Geef concreet aan wat je hebt waargenomen, geef geen interpretaties. Het gaat om de concrete feiten. Vertel welk effect het gedrag van de ander op je heeft. Als je ontevreden of boos bent, zeg het dan.
Het is belangrijk dat je de feedback vanuit jezelf geeft (het is een IK-boodschap – zie kader): het gaat om wat jou opvalt aan het gedrag van de ander en wat dat met je doet. Goede feedback is daarnaast onderbouwd met concrete voorbeelden, zodat de ander weet wat zij een volgende keer anders moet doen.
Wat je wel moet doen, is je even aan 5 simpele feedback regels houden. ... Wat je wil, is je kritische pijlen richten op het product – met die “wat”- en “hoe”-vragen:
“Wat voor middelen heb je gebruikt om tot deze conclusie te komen?”
Ik-boodschap: Vertel de feedback vanuit jezelf. Op die manier verklaar je waarom je op een bepaalde manier reageert. Een ik-boodschap is: 'Ik merk dat ik mij niet goed kan focussen als ik hoor dat jij harde muziek aanzet. ' Een jij-boodschap is: 'Jij zorgt voor te veel geluidsoverlast met die harde muziek.
Het is bijvoorbeeld goed om open vragen te stellen die beginnen met: hoe, waarom, wat, waar, wie, wanneer en hoezo. Daarmee geef je de ander de ruimte om zijn gedachten te verwoorden en krijg je de meest eerlijke feedback.
Bij het ontvangen van feedback is het van belang om door te vragen. Vraag naar concrete voorbeelden. Doordat je om toelichting vraagt, wordt het voor jou helder wat je aan je gedrag zou kunnen veranderen. Vat bovendien samen wat de ander gezegd heeft en vraag of jouw interpretatie klopt.
Er zijn namelijk verschillende methodes om feedback te geven. Hierbij kun je denken aan ik-ik-jij, 4 G's, tips en tops, 360 graden en de sandwich methode. Deze vier feedback methoden worden in deze blog uitgelegd: De ik-ik-jij methode.
Feedback veroordeelt niet, het is geen evaluatie, maar een toevoeging in de richting van een verbetering. Feedback geef je direct in het moment. Feedback dient gegeven te worden in de richting van gedrag. Feedback is effectiever wanneer het specifiek is in plaats van algemeen.
Plat gezegd is een feedbackformulier een lijstje met vragen waar je je klanten, gebruikers, gasten of zelfs collega's vraagt antwoord te geven. Je vraagt wat er goed gaat, wat er beter kan, hoeveel moeite iets heeft gekost en of er nog tips of opmerkingen zijn.
Als een werknemer ook mee mag praten over de beoordeling, wordt het 180 graden feedback genoemd. Bij 360 graden feedback zijn er meer dan twee personen betrokken. Er wordt feedback gegeven vanuit verschillende invalshoeken. Zo ontstaat er een compleet beeld van je werknemer.
Wat is het verschil tussen positieve en negatieve feedback?
We onderscheiden positieve en negatieve feedback. Positieve feedback benadrukt de sterktes van een medewerker, terwijl negatieve feedback zich vooral focust op het veranderen of uitbannen van ineffectief of ongewenst gedrag.
Een trick is kunstje, een handigheidje. Bij een trick gaat het om een trucje dat je kunt gebruiken om iets sneller, of beter voor elkaar te krijgen. Iets waarvoor je meestal je handen nodig hebt.
Het 4G feedbackmodel helpt je om feedback op te bouwen in stappen waarbij de feedback steeds zwaarder wordt zonder dat het gesprek escaleert. Je kunt je feedback opbouwen, los per G of gecombineerd met meerdere G's bij elkaar. Dit afhankelijk van de situatie en eerdere ervaringen met die persoon.
G1 – Gedrag: het gedrag dat de ander laat zien en waar jij feedback op wilt geven. G2 – Gevoel: het gevoel dat jij krijgt door het gedrag van de ander. G3 – Gevolg: het effect van het gedrag van de ander (op jou en de omgeving). G4 – Gewenst gedrag: het gedrag dat je wilt zien bij de ander.
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.