De EGR klep van een Audi (uitlaatgasrecirculatie) helpt de uitlaatemissies van de auto te verlagen (gassen uit de uitlaat). Het recirculeert het gedeelte van de gassen dat ui de motor komt door het terug plaatsen in het inlaatspruitstuk waar de motor het opnieuw kan verbranden waardoor de emissies worden verminderd.
De EGR-koeler verlaagt de temperatuur van de uitlaatgassen voordat deze terug naar de motor worden geleidt. Dit doet de koeler middels de koelvloeistof in de motor. Bij een defecte EGR-koeler worden de uitlaatgassen niet (goed) meer gekoeld, en zullen met een te hoge temperatuur naar de motor worden geleid.
De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Het uitschakelen van de EGR-klep – ook wel afdoppen van de klep – levert brandstofbesparing op, een minder vervuilde motor en een efficiëntere verbranding. Maar zonder klep rijden is niet aan te raden. Een motor met een EGR-klep is namelijk compleet afgesteld op een goede werking hiervan.
De levensduur van een EGR-klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. Echter, u kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden.
Veel voorkomende problemen die door een vervuilde EGR-klep veroorzaakt worden: Onregelmatig stationair lopen. Slecht aanslaan van de motor. Stotteren of haperen tijdens het rijden.
Op die manier weetje wat je voor de reparatie moet betalen voordat je naar de garage gaat. De materiaalkosten voor een nieuwe EGR-klep liggen vaak tussen 50 en 350 euro. In uitzonderlijke gevallen kan de prijs oplopen tot 700 euro. De vervanging duurt meestal tussen een half uur en vier uur.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
De EGR-klep wordt op zowel benzinemotoren als dieselmotoren toegepast. De EGR zit gemonteerd aan de uitlaatzijde van het motorblok. Vanaf het uitlaatspruitstuk loopt er een dikke metalen leiding naar de EGR-koeler.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de auto de emissies niet passeren.
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit komt vrij wanneer het overschot aan zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt.
Reken dus voor de vervanging van een EGR klep kosten van gemiddeld tussen de 700 en 1500 euro. Dit is natuurlijk afhankelijk van het merk en model van uw auto. Bedenk daarbij eveneens dat het goedkoper zal zijn bij de algemene garage dan bij de merkdealer.
De regelklep van de verwarming is meestal in de buurt van de firewall gemonteerd en fungeert als de klep waarmee koelmiddel van de motor naar de verwarmingskern kan stromen, die zich aan de binnenkant van het voertuig bevindt.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Volkswagen Polo de emissies niet passeren.
De EGR klep is verantwoordelijk voor het afnemen van het gas dat uit de motor komt en het door het inlaatspruitstuk te sturen, waar de motor het weer kan gebruiken. Zonder de EGR klep zal uw Opel Astra geen van zijn gas gebruiken en hergebruiken waardoor de uitstoot toeneemt.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen.
Het gasklephuis zit tussen het luchtfilter en de motor. De gasklep bedien je via het gaspedaal; hoe verder je dat intrapt, hoe meer lucht er naar de motor kan.
Bij granulaat reiniging reinig je vervuilde in- en uitlaatkleppen met een speciaal granulaat dat een specifieke korreling en geometrie heeft. Dit granulaat gebruik je om de verontreinigingen van de kleppen en uit de kanalen te stralen.
Zelf je gasklephuis reinigen met een additief? Dit kun je dit het beste doen met de Lindemann Service Cleaner Benzine. Deze gasklep reiniger is geschikt voor het schoonmaken van het gasklephuis. Het is brandstofadditief dat je eenvoudig kunt toevoegen aan het brandstofsysteem.
Wat zijn de kosten voor het reinigen van de inlaatkleppen? Het chemisch reinigen van de inlaatkleppen kost €220,- Het reinigen door middel van stralen met granulaat is afhankelijk van de tijd dat we er mee bezig zijn.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Opel Zafira de emissies niet passeren.