Wat betekent teamplayer? 'Iemand die goed is in samenwerken binnen een groep van mensen': teamplayer betekenis. Hij of zij herkent dat een groep sterker is dan een individu en doet er alles aan om samen met het team de doelstellingen van het bedrijf of de afdeling te halen.
Nederig, hongerig en slim - De ideale teamspeler
Ideale teamspelers bezitten alle drie de deugden: honger, nederigheid en sociale intelligentie . Ze werken met een gevoel van energie, passie en nemen persoonlijke verantwoordelijkheid. Ze doen wat ze zeggen en zorgen ervoor dat mensen zich gewaardeerd, begrepen en opgenomen voelen in alle situaties.
Voorbeelden van de competentie teamplayer
Je biedt ondersteuning voor de ideeën en voorstellen van anderen. Je drukt constructief onenigheid uit (bijv. door alternatieven voor te stellen die mogelijk acceptabel zijn voor de groep). Je biedt hulp aan teamgenoten wanneer ze die nodig hebben.
Ze brengen unieke kwaliteiten mee, zoals toewijding, flexibiliteit, betrokkenheid, betrouwbaarheid, actief luisteren, goede communicatie en een positieve houding . Deze kwaliteiten moedigen samenwerking, verantwoording en aanpassingsvermogen aan, waardoor de reis van uw team naar zijn doelen soepeler en efficiënter verloopt.
Stel je voor dat je deel uitmaakt van een effectief team. Elk lid heeft een duidelijk gedefinieerde rol op basis van hun unieke vaardigheden en interesses . Iedereen luistert naar elkaar en steunt elkaar, waardoor de samenwerking soepel verloopt. Je voelt je gewaardeerd en gewaardeerd, vooral door de teamleider, en je vertrouwt erop dat je collega's hun deel doen.
Goed teamwork begint met onderling vertrouwen.Alle leden van de OR; kennen elkaars kwaliteiten; kennen elkaars bezigheden in en om het OR-werk en durven zich kwetsbaar naar elkaar op te stellen. Ieder heeft immers hetzelfde doel voor ogen: een medezeggenschapsorgaan die van waarde is voor de organisatie.
Om het proces te starten, identificeerde het bedrijf drie deugden van een ideale teamspeler: nederigheid, honger en intelligentie . Dit zijn geen aangeboren eigenschappen. Teamspelers worden niet zo geboren, maar ze omarmen de essentiële kwaliteiten door levenservaringen, werkgeschiedenis of persoonlijke ontwikkeling.
Om te beginnen dan: er is wel degelijk een ideale omvang van een team. Dat is tussen de 8 en 10 man. Groot genoeg om alle taken te verdelen en klein genoeg om elkaar echt goed te leren kennen en door te groeien.
Een geweldige teamspeler is iemand die anderen effectiever kan maken, wat sterke managementvaardigheden weerspiegelt. Dit omvat effectieve communicatie, het beschermen van de reputatie van het team en het halen van deadlines. Het beste antwoord is A: Anderen effectiever kunnen maken .
“ Een team is niet een willekeurig stel mensen met verschillende functies, maar een groep mensen met ieder een eigen rol die voor de andere teamleden duidelijk is. En daarbij hebben ze niet alleen maar hun professionele rol, maar brengt een iedere ook haar of zijn eigen energie, hun persoonlijke rol, mee.
Je bent bereid informatie met anderen te delen. Je wilt anderen helpen en ondersteunen en je vraagt hulp indien je zelf hulp nodig hebt. Je ziet dat je samen met anderen meer kunt bereiken dan alleen. Je begrijpt dat het teambelang boven jouw eigen belangen gaat.
Communicatie is de sleutel tot succesvol teamwork. Het is belangrijk om duidelijk en beknopt te communiceren met je teamgenoten, zodat iedereen op dezelfde pagina zit en weet wat er van hen wordt verwacht. Luister actief naar de input van anderen en wees bereid om constructieve feedback te geven en te ontvangen.
Als we nadenken over alle dingen die een team geweldig maken, komen kennis, ervaring en vaardigheden misschien in ons op. Toch bestaat een team uit een groep mensen die elk hun eigen unieke persoonlijkheden, ideeën, perspectieven en vaardigheden hebben , dus de interne werking van een geweldig team is eigenlijk behoorlijk complex.
Vertrouwen in een team zorgt ervoor dat teamleden zich durven uit te spreken, hun mening durven te geven en zich kwetsbaar op durven te stellen. Deze teamleden geven hun fouten toe, zijn niet bang om de vuile was buiten te hangen, benoemen hun zwakheden en vragen hulp aan elkaar.
De visie, ook wel vision statement, omschrijft hoe de organisatie de toekomst ziet (vandaar visie ;)) en hoe in grote lijnen de missie wordt gehaald. De visie is concreter dan de missie, omdat deze meer sturend is. Een missie is, samen met je kernwaarden, het fundament. Deze verandert bijna nooit.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
In Nederland zijn de waarden vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit belangrijk. De Rijksoverheid heeft een brochure gemaakt over deze drie waarden, waarin precies wordt uitgelegd wat welke waarde inhoudt.