Meta descriptions moeten de pagina goed omschrijven en uniek zijn. Het doel van een meta description is dat deze de pagina samenvat in een korte, duidelijke, manier. Zie het als de inleiding van een boek. U moet hiermee een zoeker overtuigen dat uw website bevat wat ze zoeken.
Een metabeschrijving is een stukje tekst dat meer uitleg geeft over de content op een bepaalde webpagina. Een soort van samenvatting van die webpagina, dus. De meta description is niet zichtbaar op je webpagina zelf, maar is vooral belangrijk in zoekmachines als Google.
Een meta-omschrijving is een korte samenvatting van maximaal 160 tekens, die in de zoekresultaten van zoekmachines onder de titel en de URL wordt weergegeven.
Een goede title tag moet voldoen aan de volgende eisen: Maximaal 65 karakters lang (568 pixels), maar het liefst 60 karakters lang. Het belangrijkste zoekwoord van de betreffende pagina staat vooraan. De merknaam staat achteraan indien dit geen zoekwoord is (dit zorgt namelijk voor herkenbaarheid)
Meta titles mogen maximaal 60 tekens lang zijn, inclusief spaties. Je kunt in principe je meta title zo lang maken als je zelf wilt, maar na een 60-tal tekens, breken zowel Google, als Yahoo en Bing vaak de meta title brutaal af. Dit is duidelijk te herkennen aan de drie puntjes in je snippet.
Een meta titel is de eerste content van je website die de gebruiker in de zoekresultaten ziet. Daarmee is het dus ook direct een visitekaartje voor je website. Op basis van de meta titel, en natuurlijk de meta description, besluit de gebruiker of hij of zij doorklikt.
Het zoekwoord in je title tag en meta description
Dat draagt op 2 manieren bij: Het verhoogt het doorklikpercentage vanuit Google naar je website. Mensen herkennen namelijk hun zoekterm/onderwerp. Google weet zo beter waar je pagina over gaat en je hebt dan meer kans op een hogere positie in de zoekresultaten.
Google-regels voor metateksten
Volgens Google is de maximale lengte voor een meta title 60 karakters (veilig is 56) en voor de meta description 160 karakters (veilig is 150). Dit is het aantal karakters inclusief de spaties. Maak je het langer dan zal Google de zinnen automatisch afkappen.
Meta keywords zijn keywords die niet voorkomen op het zichtbare gedeelte van de webpagina, maar in de HTML code. Ze bieden informatie aan de zoekmachines over de inhoud van een pagina, het zijn relevante termen die soms niet eens op de pagina voorkomen.
Het is een soort kleine samenvatting van wat er op die desbetreffende pagina gevonden kan worden. Eigenlijk is het een soort elevator pitch, waarin je in een bepaald aantal woorden zo overzichtelijk mogelijk moet omschrijven wat er op de pagina verteld gaat worden.
Antwoord: De meta omschrijving (meta description) voor pagina's kan het beste tussen de 50–160 karakters lang zijn. De pagina titel (meta title) 50-66 karakters.
Optimaliseer je zoekmachineresultaten met meta- en titeltags
Dit heeft invloed op hoe je website wordt weergegeven en gerangschikt in zoekresultaten. Meta-tags hebben invloed op de zoekmachine door zoekmachines te voorzien van informatie over de inhoud van je pagina, zoals de beschrijving en relevante zoekwoorden.
Deze meta tekst verschijnt onder de titeltag in de zoekresultaten. De meta beschrijving is te zien bij de zoekresultaten van zoekmachines of wanneer een pagina wordt gedeeld op sociale media. De kwaliteit van een meta beschrijving draagt bij aan de kans dat iemand erop klikt en de pagina bezoekt.
Dit zijn voorbeelden van goede SEO-titels:
[Zoekwoord] – [Krachtige actie][Zoekwoord] – [Wat gebruikers willen weten][Zoekwoord] – [Waar gebruikers naar op zoek zijn]
De eerste meta tag die relevant is voor SEO, is de titel tag. De title tag is het eerste element dat zoekers zien van je website op de zoekresultatenpagina. Het doel van de title tag is het informeren van de zoeker over de content van de webpagina. Daarnaast wordt de title tag vaak als ankertekst gebruikt.
Page title is een term die gebruikt wordt in web development om de pagina titel in HTML code aan te duiden. Deze titels worden weergegeven in de zoekresultaten van search engines zoals Google of Bing. Het betreft een beschrijvende title tag die informatie geeft aan zowel het zoekalgoritme als de computergebruiker.
Een goede titel heeft betrekking op het onderwerp van je scriptie. Dat betekent dat enkele kernwoorden van jouw onderzoek terugkomen in de titel en/of ondertitel van je scriptie. De titel van je scriptie moet daarnaast uitnodigend zijn en nieuwsgierigheid opwekken bij de lezer.
De eerste manier is simpel: begin de titel van je mailing met een werkwoord. “Boek jouw volgende vakantie!”, “Verdubbel je winst!” of “Vergroot je productiviteit!” zijn hier goede voorbeelden van. Zo begint je titel meteen met actie, waarna jij uitlegt hoe je nieuwsbrief deze belofte waar gaat maken.
Schrijf tip 1: Zet je belangrijkste zoekzinnetje voorin, zodat je blogpost vindbaar wordt in Google. Schrijf tip 2: Doe een belofte. Geef je lezer een dringende reden om door te klikken. En tenslotte schrijf tip 3: Maak de lezer nieuwsgierig door een titel met een open einde te schrijven.
In verband met deze eis van identificatie bevat een titelbeschrijving altijd drie grote onderdelen: gegevens over de auteur(s) van een publicatie, gegevens over de titel van een publicatie, en gegevens die te maken hebben met de uitgave van een publicatie.
Aangezien een titel ook een zin is, kan je er dus vanuit gaan dat daar ook een punt hoort maar dat is niet zo. De witregel die na een titel volgt of elke andere vormelijke ingreep in de lay-out van je drager maakt voldoende duidelijk dat je zin eindigt.