophalen.
Zo berekent u het responspercentage voor enquêtes: neem het aantal voltooide enquêtes en deel dit door het totale aantal mensen naar wie u de enquête hebt verzonden. Vermenigvuldig dit met 100 om het responspercentage van de vragenlijst uitgedrukt als een percentage te krijgen.
Om na te gaan of je onderzoek betrouwbaar en valide is, moet je nagaan of je met de onderzoeksmethoden hebt gemeten wat je wilde meten (dus je validiteit) en of wanneer je het onderzoek herhaalt dat je dezelfde resultaten behoudt (betrouwbaarheid).
Echter beoordelingen boven 4,5 sterren (op een schaal van 5) hebben een negatief effect. Een goede review zit daarom tussen 4,2 en 4,5.Of 8,5 en 9 als het 10-punts schaal betreft. Zeer hoge scores worden gezien als niet geloofwaardig of kritiekloos.
Representativiteit is de mate waarin de respons (soms ook de steekproef) overeenkomt met populatie. Velen denken dat als je een at random steekproef hebt getrokken je dan ook een representatieve respons hebt. Dat is aantoonbaar onjuist. Iets is pas representatief als het is getoetst.
Wat wordt beschouwd als een goede responspercentage op een beoordeling? Een goede responspercentage op een beoordeling kan variëren, afhankelijk van de branche waarin u actief bent en het platform dat u gebruikt (houd dat dus in gedachten). Voor e-commerceplatforms in het bijzonder, streef naar een responspercentage tussen 5% en 10% .
In enquêteonderzoek is het responspercentage, ook wel voltooiingspercentage of terugkeerpercentage genoemd, het aantal personen dat de enquête heeft voltooid, gedeeld door het nummer dat een uitnodiging heeft ontvangen of in de steekproef zit. Het wordt meestal uitgedrukt in de vorm van een percentage.
Veel statistici zijn het erover eens dat een steekproefomvang van 100 het minimum is dat u nodig hebt voor zinvolle resultaten . Als uw populatie kleiner is, moet u proberen alle leden te ondervragen. Dezelfde bron stelt dat het maximale aantal respondenten 10% van uw populatie moet zijn, maar niet meer dan 1000.
Klanttevredenheidsonderzoeken en marktonderzoeken hebben vaak responspercentages in het bereik van 10% - 30% . Medewerkersenquêtes hebben doorgaans een responspercentage van 25% - 60%. Ongeacht het type enquête dat u uitvoert, kunt u een groot effect hebben op het aantal respondenten dat uw enquête invult.”
Een goede enquête is makkelijk te lezen, biedt weinig ruimte voor verkeerde interpretaties, is eenvoudig te beantwoorden en de kwaliteit van de verzamelde gegevens is hoog. Ook wordt de respondent vooraf geïnformeerd over hoe lang het invullen duurt.
Een responspercentage van ten minste 30% wordt aanbevolen voor enquêtes (Livingston & Wislar, 2012), terwijl Kimball en Loya (2017) suggereren dat minimaal 35% acceptabel is voor organisatieonderzoek. Sekaran (2003) stelt ook dat 30 tot 500 samples voldoende zijn voor veel niet-waarschijnlijkheidstechnieken. ...
Vier tips voor een hoge respons op jouw medewerkersonderzoek
Stel je een minimale respons van 55 procent tot doel. Kondig het onderzoek op tijd aan en breng het onderzoek vanaf het begin via verschillende kanalen onder de aandacht bij je medewerkers. Laat een reminder niet te lang op zich wachten.
Als het onderzoek een relationeel enquêteontwerp heeft, mag de steekproefomvang niet kleiner zijn dan 30. Causaal-vergelijkende en experimentele studies vereisen meer dan 50 steekproeven . Bij enquêteonderzoek moeten 100 steekproeven worden geïdentificeerd voor elke grote subgroep in de populatie en tussen de 20 en 50 steekproeven voor elke kleine subgroep.
Enquêtenauwkeurigheid.
Enquêtenauwkeurigheidscijfers zijn eigenlijk helemaal niet zo'n vreemd concept. We horen nauwkeurigheidscijfers in politieke peilingen, meestal uitgedrukt als een "plus of min een bepaald percentage." Het percentage dat we horen ligt meestal ergens tussen de 4% en 7% .