Voorheen rekende men met nog eens 20 procent per jaar, maar nu liggen de verkoopprijzen van tweedehands elektrische fietsen duidelijk hoger. In de regel is een e-bike die bij aanschaf € 2.500 kostte, na drie jaar nog € 1.000 tot € 1.200 waard (bij benadering). Daarbij gaan we er wel van uit dat de accu nog goed is.
Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt en deze na 3 jaar weer gaat verkopen is de waarde enorm afgenomen. Dit komt deels doordat de accu steeds minder wordt en deze vervangen erg duur is. Als je een nieuwe elektrische fiets koopt voor 1500 euro zal deze na een jaar of 3 niet veel meer waard zijn dan 500 euro.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Is een elektrische fiets niet meer te repareren of is de techniek te ver verouderd? Dan zit er niets anders op dan hem af te danken. De fietsenmaker zal hem innemen als je een nieuwe fiets koopt. Maar je kunt een fiets ook zelf wegbrengen naar een gemeentelijk inzamelpunt.
De kosten van tweedehands elektrische fietsen verschillen enorm. Dit heeft alles te maken met het merk, de leeftijd en de technische staat van de fietsen. Tweedehandse e bikes zijn er al vanaf € 250,- en kunnen oplopen tot € 5.000,-. Een tweedehands elektrische fiets kost gemiddeld € 800,-.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Elk jaar dat de fiets veroudert, neemt de waarde van de fiets met een 1/8 deel af. Met die gegevens kun je dus zelf een rekensommetje maken. Was je fiets goedkoper dan €750, dan verloopt die afschrijving nog sneller. Zo is een fiets van onder de €100 na slechts één jaar nog maar de helft waard.
De Bruto Winst Marge op de inkoop/verkoop van 1 E-bike is in procenten € 431,40 / € 500,- = 86.28% .
U kunt uw gebruikte e-bike natuurlijk te koop zetten op een van de vele verkoopsites, maar u kunt uw fiets ook inruilen bij de BOVAG-fietsenhandel. Als uw fiets niet meer dan een paar jaar oud is en u hem altijd goed heeft (laten) onderhouden, kunt een interessante inruilprijs krijgen.
Is de fiets niet door te verkopen, breng hem dan naar een kringloopwinkel. Is de fiets volledig onbruikbaar, zet hem dan bij het oud ijzer op de lokale vuilstort.
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Het bereik van de accu's, dus hoeveel kilometer de accu van een elektrische fiets meegaat, is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom kan er slechts een schatting van de reikwijdte/actieradius aangegeven worden. De gemiddelde actieradius van een standaard accu is tussen de 30 – 60 km.
Het bedrag dat jouw oude fiets waard is, is afhankelijk van het soort fiets, hoe oud deze is en de staat waarin deze verkeert. De staat hangt met name af van de banden, ketting, accu en tandwielen. Laat de oude fiets in de winkel taxeren door de Bike Totaal vakman.
Een goed onderhouden fiets die indertijd 1000 euro kostte, kun je nu voor 200 euro krijgen. Dan moet je denken aan fietsen van Koga, Gazelle en Giant met 3×8 of 3×7 versnellingen en V-brakes. Het zijn prima fietsen, maar nu niet meer populair. Mensen doen die fietsen weg omdat ze een e-bike kopen.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Zat zelf te denken aan 20-25% per jaar. Voor een fiets geld hetzelfde als voor een auto. Op het moment dat je ermee de garage uit rijd is ie al 20% van z'n waarde kwijt.
Je ingeruilde fiets mag je eerst weer mee naar huis nemen en blijven gebruiken. Wanneer een van onze e-bike bezorgers jouw nieuwe Stella fiets thuis komt afleveren, dan neemt hij de oude fiets(en) mee. In de periode tussen aankoop en bezorging zit je in ieder geval niet zonder fiets. Wel zo gemakkelijk!
In Duitsland ligt de BTW bovendien 2% lager dan in Nederland en België. Dit scheelt al gauw €100 op de luxere elektrische fietsen. Fietsen hoort ontzettend bij Nederland, daarom kom je niet gauw op het idee dat een e-bike in Duitsland goedkoper is.
Wat verdien je als fietsenmaker? Als startende fietsenmaker verdien je niet hetzelfde salaris als een ervaren fietstechnicus. Je salaris is afhankelijk van de aantal jaren werkervaring en de behaalde opleiding. Het gemiddelde salaris ligt tussen de €2200,- en €3000,- bruto per maand.
Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal. Als een dealer heel erg veel op voororder koopt gaan de marges wat omhoog maar niet veel.
Is uw fiets gestolen? Doe dan aangifte bij de politie. De politie maakt een proces-verbaal op. Ook komt uw fiets in het fietsdiefstalregister te staan.
Via mijnfietsverkopen.nl verkoop je jouw fiets aan een erkende dealer. Dat betekent een betrouwbare partij met hart voor fietsen.