Met het EX-A document, ofwel de uitvoeraangifte van de douane, kunt u bewijzen dat de goederen de EU hebben verlaten. Het is een bewijs van uitvoer, de Confirmation of Exit. Met dit bewijs toont u aan dat u terecht 0% btw heeft gefactureerd.
Het EUR. 1-certificaat is een document waarmee je in het land van bestemming een verlaging of vrijstelling op het invoerrecht kunt krijgen wanneer je kunt aantonen dat de producten in EU zijn geproduceerd. De Europese Unie heeft met een aantal landen en groepen van landen handelsakkoorden afgesloten.
Wanneer je gaat exporteren, naar een land buiten de EU (Europese Unie), dan heb je voor de Douane een uitvoeraangifte nodig, ook wel douaneaangifte, exportaangifte, uitvoerdocument of EX-A genoemd. Een uitvoeraangifte wordt altijd vóór vertrek van de zending ingediend.
Een IM-A document is een invoerdocument. IM staat dan ook voor 'import'. Wanneer goederen van buiten de EU op een locatie binnen de EU arriveren, dan is er sprake van invoer als het de bedoeling is dat deze goederen binnen de EU blijven. In dit geval is het noodzakelijk om een invoerdocumentatie op te maken.
Voor het opmaken van het EX-A heeft AH Customs de volgende documenten nodig: Factuur van de zending. paklijst van de zending. Machtiging Directe Vertegenwoordiging.
Een belangrijke eis is dat uiterlijk 150 dagen na de datum van vrijgave voor uitvoer moet zijn aangetoond dat de goederen het douanegebied van de Unie hebben verlaten. Als het douanekantoor van uitvoer na 150 dagen geen informatie over het uitgaan heeft ontvangen, kan dit kantoor de aangifte ten uitvoer ongeldig maken.
Elk vervoermiddel heeft zijn eigen vervoersdocument. Zo spreek je bij wegvervoer over CMR, bij zeevervoer van een Bill of lading, bij spoorwegvervoer over CIM en bij luchtvervoer over een Air Waybill.
De accijnsgoederen waarover de accijns nog niet is betaald (schorsing van de accijns), moet u binnen de Europese Unie vervoeren onder begeleiding van een elektronisch administratief document (e-AD). Dit document wordt door de verzender van de goederen gemaakt via het Excise Movement and Control System (EMCS).
Het uitvoergeleidedocument (uitvoergeleidedocument) is het schriftelijke bewijs dat de uitvoer van bepaalde goederen is toegestaan. U kunt de goederen die op het document staan dus exporteren vanuit de Europese Unie.
Het vervoeren van goederen door de Europese Unie zonder daar (invoer)rechten voor te betalen valt onder de regelgeving van een transit document. Deze douaneregeling is op te delen in Extern en Intern douanevervoer, in de volksmond ook wel T1 & T2 genoemd.
Enig Document C88
Douaneaangiften voor invoer zijn gebaseerd op de informatie die op het enig document (in het VK bekend als C88) moet worden verstrekt. Het wordt ingevuld door de importeur of door een door hem aangewezen vertegenwoordiger, bijvoorbeeld een douane-expediteur.
Dat is afhankelijk van het land waarnaar u verzendt – in sommige landen bent u verplicht zowel een paklijst als een handelsfactuur te overhandigen. Een paklijst is een document geleverd door de verzender met informatie over de goederen in de zending en hoe ze verpakt zijn.
1-certificaat (ook wel EUR. 1-document of EUR. 1 certificate genoemd) aanvraagt bedragen de kosten hiervoor € 47,-.
Wanneer je producten importeert uit een overeenkomstland, een land waarmee de EU een handelsverdrag heeft, vraag je of je leverancier een EUR. 1 of EUR-MED met de zending meestuurt. Exporteer je naar een overeenkomstland, dan vraag je een EUR. 1 of EUR-MED aan bij KVK.
De Douane maakt het EUR. 1-certificaat geldig. Daarnaast controleren zij de aanvraag en bekijken ze of alle relevante gegevens en informatie zijn meegestuurd.
Wat is een MRN? MRN staat voor Movement Reference Number. In iedere lidstaat en in het Verenigd Koninkrijk is het de Douane die Movement Reference Numbers uitgeeft. Het MRN nummer is een douaneregistratienummer en maakt het voor de Douane mogelijk om een zending te identificeren en te verwerken in de douanesystemen.
Als EMCS vaststelt dat de gegevens in het voorlopige e-AD juist zijn, dan wordt het e-AD geregistreerd en wordt er een Administratieve ReferentieCode (ARC) aan toegekend. Tevens worden datum, tijdstip van registratie en een volgnummer aan het e-AD toegevoegd.
EMCS is een Europees systeem dat digitaal informatie uitwisselt tussen ondernemers en douanediensten over het vervoer van accijnsgoederen onder schorsing van accijns. Met EMCS houdt de Douane toezicht op het vervoer van accijnsgoederen onder schorsing van accijns binnen de Unie.
Het vervoersdocument bewijst wie, wanneer, welke hoeveelheid goederen heeft afgeleverd. Het is ook een bewijsmiddel om schade door het vervoer of vermissing aan te tonen.
Voor beroepsvervoerders is het wettelijk verplicht dat tijdens het vervoer een vrachtbrief aanwezig is bij de lading. Ook de CMR en de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002) stellen dit verplicht.
Het CMR-verdrag regelt de rechten en plichten van de partijen bij internationale transporten tussen de aangesloten landen. In België is het CMR-verdrag ook van toepassing op nationaal vervoer voor voertuigen met meer dan 500 kilogram laadvermogen.
U heeft een ATR Certificaat nodig. Het ATR Certificaat is een herkomstdocument. U heeft deze nodig voor het exporteren van goederen naar Turkije. Dit ATR Certificaat kan alleen worden aangevraagd voor goederen die in het vrije verkeer in de EU zijn.
Deze vrijhandelsorganisatie is in 1960 opgericht en bestaat op dit moment uit IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. De Europese Vrijhandelsassociatie (EVA, Engelse afkorting EFTA) is een handelsblok waarin de samenwerking minder ver gaat dan in de Europese Unie.
Uitvoer kan worden omschreven als het brengen van communautaire goederen buiten de EU. Onder wederuitvoer wordt verstaan: 'het verlaten van niet-communautaire goederen uit het grondgebied van de Gemeenschap (EU)'. Bij uitvoer van goederen spelen twee soorten douanekantoren een rol.