Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks.
Carbon fietsframes.
Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan. Met deze frames hoef je je echt geen zorgen te maken als je hard door een kuil in de weg fietst.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Uiteraard is het frame van carbon en werd met de hand gemaakt in Duitsland door fabrikant SPIN. Het gewicht: 643.9 gram.
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
De voordelen van een fiets met riemaandrijving
Een belt drive gaat ongeveer vier keer zo lang mee als een traditionele fietsketting en is dus ontzettend duurzaam. Naast een lange levensduur en minder onderhoud is een belt drive fiets ook nog eens ontzettend stil.
Gewicht frame en vork
Maar, wat weegt een frame van een vakantiefiets dan ongeveer? Een frame van een beetje stijve en sterke vakantiefiets weegt zo tussen de 2200 en 2800 gram en reken voor een vork zo tussen de 900 en 1500 gram. Grofweg zit je dan rond de 3-4 kilo voor frame en voorvork.
Het gewicht van een racefiets moet volgens de reglementen minimaal 6,8 kg bedragen.
Hoeveel weegt een fiets uit de Tour de France? Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog.
Bovenaan in de racefiets top 10 hebben wij de Carbon Roadrunner 1 van het merk SAVA geplaatst, bestempeld als de beste racefiets tot 3000 euro van 2022. Het aerodynamische frame van de fiets is gemaakt van carbon en heeft de perfecte balans tussen licht gewicht, rendement en vinnigheid.
Voor de beginnner is dit een prima instapwaarde. Maar de beste racefiets voor beginners vind je al gouw tussen de €600,- en €750,-. Hiervoor koop je een racefiets waar je wel even mee vooruit kunt. Kies voor een kwaliteitsmerk zoals bijvoorbeeld Giant, Cube, Sensa of Scott.
Naast de materiaalkeus is ook de geometrie van het frame van belang. Mits je geen 'afwijkende' lichaamsmaten hebt zal je (mits je de juiste framemaat kiest) veelal goed op elke fiets kunnen zitten, door het afstellen van de stuur- en zadelpositie. Check ook de tool van Bikester voor het bepalen van jouw framemaat.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Minder weerstand tijdens het schakelen en minder wrijving bij het fietsen. Daarnaast maakt het de fiets lichter. Gemiddeld genomen is een fiets met belt drive 100 gram lichter dan een fiets met ketting.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Bij lange ritten was de dure fiets ongeveer 10 procent sneller dan de goedkope fiets. Moet er veel worden geremd en geschakeld dan is de fiets van 8.000 euro 14 procent sneller dan die van 500 euro. Universitair docent Jason Moore van het fietslab nuanceert de verschillen.
De gemiddelde snelheid op een racefiets is 24 kilometer per uur. Met wind tegen ligt de gemiddelde snelheid rond de 21 kilometer per uur, en met wind tegen rond de 26 kilometer per uur. Op een racefiets ga je dus een stuk sneller dan op een stadsfiets.
Door deze winter de MTB te pakken leer je nóg mooiere routes kennen. Een mountainbike is al snel een paar kilo zwaarder dan je racefiets. Tel daarbij de extra weerstand door dikke banden op en je snapt: fietsen met een MTB is pittig. En daarom ideaal om extra kracht op te doen.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Lichtgewicht. Zo zijn er speciale lichtgewicht stadsfietsen. Dit type stadsfiets weegt rond de 14 à 15 kilo, wat het fietsen automatisch erg aangenaam maakt.
Met de Batavus Bryte fiets je sportief en comfortabel!
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!