Denk aan: urgentie, emotionele lading, een gemeenschappelijk belang in de groep wat betreft het bespreken, leerzaamheid en originaliteit. Ook is het goed dat iedereen zo nu en dan aan de beurt komt en dat daar dus een zekere balans in wordt gezocht.
verlangt dat de student gegevens uit de casus combineert. • is gerelateerd aan de eigen kennis. wijst waarschijnlijkheden af en komt tot een correcte beslissing.
De onderwerpen kunnen o.a. zijn: het inhoudelijke werk, problematische vraagstukken, professionele ervaringen, belemmerende gevoelens - overtuigingen, organisatie veranderingen en de ontwikkeling vragen eromheen.
In veel gevallen wordt in een casus een probleemsituatie, een dilemma, beschreven. Soms sta je voor een dilemma (klemsituatie) en moet je een keuze maken, bijvoorbeeld: moet je een proefwerk leren of uitgaan?, moet je je wel aan de afspraak “vanavond 12 uur thuis” houden of is een uurtje later nou ook weer niet zo erg?
De inbrenger combineert de verschillende invalshoeken, deskundigheden en ervaringen van collega's en vakgenoten om tot nieuwe aanpakken, oplossingen en inzichten te komen. Intervisie levert ook een bijdrage aan de ontwikkeling van de reflectieve vaardigheden van groepsleden.
In een casusbeschrijving – ook wel casuïstische mededeling genoemd – beschrijft u een situatie uit uw praktijk als zorgverlener; een concrete praktijkervaring. Het gaat vaak om een 'unieke' gevalsbeschrijving. Een bepaalde patiënt of behandelwijze staat daarbij centraal.
Open vragen/essayvragen/casusvragen? Een schriftelijk examen met open vragen is een examen met vragen waarop meestal een uitgeschreven antwoord wordt verwacht. Er zijn verschillende vormen en benamingen: essaytoets, examen met essayvragen of casustoets.
Een intervisiegroep bestaat uit een groep van vijf tot zeven collega's binnen een hulpverlenersorganisatie. Onder begeleiding van een intervisor bevraagt de intervisiegroep de inbrenger van het werkprobleem naar feiten, omstandigheden, gevoelens en emoties. Vervolgens wordt er feedback gegeven.
De Balint-methode is een methode waarin je één casus behandelt, waarvan de meeste mensen denken iets te kunnen leren. De Balint-methode is geschikt voor (ervaren) intervisiegroepen met minimaal 5 deelnemers. Een belangrijke voorwaarde is dat de deelnemers elkaar goed kennen en vertrouwd zijn met elkaar.
Intervisieverplichting: 8 uur per jaar
Als het gaat om intervisie geldt dat iedere advocaat tenminste 8 uur per jaar aan intervisie moet doen (en dat één intervisiebijeenkomst tenminste 2 uur en maximaal 4 uur mag duren).
Bij een casusbeschrijving worden één of meerdere casussen uit de praktijk beschreven die de lezer meeneemt in het proces van diagnostiek en behandeling en laat zien, door het beschrijven van het klinisch redeneren, welke overwegingen de behandelaar had en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn tijdens dit proces.
Bij een casusopdracht krijgen de studenten een opdracht gekoppeld aan een relevante praktijksituatie. De opdracht heeft dus een context gekregen die studenten in het werkveld tegen kunnen komen. Hierdoor kan de student zich ook beter voorstellen wat er uiteindelijk van hem/haar verwacht wordt.
Casus belli is een Latijnse woordgroep die meestal vertaald wordt als 'aanleiding tot (de) oorlog' of 'rechtvaardiging van (de) oorlog'. De uitdrukking verwijst naar een handeling of gebeurtenis die als reden wordt gezien om tot oorlog over te gaan.
Bij open vragen is naast kennis ook belangrijk, dat jij het antwoord duidelijk weet op te schrijven. Door de vraag terug te laten komen in het antwoord wordt de kans op een duidelijk antwoord groter. Dit voorkomt misverstanden en onvolledige antwoorden. Jij kan jouw antwoorden zo beter cotroleren.
Integratief beeld:
Je benoemt hoe de compenserende en belemmerende factoren de uitstroom van de leerling op verschillende gebieden beïnvloeden en wat dit betekent voor de uitstroom van de leerling. Dit vormt dus eigenlijk het realistische ontwikkelingsperspectief.
Casuïstiek of casestudie is de behandeling van individuele gevallen (casussen) in een specifiek gebied.
Net als bij een vergadering heb je bij intervisie ook een voorzitter. Voorzitter • De voorzitter is verantwoordelijk voor het volgen van het stappenplan voor intervisie. De voorzitter zorgt ervoor dat iedereen aan het woord komt. De voorzitter houdt de tijd in de gaten.
De oplossingsgerichte intervisiemethode helpt de groep te focussen op oplossingen in plaats van problemen. De inbrenger wordt gevraagd wat lastig is aan zijn situatie en hoe de gewenste situatie er uit ziet. De groep onderzoekt wat eerder al heeft gewerkt. Daardoor wordt de inbrenger zich bewust van zijn mogelijkheden.
De groepsleden roddelen met elkaar over de vraag van de inbrenger en over mogelijke achtergronden, oorzaken en oplossingen. Ze benutten de verschillende leerniveaus en vragen zich af hoe de inbrenger kijkt, wat zijn gedrag stuurt en welke evidenties er spreken uit de antwoorden op de vragen.
Intervisie is een soort 'zelfhulpmethode' voor een vaste groep vakgenoten met vergelijkbare achtergrond. Met elkaar bespreekt deze groep op gezette tijden, een door een van de deelnemers ingebracht (werk)probleem. Het doel is om van elkaars deskundigheid en kennis te leren.