Een echte leider speelt geen toneel. Hij is authentiek en blijft altijd zichzelf. Tegenover klanten, collega's en partners is hij eerlijk, transparant en zegt hij waar het op staat. Hij gelooft oprecht in zijn doelen, maar durft zichzelf gerust in vraag te stellen.
Aan een echte leider kun je zien en horen dat hij authentiek is. Ze zijn eerlijk en transparant, zeggen waar het op staat en draaien niet om de hete brij heen. Ze blijven altijd zich zelf en laten zich niet beïnvloeden door anderen omdat die ander het graag anders ziet.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven. We hebben een lijst samengesteld van de 15 meest effectieve eigenschappen in een leider.
Goede leiders geven orders, uitstekende leiders luisteren actief. Elke succesvolle leider neemt gefundeerde beslissingen door goed te luisteren en goed op de hoogte te blijven van wat er in hun team en hun bedrijf speelt. De beste leiders zijn proactieve, strategische en intuïtieve luisteraars.
Leiderschap is het proces waarbij een individu anderen beïnvloedt om een bepaald doel te bereiken. Goed leiderschap is in staat om anderen te stimuleren en te inspireren. Deze leiders versterken motivatie, betrokkenheid en de prestaties van de organisatie.
Zie je in leiderschap en leidinggeven twee verschillende dingen, dan is het antwoord op de vraag natuurlijk volmondig ja, echt iedereen kan een leider zijn.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Positief leiderschap is gebaseerd op de positieve psychologie. Als leidinggevende wil je het beste uit jezelf halen en anderen laten floreren, en je behandelt mensen als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke aspiraties, waarden en kwaliteiten.
Je laat leiderschap zien wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het veranderen van je omgeving vanuit de overtuiging dat het anders kan of moet. Het is jouw verhaal. Over uitdagingen die zich aandienen, over je streven naar een hoger belang, een andere toekomst.
Een leider geeft andere mensen richting en ruimte en hij faciliteert hen om zelf verantwoordelijkheid en regie te nemen als het gaat om het creëren van een bevredigende toekomst.
Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen. En toch bevat leiderschap meer. De bekwaamheid mensen te laten groeien door gebruik te maken van hun vaardigheden en competenties.
Persoonlijk leiderschap gaat over jezelf aansturen en doelen realiseren door je eigen kwaliteiten en talenten volledig te gebruiken. Persoonlijk leiderschap ontwikkel jij door je persoonlijke drive, sterke punten en valkuilen te ontdekken. Maak bewust en overwogen keuzes en geef richting aan je eigen carrière en leven.
Goed zelfinzicht is belangrijk. Een echte leider heeft niet alleen kennis van zijn competenties, maar juist ook van zijn tekortkomingen. Leiders voelen en accepteren hun verantwoordelijkheid. Dat gaat verder dan de verantwoordelijkheid voor het bedrijf.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Praat met uw leidinggevende of werkgever. Praat met uw leidinggevende of werkgever over de werksfeer. Soms is dat genoeg om samen tot een oplossing te komen. Laat u niet onder druk zetten door uw werkgever om akkoord te gaan met bepaalde afspraken.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Leidinggeven kan op verschillende manieren. Grofweg kun je taakgericht of mensgericht leidinggeven. De meest voorkomende stijlen zijn: sturen, coachen, steunen en delegeren. Een goede manager is flexibel en maakt in verschillende situaties gebruik van verschillende leiderschapsstijlen.
Een inspirerend leider: Kan anderen in beweging zetten, is gedreven en wordt gedreven door innerlijke drijfveren. Komt begeesterd en bezielend over. Beschikt over de kernkwaliteit inspirerend en dit is een aangeboren karaktertrek.
Coachend leiderschap betekent dat je de zelfstandigheid van je medewerkers gaat stimuleren en hen aanmoedigt zelf beslissingen en verantwoordelijkheid te nemen. In het huidige bedrijfsleven wordt van managers verwacht dat ze meer een coachende stijl van leidinggeven ontwikkelen.