De zogenaamde sondespanning ligt, bij het optimale lambdabereik=1, tussen 200 mV en 800 mV (optimaal is ongeveer 450 mV). Als de lambdawaarde stijgt met een arm mengsel (te veel lucht), daalt de spanning. In een rijk mengsel met een lambdawaarde onder één, stijgt de spanning tot boven de 800 mV.
De lambda-waarde van PIF is erg goed. Deze ligt rond 0,0198 W/mK.
) is de luchtovermaatfactor bij verbranding in een benzinemotor en wordt bepaald als de werkelijke hoeveelheid lucht gedeeld door de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht.
Wanneer de auto wordt uitgelezen, zal er een storingscode verschijnen met de informatie dat de katalysator niet goed werkt. Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Om de lambdasonde te controleren, controleert u de spanning aan de signaaldraad (doorgaans zwarte kleur). Gewoonlijk dient de meetwaarde, als de motor warm is en bij normaal bedrijf, bij 2000 tpm circa tweemaal per seconde te schommelen tussen 0,1 en 0,9 volt.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Hoe moet je de dikte van de dakisolatie kiezen? Om aanspraak te maken op de premie moet je een RD-waarde halen van minimum 4,5 m²K/W. De dikte van het isolatiemateriaal speelt hier een rol, maar ook de lambda waarde. Glaswol moet je bijvoorbeeld minstens 16 tot 21 cm dik nemen om aan de minimum RD-waarde te komen.
De plaat van resolschuim geldt momenteel als de harde isolatieplaat met de laagste lambdawaarde, al heeft ook Xtratherm (in Nederland geleverd door Weston, weston.nl) een PIR-plaat genaamd SpouwPIR Plus met lambdawaarde 0,021 W/m.K. De meeste PIR-platen van andere producenten zitten daar met 0,023 W/m.K net boven.
Hoe groter R, hoe groter de weerstand die de warmtedoorgang ondervindt en hoe beter het materiaal isoleert. De berekening van de R-waarde is afhankelijk van de materialen waaruit de te onderzoeken constructie bestaat. De materiaaldikte, in meter, wordt gedeeld door de λ-waarde (de warmtegeleidingscoëfficiënt).
Symptomen en gevolgen van een defecte lambdasonde
Dit gebeurt wanneer de lambdasonde te weinig of geen spanning afgeeft. Naast een hoger brandstofverbruik kan dit ook leiden tot een slechte verbranding en dus tot een vermindering van de motorprestaties.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Het meetbereik van de multimeter wordt ingesteld op 1 of 2 volt. Na het starten van de motor verschijnt op de weergave een waarde tussen 0,4 – 0,6 volt (referentiespanning). Als de bedrijfstemperatuur van de motor dan wel van de lambdasonde is bereikt, begint de vaste spanning te wisselen tussen 0,1 en 0,9 volt.
Afhankelijk van de lambdawaarde wordt door het motormanagementsysteem de verhouding van brandstof en lucht aangepast door de inspuittijd van de injectoren te veranderen. Voertuigen gebouwd na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te controleren.
De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand. Moderne auto's hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z'n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast.
De lambdasonde (lambda) is een sensor die zich op een of twee plekken in de uitlaat bevindt. Het gedeelte wat in de uitlaat zit en waar dus de uitlaatgassen langs op stromen ziet er uit als een gesloten buisjes.
Om de sensor wat losser te krijgen, kun je de lambdasonde inspuiten met een beetje kruipolie. In de meeste gevallen komt de lambdasonde direct wat losser. De nieuwe lambdasonde draai je vervolgens weer in de uitlaat vast. Doe dit door met de klok mee te draaien.
Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan. Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.