Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Het Franse ventiel is smaller dan de andere fietsventielen en dit maakt het ventiel erg geschikt voor sportvelgen, zoals een wielrenfiets heeft. Het gat in de velg heeft een 2 mm kleinere diameter. Dit resulteert in een sterkere velg dan andere fietsventielen met een grotere diameter.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
Of je nu op een racefiets, mountainbike, elektrische fiets of een gravelfiets rijdt, je fiets zal meestal een Presta-ventiel of soms een Schrader-ventiel hebben dat uit de velg steekt. Om je banden op te pompen, gebruik je een pomp met een Presta- of Schrader-adapter.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
De principewerking is bij alle type ventielen gelijk. In de uitstroomopening van het ventiel is een rubber afsluiter aangebracht. Als de luchtdruk in de band hoger is dan buiten de band wordt de rubber afsluiter tegen een nauwe opening gedrukt waardoor de opening luchtdicht wordt afgesloten.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Een Schraderventiel wordt ook wel een Amerikaans ventiel genoemd. Dit is een speciaal soort ventiel dat men name bij mountainbikes wordt toegepast. Verder wordt dit ventiel ook bij speciale andere fietsen toegepast en sommige kinderwagens met luchtbanden.
Het Hollandse ventiel (ook wel DU, Dunlop of klassiek ventiel genoemd) De meest voorkomende fiets ventielen. Het voordeel aan dit ventiel is dat je in nederland overal je band kunt oppompen.
Klassiek/ Dunlop fietsventiel
Men moet eerst het ventielinzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken. Oppompen kan men de binnenband pas als het ventiel en de moer weer zijn aangebracht. Bij het traditionele dunlop-ventiel is het niet mogelijk de luchtdruk te meten.
Een te kort ventiel is moeilijk/niet op te pompen. Een te lang ventiel kan gemakkelijker problemen opleveren als er kracht op wordt uitgeoefend door bv een fiets die er net verkeerd tegenaan leunt.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
De Lezyne Macro Floor Drive is de beste fietspomp. Deze krachtige hogedruk voetpomp gaat tot wel 15,1 bar en heeft een mooie drukmeter. Met deze Lezyne Macro Floor Drive pomp je snel en makkelijk je banden op tot exact jouw gewenste bandendruk. Het is niet de goedkoopste, niet de duurste, maar wel de beste fietspomp.
Fietspompen zijn in een verschillende soorten en maten. Welke jij nodig hebt hangt af van het type fiets dat je hebt (en dan gaat het eigenlijk alleen om welk type ventiel er aan de band zit) en hoe of waar je de pomp wilt gaan gebruiken. Je moet dus eigenlijk gewoon de juiste pomp voor jouw fiets en voor jezelf kopen.
In principe kun je met elke fietspomp een band van een e-bike oppompen. Echter is het veel fijner om met een hogedrukpomp een fietsband van een elektrische fiets op te pompen.
Fietsbanden van een stadsfiets moeten over het algemeen opgepompt worden tot een druk tussen 3,5 en 4,5 bar, maar de banden van een racefiets hebben tot wel 8 bar nodig. Niet elke fietspomp kan 8 bar halen, dus als u thuis een racefiets heeft, is het belangrijk te letten op de maximale prestatie van uw fietspomp.
Deze nieuwe Xiaomi Mijia elektrische racefietspomp heeft veel goede kwaliteiten en is niet voor niks voor ons de beste elektrische fietspomp. Hij is niet zwaar, hij is stevig, heeft een best krachtige pompfunctie en hij meet je bandenspanning nauwkeurig op.
Bij een fietspomp met twee openingen is de kleine opening bijvoorbeeld vaak bedoeld voor het Frans ventiel. Mocht jouw pomp echter niet geschikt zijn voor een Frans ventiel dan kun je een setje verloopnippels kopen. De verloopnippel schroef je op je Presta-ventiel, waarmee het bijvoorbeeld een Schräder-ventiel wordt.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Zet het patroon thuis met een vloerpomp op druk en je kunt onderweg je banden oppompen na lekrijden. Een perfecte metgezel bij lekrijden dus; je pompt onderweg makkelijk je band op. Je kunt thuis het patroon onbeperkt vullen met een vloerpomp of compressor.
Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt. Voor de meeste stadsfietsen is dit ongeveer 4 bar.
Dit ventiel heeft een mechanisme dat er voor zorgt dat de lucht niet uit het ventiel kan ontsnappen wanneer het eenmaal in de band is gepompt. Bij een Amerikaans ventiel maakt men gebruik van een pin die in het midden van het ventiel is geplaatst.
Een schrader ventiel oppompen
Voor het schrader ventiel gebruik je het grote gat van de fietspomp. Natuurlijk kan je ook een compressor gebruiken. Kijk goed op je fietsband hoeveel bar er maximaal in kan. Bij te hard opgepompte banden loop je het gevaar tijdens een fietsronde opeens een oerknal te horen.