Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Zelf controleren of importauto betrouwbaar is? Check de catalogusprijs en het BPM bedrag op de site van het RDW; Vraag een rapport aan op basis van het chassisnummer; Laat een aankoopkeuring uitvoeren.
Het antwoord op die vraag is heel simpel. Ja, een ingevoerde auto is minder waard dan een auto die door een Nederlandse dealer voor het eerst is afgeleverd.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Een importauto is een auto die niet via de reguliere importeur als nieuwe auto het land binnenkomt (directe import), maar als tweedehands auto via een alternatief kanaal. Dit wordt ook wel grijze import genoemd.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
“Bij de RDW kun je online de gegevens van een voertuig controleren. Zoek uit wat het oorspronkelijke bpm-bedrag van de auto is en vergelijk dat met wat je bij de RDW ziet staan onder het kopje Fiscaal. Als de bpm heel laag is dan kun je op je vingers natellen dat die auto met schade is geïmporteerd.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Voor zover de vaststelling van de datum van eerste toelating geschiedt in het kader van de aanvraag van een kentekenbewijs zonder afzonderlijk onderzoek van het betrokken motorrijtuig of de betrokken aanhangwagen, wordt de datum van eerste toelating vastgesteld op de datum van eerste afgifte van het kentekenbewijs.
- In de meeste gevallen is het rempedaal een goede indicatie van de staat waarin de auto verkeert. Het rempedaal ondervindt namelijk te meeste kracht en slijtage. Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller.
Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 1 januari 2014 bij wet verboden. De strafmaat is € 10.000,- boete en/of 1 jaar celstraf.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Iedereen die gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet BPM betalen. In Duitsland bestaat een dergelijke belasting niet en hierdoor is het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto's behoorlijk groot. Dit geldt met name voor de populaire automerken, Mercedes, Audi en BMW.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Heeft u het betaalbericht van de Belastingdienst ontvangen én betaald? Dan ontvangt u meestal binnen 2 tot 3 dagen het kenteken.
Het volledige proces van transporteren, importeren en registreren duurt ongeveer drie weken.
Wanneer je een auto in België, of een ander EU-land koopt, hoef je gelukkig geen invoerrechten te betalen. De BTW hangt af van de auto. Als het een nieuwe auto is, moet je BTW wel betalen. Bij een tweedehandse auto hoeft dat niet.
Het autoverleden natrekken via Autoverleden.nl is betrouwbaar. Je krijgt altijd de juiste informatie te zien met deze snelle check. Het kost je niet veel tijd en het levert je veel op. Je kunt gewoon het kenteken van de auto invoeren om deze na te trekken.